Comisia de Supraveghere a Asigurarilor lucreaza la normele care stabilesc conditiile privind asigurarea de raspundere civila auto obligatorie pentru anul viitor. In ceea ce priveste nivelul primelor, ele vor fi indexate cu un procentaj ce tine seama de rata inflatiei si de rata daunei. Pentru anul viitor, noutatea sta in faptul ca societatile de asigurare vor fi obligate sa achite cheltuielile de reparatie in termen de maximum 40 de zile de la inchiderea dosarului de dauna. Asigurarea obligatorie este menita sa protejeze victimele unui accident de circulatie, in asa fel incat, daca un sofer loveste o alta masina, o persoana sau un bun, asigurarea de raspundere va despagubi daunele produse de respectivul sofer. In acest moment, soferul pagubit face, in general pe cont propriu, toate reparatiile, dupa care societatea de asigurare ii ramburseaza cheltuielile. Finalizarea unui dosar de dauna dureaza, in cel mai fericit caz, o saptamana, dar se poate prelungi pana la trei luni. Dupa noile norme, timpul maxim in care pagubitul isi va primi banii inapoi este de patru luni. Prevederea respectiva avantajeaza, in aceeasi masura, pe asigurati si pe asiguratori: „Noi, ca emitenti de polite CASCO, achitam toate cheltuielile pentru clientii nostri si incercam apoi sa le recuperam de la asiguratorii de raspundere civila. Dureaza ani. Impunerea unui termen limita ne ajuta” spune Daniela Grigore, director la societatea Garanta. Steluta Racolta, presedintele societatii Ardaf, apreciaza decizia Comisiei ca „foarte buna. Desigur, adauga, perioada in care se inchide un dosar depinde si de buna-credinta a clientului, de felul in care ne prezinta documentele solicitate”.
O alta veste, buna din perspectiva Comisiei, este aceea ca asiguratorilor le va fi permis sa lucreze cu service-uri auto agreate, astfel incat sa poata controla cheltuielile. L-am intrebat pe Nicolae Crisan, presedintele Comisiei, ce se va intampla in cazul in care pagubitul este obligat sa-si repare masina la un service care nu este pe lista celor agreate (de exemplu, daca garantia este conditionata de un anumit service). Raspunsul a venit destul de transant: „Daca cineva doreste neaparat sa lucreze cu un anumit service, va trebui sa detina o polita CASCO. Altfel, s-ar putea sa nu-i fie rambursate cheltuielile”. In opinia asiguratorilor, vestea este si buna, si proasta. Buna, pentru ca le permite sa tina sub control valoarea facturilor pe care le platesc, proasta, pentru ca ii va obliga sa ia asupra lor raspunderea pentru calitatea serviciilor asigurate de respectivul service. „Pentru ca valoarea primelor nu poate creste foarte mult, Comisia incearca acum sa limiteze nivelul despagubirilor”, este de parere reprezentantul unei companii de asigurare.
Cele mai mari probleme legate de asigurarea de raspundere civila vin, in ultima instanta, din felul in care este aplicata legea. Dupa aprecierile lui Nicolae Crisan, 40% din parcul auto existent in Romania este neasigurat. Acest lucru impiedica firmele de asigurari sa aiba incasari pe masura daunelor platite si fac din asigurarea obligatorie un produs care genereaza rate foarte ridicate ale daunei.