Punerea celei mai mari companii locale sub administrare specială precum și devoalarea „indulgenței“ exagerate de care arbitrul pieței asigurărilor a dat dovadă ani de zile ar trebui să conducă la o schimbare abruptă de strategie în cazul celor trei-patru societăți care vând la prețuri cu mult sub media pieței. Teama de lege și aplicarea întocmai a acesteia vor însemna majorări de capital, dar și creșterea rezervelor de daună și a primelor cedate în reasigurare. Toate aceste operațiuni de „curățare“ vor duce la scăderea riscului de neplată, însă toate vin cu un cost. Pentru client, o piață mai sigură înseamnă prețuri mai mari. Capital îți arată de ce scenariul unei dublări de prețuri pentru anumite categorii de asigurări este mai mult decât plauzibil în acest moment.

Cine plătește prețul “curățeniei” din asigurări

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) se va scumpi cu cel puțin 20%-25% anul acesta, în principal ca efect al măsurilor dure luate în ultimele luni de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Punerea Astra Asigurări sub administrare specială și, implicit, schimbarea strategiei de piață a celei mai mari societăți de asigurare din România echivalează cu eliminarea unuia dintre cei trei jucători care au practicat prime de asigurare cu mult sub nivelul mediu al pieței. Mai mult, Euroins, o altă societate recunoscută ca având prețuri foarte mici, se află în vizorul ASF și a anunțat și o majorarea semnificativă de capital.

Nu în ultimul rând, Carpatica Asig, societatea care completeză grupul firmelor ce domină, ca volum al contractelor, zona asigurărilor RCA și a celor de locuință, este zguduită de problemele penale ale patronului și ale unor foști directori și membri ai Consiliului de Administrație. Niciuna dintre cele trei nu își va mai permite să mizeze pe prime de asigurare cu mult sub media pieței fără a risca fie pierderi uriașe, fie noi sancțiuni.

Mai sigur, adică întotdeauna mai scump

Explicația fenomenului este simplă și o regăsim chiar în concluziile ASF, respectiv, DNA. Toate cele trei societăți au fost acuzate că, în diferite forme, au înregistrat deficite în ceea ce privește constituirea de rezerve ori plasarea în reasigurare. Cu alte cuvinte, cele trei își permiteau să vândă mai ieftin decât restul jucătorilor și pentru că puneau deoparte pentru eventualele daune ce urmau a le plăti mai puțini bani decât cere legea. Erau mai ieftine, dar mai puțin sigure. În cazul Astra, de exemplu, daunele erau subestimate cu mai bine de 40%, potrivit raportului ASF, iar în cazul Carpatica Asig, rechizitoriul DNA vorbește de o acoperire de doar 40% prin reasigurare. Prima dintre cele trei care a anunțat că își va majora capitalul (practic, și-l dublează) este Euroins, societatea care anul trecut și-a pierdut temporar dreptul de a mai vinde RCA tocmai pentru că avea probleme cu plata daunelor. Cel mai probabil, îi va urma Astra, despre care raportul ASF spune că ar avea nevoie de un plus de capital de circa 70 de milioane de euro. O astfel de majorare înseamnă costuri suplimentare pentru asigurător, iar aceste costuri vor trebui recuperate de la clienți. „Dacă Astra şi celelalte companii care practică tarife mici vor fi nevoite să îşi majoreze capitalul cu o sumă foarte mare, în urma acţiunilor ASF, piaţa ar putea suporta o creştere de 20% a tarifelor“, spune Bogdan Andriescu, președintele uniunii reprezentative a brokerilor din asigurări.

Analiza prețurilor practicate de cele trei societăți care, de altfel, anul trecut au adunat peste 60% din numărul total de contracte RCA, arată că ele erau și cele care își asumau riscurile cele mai importante, alegând să coteze la prețuri mici pe zonele cu riscul cel mai ridicat, cum ar fi tinerii sub 30 de ani, taximetriștii sau șoferii care locuiesc și conduc în orașe cu o densitate ridicată a traficului. Aceste categorii de clienți care, oricum, erau mult dezavantajate de simpla încadrare în zona respectivă de risc vor avea, astfel, cel mai mult de suferit. 

Cine plătea mult pe RCA va plăti și mai  mult în viitor

Potrivit unei analize Capital bazate pe datele mai multor portaluri specializate în asigurări, portretul-robot al clientului cu cel mai mare risc descrie un tânăr sub 30 de ani cu mai puțin de 10 ani de experiență la volan, care conduce într-un oraș din estul țării (mai ales Constanța) sau în Capitală. Dacă respectivul tânăr are și o mașină foarte puternică va plăti cu siguranță cu mult peste media primelor RCA și aproape dublu în comparație cu situația ideală a unei persoane de peste 50 de ani, care conduce o mașină de capacitate medie într-un oraș din vestul țării. Paradoxal însă, în urma unei modificări de strategie la Astra, Euroins și Carpatica, cel mai mult vor avea de suferit tot șoferii care plăteau RCA mai scump. Aceasta se întâmplă pentru că, pe aceste zone, diferența între cotațiile celor trei și ceilalți jucători era cea mai mare.

Concret, la finele lui 2013, un tânăr de 29 de ani care conducea o Dacia Logan de 1,6 litri în Constanța ar fi trebuit să plătească pentru un RCA la Astra un preț de 590 de lei, la Euroins ar fi trebuit să dea 600 de lei, iar la Carpatica, 680 de lei. Aceeași persoană, dacă ar fi ales să-și facă asigurarea la oricare dintre celelalte societăți, ar fi plătit cu cel puțin 150 de lei mai mult, adică circa 750 de lei, însă diferența maximă ajungea și la 800 de lei, mai mult decât dublul celui mai mic preț.

Cu alte cuvinte, în scenariul pozitiv în care „grupul celor trei“ își va alinia prețurile la tarifele practicate de cel mai ieftin asigurător, cu excepția lor, scumpirea pentru cazul expus de noi va fi de cel puțin 150 de lei, adică de circa 25%. Cel mai probabil însă, majorările vor fi chiar mai mari, pentru că întreaga piața va fi mai scumpă în 2014.

Cea mai ieftină poliță de locuință se scumpește de trei ori

În ceea ce privește asigurările pentru calamități și incendii, un lucru este sigur, anume că ele nu vor mai putea fi achiziționate la un preț mai mic de 20 de euro, adică nivelul de primă corespunzător poliței de asigurare obligatorii emise de Poolul de Asigurare Împotriva Dezastrelor. Chiar dacă pare greu de crezut, anul trecut, când legea nu transformase încă polița PAID într-o franșiză obligatorie pentru cei care doresc o asigurare facultativă, exista cel puțin o societate de asigurare care a vândut polițe de locuință la un preț mediu sub 90 de lei, cât ar însemna cei 20 de euro. Este vorba despre Carpatica Asig care, după primele nouă luni din anul trecut, avea un portofoliu de 327.000 de asigurări de calamitate și incendiu (al treilea din România) și prime brute încasate de circa 25,5 milioane de lei, ceea ce echivalează cu o primă medie de 78 de lei. Nici Euroins nu era foarte departe cu cei 100 lei prima medie, în timp ce Astra (care aduna peste 40% din întreaga piață) vindea în medie cu 117,5 lei. Evident însă, prețurile aferente polițelor facultative de locuință nu se vor opri la cei 20 de euro impuși prin lege. Pe acest segment de asigurare, următorul preț era ofeit de Asirom, care a vândut în medie cu 258 de lei, adică de peste trei ori mai scump decât Carpatica și de peste două ori mai scump decât Astra sau Euroins. Dacă cele trei societăți își vor alinia prețurile la un nivel care să le permită să ofere și siguranța cerută de normele ASF am avea, așadar, de-a face cu o dublare a prețului pentru cea mai ieftină asigurare facultativă de locuință. Menționăm că, spre deosebire de asigurarea obligatorie emisă de PAID pentru 20 de euro, polițele facultative standard acoperă și riscuri cum ar fi distrugerea mobilei din casă ori distrugerea perețlior din cauza unor scurgeri de apă, de exemplu.

Riscuri importante

Așteptata majorare a tarifelor pentru cele mai comune forme de asigurare din România este anticipată nu doar de măsurile luate de ASF, ci și de felul în care reasigurătorii văd țara noastră, adică din ce în ce mai riscantă. De felul în care aceștia percep România depind și prețurile parcticate de societățile de aici, în contextul în care prețul reasigurării depinde de risc.

În ultimii ani, am observat o deteriorare a rezultatelor pe segmentul RCA. Din nefericire, piața a reacționat foarte reținut la această evoluție până în prezent și ajustările de preț au fost mai degrabă moderate. Nivelul reținerilor companiilor locale de asigurări este încă scăzut în România, și ajustările de preț s-au întâmplat doar într-o oarecare măsură și insuficient“, explică, pentru Capital, reprezentanții Allianz Re (asigurător de renume în lume, parte a grupului care controlează Allianz Țiriac). O opinie asemănătoare are și președintele VIG Re, societatea de reasigurare a grupului care deține în România societățile Omniasig și Asirom. „Suntem extrem de îngrijoraţi de situaţia pieţei auto din România. Din punctul nostru de vedere, condiţiile de piaţă pentru RCA şi Casco sunt iraţionale şi nivelul primelor este semnificativ mai scăzut decât cotele tehnice adecvate. În ceea ce priveşte RCA, ne confruntăm cu o altă problemă legată de valoarea ridicată a dosarelor de daune pentru vătămări corporale“, arată Johannes Hartmann, președintele CA al reasigurătorului austriac.

 

Ce s-a întâmplat la Astra

Pentru prima dată în istoria recentă a asigurărilor din România, arbitrul pieței a dispus, la finele lunii februarie, începerea procedurii de redresare financiară la o companie de profil. Astra are de atunci un administrator special, care va încerca să acopere o gaură de 300 de milioane de lei, lăsată în urmă de fosta conducere. În plus, autoritatea de supraveghere în domeniu a anunțat clar că „trebuie făcută curățenie“ în întreaga piaţă și că va demara controale la alte câteva companii, lucru care s-a și întâmplat. În urma verificărilor, ASF a constatat că Astra a supraevaluat, pe de o parte, creanţele pe care le-ar avea de încasat, subevaluând în schimb rezervele de daune pe care ar fi trebuit să le constituie pentru anumite poliţe. În jur de 150 milioane de lei au fost trecute în contabilitatea societăţii drept creanţe din asigurare, deşi contractele respective erau ieşite din perioada de valabilitate. În această situaţie s-ar afla circa un milion de contracte, multe încheiate în 2011, pe care administratorul special va trebui să le inventarieze şi evalueze, anulând creanţele aferente celor ieşite din perioada de valabilitate şi făcând modificările necesare în contabilitate.  

 

250  de lei ar putea ajunge să coste, pe medie, cea mai ieftină asigurarea facultativă de locuință, față de 78 de lei în prezent

Dacă Astra şi ceilalți care practică tarife mici îşi vor majora capitalul cu o sumă foarte mare, vom vedea o scumpire cu 20% a tarifelor.
Bogdan Andriescu, președinte, UNSICAR

 

Condiţiile de piaţă pentru RCA și CASCO sunt iraţionale, şi nivelul primelor este semnificativ mai scăzut decât cotele tehnice adecvate.
Johannes Hartmann, preşedinte CA VIG Re