După ce a urmat cursurile online ale unui profesor din Statele Unite despre mașinile autonome, tânărul Ionuț Budișteanu, în vârstă de 20 ani, a creat propria sa versiune de vehicul autonom cu care a câștigat, în acest an, Marele premiu Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF) din Statele Unite. El a fost inclus, totodată, în topul celor mai influenţi 16 tineri ai anului, clasament realizat de publicaţia americană „Time“. Spre deosebire de mașina care se conduce singură de la Google, care are un cost 75.000 de dolari, prototipul lui Budișteanu nu costă decât 4.000 de dolari.

„Maşina Google și toate celelalte mașini autonome, vreo 10-15 la număr, utilizează un lidar 3D (dispozitiv care folosește teledetecția bazată pe laser) produs de compania Velodyne, care costă 75.000 de dolari. Este singura companie care produce astfel de dispozitive. Lidarul pe care eu l-am produs și testat costă vreo 200 de dolari, dar nu este suficient de performant precum cel de la Velodyne. În procente, are o acuratețe de doar 18% faţă de cel de la Velodyne. Acum lucrez la finalizarea lidarului cu o rezoluţie de opt megapixeli pe secundă, care va fi la fel de performant ca al americanilor, dar care va costa maximum 2.000 de dolari“, explică Budişteanu. Cheia maşinii fără şofer este acest lidar 3D. Realizarea lui este destul de complexă, iar Budişteanu caută colaboratori, în special studenţi la Electronică, persoane care să-l ajute să termine cât mai repede proiectul.

„Problema la lidarul pe care l-am construit eu, în valoare de 200 de dolari şi pe care l-am testat în Vâlcea, este că recunoaşte pietonii până la maximum 15 metri, şi astfel nu se pot lua decizii destul de bune pentru a evita pericolele. Încerc să colaborez cu nişte studenţi de la Politehnică, electronişti, deoarece lidarul are o complexitate destul de mare din punct de vedere electronic-hardware“, afirmă Budişteanu. Odată finalizat şi montat pe automobile, acest lidar mai performant va fi capabil să recunoască nu numai pietoni şi diferite obstacole, ci şi animale de talie mică, de la o distanţă de 90 de metri. Ionuţ Budişteanu speră ca, până în luna aprilie a anului viitor, lidarul să fie gata pentru a fi testat pe străzile din România. Nissan, Toyota, General Motors, Tesla Motors și alți mari producători auto se pregătesc să lanseze în următorii ani mașini care se conduc singure, iar dintre aceștia, americanii de la Tesla au fost printre primii care s-au arătat interesați de conceptul românului. De asemenea, din țara noastră, Renault și Volkswagen i-au oferit sprijin lui Budișteanu.  „Cei de la Renault și Volkswagen au spus ca vor să mă ajute să pun maşina pe străzile din România, dar asta depinde mai mult de mine. Ei mă vor ajuta din punct de vedere legal pentru a avea aprobare să testez maşina pe străzile de la noi. Financiar nu prea este nevoie. Lidarul pe care l-am construit eu costă vreo 200 de dolari, mai sunt 3 camere video, un GPS, iar cele cinci laptopuri pe care la folosesc în interior le am de la concursuri“, declară Budişteanu.

Maşini autonome pentru toată lumea

Tânărul inventator român consideră că orice fel de maşină se poate transforma într-una autonomă cu o investiţie de 4.000-5.000 de dolari maximum, iar beneficiile ar fi imense. Accidentele rutiere provocă anual în lume 1,24 milioane de decese, iar 90% dintre acestea sunt cauzate de eroarea umană, conform Organizaţiei Internationale pentru Prevenirea Accidentelor. 60% dintre accidente au loc în urma conducerii automobilelor în stare de ebrietate. „Maşina autonomă nu va conduce niciodată în stare de ebrietate, se vor elimina ambuteiajele, dar şi costurile pentru repararea infrastructurii. Maşinile Google au parcurs 500.000 de km fără niciun accident. La început, toate mașinile vor circula cu 40-50 km/h, dar apoi se pot face modificări. Vreau să ofer tuturor posibilitatea să deţină o maşină autonomă la un preţ corect“, spune Budişteanu.  

Planuri de viitor

Deşi ar fi avut şansa să urmeze cursurile unei universităţi de top din Statele Unite, Ionuţ a preferat Facultatea de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţii Bucureşti, pentru a fi aproape de familie. Vrea să devină profesor universitar şi să îşi creeze o companie. „Un mare avantaj de a fi profesor este acela să rămâi la limita cunoașterii, știi ce s-a publicat, ce caută ceilalți cercetători. Dacă ești foarte sus la nivel academic, întotdeauna te afli cu un pas înaintea companiilor“, consideră Budișteanu. Cu banii câștigați de la Intel, circa 80.000 de dolari, se gândește să  își creeze o mică companie care să producă dispozitive electronice. „Voi produce și comercializa lidare și tot felul de dispozitive electronice. Există foarte multe exemple de dispozitive care sunt produse de o mână de companii și care costă sute de mii de dolari“, spune Budişteanu.

Acest articol a apărut în ediţia print numărul 49 a revistei Capital din săptămâna 9-15 decembrie 2013