A fost promulgată legea privind evidența persoanelor şi buletinele electronice

Președintele României, Klaus Iohannis, a promulgat vineri, 5 ianuarie 2024, legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative referitoare la evidența persoanelor și buletinele electronice. Această lege vizează implementarea la nivel național a actelor de identitate, respectiv Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă, într-un format conform standardelor de securitate necesare cărților naționale de identitate emise la nivel național. Scopul principal este facilitarea exercitării dreptului la libera circulație în spațiul Uniunii Europene pentru cetățenii români.

Cartea electronică de identitate conferă titularului dreptul de a utiliza semnătura electronică, precum și de a se autentifica în sistemele informatice ale instituțiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat.

Pe lângă acest aspect, legea urmărește să creeze condiții tehnice favorabile, care să conducă la costuri reduse pentru cetățeni în procesul de obținere a actelor de identitate și să ofere suport pentru dezvoltarea infrastructurii care să faciliteze accesul cetățenilor la serviciile de e-guvernare și e-business, prin utilizarea cărților electronice de identitate cu autentificare digitală și semnătură digitală încorporate.

Ce alte modificări aduce noua lege?

Actul normativ include dispoziții care prevăd că, opțional, începând de la îndeplinirea condițiilor tehnice, cartea electronică de identitate poate fi eliberată înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentantului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă sau, după caz, în temeiul unei ordonanțe prezidențiale date în conformitate cu Legea nr. 134/2010 privind codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat destinat protecției speciale a copilului separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.

De la momentul îndeplinirii condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează în conformitate cu următoarele durate de valabilitate:

  • 2 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
  • 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani;
  • 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;
  • 10 ani după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • nelimitat după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Certificatele pentru autentificare sau semnătură electronică, și, după caz, certificatele pentru semnătură electronică calificată, se utilizează pentru autentificare și semnare în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și ale altor instituții publice sau ale persoanelor juridice de drept privat. Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată au aceeași valoare ca documentele semnate olograf, stipulează legea.