fara… cablu? Baietii „de la cablu” nu va vor mai intinde prin casa fire, ci va vor monta doar o mica antena parabolica cu care veti prinde aceleasi programe de pe cablu, ba mai mult, veti beneficia si de numeroase optiuni. Acesta ar fi serviciul de televiziune digitala prin satelit DTH (Direct To Home), care se pregateste sa fie lansat si in Romania. Nu de o singura firma, ci de trei-patru companii, ale caror proiecte, aflate in diferite stadii, tintesc in principal zonele neacoperite de societatile de televiziune prin cablu, adica aproximativ trei milioane de case.Febra DTH a cuprins dintr-o data companii mai mult sau mai putin cunoscute pe piata de comunicatii: Focus Sat, RCS&RDS, UPC Romania si Adisam au intentii clare. O alta companie, DTH Television Group, ar putea fi un posibil jucator, dar reprezentantii sai s-au abtinut de la orice comentariu.Firma Focus Sat a organizat special o conferinta de presa in care a anuntat ca in decembrie a.c. serviciul sau va fi functional. Serviciul Focus Sat va oferi 25 de programe TV, iar „kitul” de instalare va costa opt milioane de lei plus TVA, in timp ce cuantumul lunar al abonamentului va fi intre 180 si 390 de mii de lei, in functie de canalele alese de client. „Tinta noastra o reprezinta cei care nu au acum acces la serviciile de televiziune prin cablu, declara Cristinel Popa, director general Focus Sat. Si in localitatile din mediul rural sunt oameni cu posibilitati materiale, care si-ar dori TV prin cablu sau beneficiaza de servicii nesatisfacatoare. Exista preoti, primari, politisti, doctori, directori ai asociatiilor agricole. Pe de alta parte, in Romania sunt mii de case de vacanta, multe dintre ele aflate in afara zonelor de acoperire ale cablistilor, iar proprietarii isi pot permite sistemul nostru”. Cu o investitie care se ridica la cinci milioane de dolari, estimata a se amortiza in primii ani de functionare, Focus Sat se asteapta la 200 de mii de abonati in primii trei ani. Unul dintre „greii” cablistilor, UPC Romania, a anuntat cea mai mare investitie in acest domeniu: 20 milioane de dolari pe o perioada de trei-patru ani, cu o perioada de amortizare de cinci-sase ani. Serviciul va fi disponibil in primavara anului viitor si va tinti, spune Andreea Nastase, PR Manager UPC Romania, „noile zone rezidentiale aflate in afara zonei de acoperire a retelelor de cablu si locuintele din mediul rural”. Abonamentul lunar va costa intre 10 si 13 euro, iar costurile de instalare suportate de client se vor ridica pana la 100 de euro. „In celelalte tari din Europa Centrala si de Est, UPC subventioneaza costurile receptoarelor digitale pe care le oferim spre folosinta clientilor in momentul achizitionarii serviciului. Probabil ca vom proceda la fel si in Romania, clientul urmand sa achizitioneze doar antena de satelit”, explica Andreea Nastase. La trei ani dupa lansarea serviciului, UPC Romania se asteapta la circa 150 de mii de clienti in segmentul DTH. Un alt „greu” din industria cablului, RCS&RDS, este decis sa-si completeze serviciile de comunicatii si cu o platforma DTH. Alexandru Oprea, presedintele RCS&RDS, a declarat pentru Capital ca serviciul va fi lansat in prima jumatate a lunii decembrie, dupa ce „a cochetat” cu ideea de DTH mai bine de un an. El a spus ca proiectul se afla in faza de „definitivare a detaliilor” si nu a oferit nici un amanunt legat de tarife, nivelul investitiilor si estimarile pentru primii ani. Cat priveste concurenta, Alexandru Oprea a declarat ca „in DTH nu conteaza cine ajunge primul intr-o anumita zona, important este cine ajunge primul la abonat. Cand clientul ia decizia sa aleaga o companie DTH si investeste in echipament, probabilitatea sa schimbe furnizorul este mult mai mica.”Adisam vine cu experienta DTH de pe piata americana. Proprietarii Adisam, Dima Samata si Adrian Vlad, ofera in SUA si Canada (prin firma Romanian Satelite Network) canalele Pro TV International, Prima TV, Antena 1, Realitatea TV, B1 TV si Etno TV pentru aproximativ 5.000 de abonati. Dima Samata a declarat ca o decizie privind proiectul din Romania va fi luata la jumatatea lunii decembrie, dupa consultarea cu un partener strain. In cazul in care se vor decide sa lanseze, cei de la Adisam vor oferi in prima faza 30 de canale cu o investitie de sase milioane de euro si cu un cost de instalare de aproximativ 150 de euro. Adisam se asteapta la 110-120 de mii de abonati in primii trei ani. Dima Samata face previziuni curajoase si transante: „Pe piata este loc de cel mult doi distribuitori. Probabil ca, in cativa ani, pe piata romaneasca vor ramane unul sau doi furnizori DTH, ceilalti fiind preluati de marii jucatori.” In piata care se va forma, patru elemente principale vor face diferenta intre jucatori: relatia cu clientii, marketingul, oferta de programe si politica de pret. Spre deosebire de cablul TV, unde clientul nu prea are de ales.

De ce sa alegem DTH?
Avantaje
+ Un potential client nu este legat de o anumita firma de cablu, conectarea facandu-se prin antena parabolica. Cu alte cuvinte, pe aceeasi strada, pot fi vecini abonati la furnizori DTH diferiti.
+ Imagine si sunet digital de calitate
+ Interactivitatea serviciului: clientul isi poate alege posturile TV din pachet, poate solicita vizionarea unor servicii de televiziune suplimentare, ce vor fi receptionate doar de el (Pay Per View), poate inchiria virtual filme si spectacole (video on demand)
+ Abonamentul lunar este comparabil cu cel al societatilor de cablu.
+ Programele TV sunt transmise cu mai multe variante de subtitrare din care clientul poate alege.

Dezavantaje
– Costurile ridicate ale echipamentului de instalare care pot ajunge pana la zece milioane de lei.
– Intr-o prima faza serviciul nu va oferi transmisie de date.
– In anumite conditii atmosferice se poate intrerupe semnalul.
– Service dificil, din cauza zonelor inaccesibile.
– Instalarea dureaza mai mult.