Vânzările de motorete, motoscutere, motociclete şi ATV-uri au scăzut dramatic atât în 2009, cât şi în prima parte a acestui an. Scuterele şi ATV-urile aproape că au umplut  ceea ce a mai rămas din piaţă.

Doar 451 de motociclete, scutere şi ATV-uri noi şi 1.241 second-hand apar în statistica înmatriculărilor pentru primele patru luni din 2010 a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA) arată chiar mai rău: 264 de motociclete noi faţă de 310 în aceeaşi perioadă din 2009. Şi asta, după ce piaţa scăzuse anul trecut cu 91%. Cifrele seci reflectă realitatea unei pieţe aflată în criză acută, dar relevă şi anumite tendinţe,  dintre care unele sunt chiar interesante.

211-52138-20_moto_shutterstock_20.jpgDin cauză că scuterele cu capacităţi cilindrice mai mici de 50 cmc se înmatriculează acum doar la primării, acestea nu apar în statistici. Totuşi, ca şi anul trecut, acest segment al pieţei moto reprezintă mai bine de jumătate din totalul vânzărilor. Oricum însă, scăderea vânzărilor este vizibilă în 2010 pe toate segmentele pieţei moto. „Eu văd un an mult mai dificil decât 2009, iar o revigorare a pieţei, abia prin 2012“, spune Mircea Eremia, şeful Inter Motorcycle, importatorul Honda. „Cifrele din primul trimestru indică tendinţa de scădere care va marca şi anul 2010, după rezultatele deja foarte proaste de anul trecut, consideră şi Petre Ştirbu de la Daperom, importatorul Peugeot Motorcycle.

211-52139-20_atv_shutterstock_20.jpgSpre surprinderea multora, există şi companii care se descurcă rezonabil. Este vorba despre importatorul ATV-urilor Linhai, care a reuşit să comercializeze 78 de unităţi în prima parte a acestui an. „Fiind prima firmă care a importat oficial ­ATV-uri în România, noi am reuşit să fim întotdeauna cu un pas în faţa celorlalţi din domeniu. De-a lungul anilor, am testat mai multe forme de distribuţie. În acest moment, cea mai bună formulă ni se pare vânzarea către clienţii finali prin magazine proprii sau prin internet. Dar activăm şi ca angrosişti, aprovizionând alte firme din acest domeniu“, declară pentru Capital directorul Actionland, Angelo Ştefănescu.

211-52140-20_urma_shutterstock_20.jpgÎn lipsa vânzărilor de motociclete, mulţi comercianţi îşi susţin afacerile din comerţul cu accesorii. „La noi, peste 70% din veniturile din 2008 au fost realizate din vânzările de motociclete. Anul trecut, procentul a scăzut la 50%. Ponderea veniturilor din accesorii evoluează invers: 6% în 2008 şi peste 15% în 2009. Estimez o creştere a ponderii acestora în cifra de afaceri până la 22-23%“, consideră brand managerul Honda, Mircea Ere­mia.

211-52141-grafic_20high.jpgMult sub potenţial
Creşterea înmatriculărilor din perioada februarie-aprilie 2010 este mult sub cotele din anii trecuţi. Chiar şi în 2009 se comercializau mai multe unităţi moto.

Anul 2010 va continua să fie unul de supravieţuire pe piaţa moto. Au şanse mai mari cei care dispun de un departament solid de after sales.
Mircea Eremia, brand manager, Inter Motorcycle

Cererea preponderentă este în continuare pentru scuterele de până la 50 cmc. Sunt mai ieftine, nu e nevoie de permis şi pot fi utilizate de oricine.
Petre Ştirbu, director, Daperom

211-52142-capital_20.jpg