Robert Berza, General Managerul Fashion Days, a explicat cum este afectată industria de fashion din România de către provocările aduse economiei: războiul din Ucraina, criza energetică și inflația: „Sunt o mulțime de țări care au dubii legate de creșterea economiei, în România PIB-ul a crescut, va creștere și anul viitor, dar din păcate va creștere și inflația, iar siguranța consumatorului scade.

În zona de retail și fashion se simte asta, low price, entry prince, tricouri de 40 de lei, încălțăminte ieftină. Brandurile de mijloc au o presiune asupra lor, mai ales cele care au o problemă de awarness. Se vede o criză la nivel de consum”.

Reducerile pentru această campanie de Black Friday vor ajunge până la 80% din cel mai mic preț din ultimele 30 de zile sau chiar 75% din cel mai mic preț al ultimelor 60 de zile.

Ecosistemul Genius și ofertele sale

„Am construit ecosistemul Genius, am lansat în 2022 un abonament pe patru platforme, structura Genius împinsă de eMAG acum patru ani. E un serviciu puternic care te împinge să ai beneficii într-o zonă de e-commerce general, fashion, food delivery, cumpărături pentru casă sau fresh food. Acest proiect a intrat în cifrele Fashion Days ca un cuțit prin unt. Am ajuns în câteva luni de la lansare ca veniturile să fie în jur de 50% date doar de clienții Genius.

Asta arată că produsul este foarte bun. 90% din articolele fashion vândute pe Fashion Days și eMAG sunt Genius”, spunea Robert Berza. Fashion Days a pregătit o serie de reduceri speciale, de încă 10% pe lângă cele din campania de Black Friday, pentru clienții Genius. Majoritatea acestor reduceri se vor aplica produselor premium.

„Este primul Black Friday unde pe o parte din stoc avem un avantaj pentru clienții Genius: -10% extra la o selecție de produse premium. Păstrăm livrarea gratuită, retur 60 de zile, și este primul Black Friday în care credităm clienții în patru rate. Doua din cinci produse vor avea flag-ul cu Genius”, explica managerul.

Credit pentru haine direct din aplicație

Fashion Days a introdus recent și serviciul de „dressing room”, care vine cu două componente. În primul rând, clienții vor putea comanda acasă mai multe haine pentru a le proba și pot alege doar o parte din ele pentru achiziție, restul fiind returnate în lockere. Totodată, compania a implementat și sistemul „buy now pay later”, prin care clienții pot cumpăra articole de fashion și le pot plăti ulterior, sau în patru rate fixe, fără dobândă.

„Peste 1 milion de clienți eMAG sau Fashion Days au acces la un credit instant între 1.000 și 4.000 de lei. Ce înseamnă asta? Ne ducem către clienți care au nevoie de creditare și nu vor să se ducă la bancă unde sunt șanse să nu primești card de credit. Sunt clienți care nu vor card de credit sau de cumpărături. Noi ne focusăm pe rate fără dobândă. La 30 de zile de la lansarea acestui produs cam 10% din vânzările Fashion Days și eMAG au fost generate de el.

Noi vedem spre un sfert sau o treime în primăvara anului viitor să fie generate prin această modalitate de finanțare. Sunt două nevoi specifice: patru rate fără dobândă, recomandat pentru produsele cu preț ridicat și „comanzi acum, plătești mai târziu”, unde plătești doar produsele pe care le păstrezi, iar restul returnezi”, explica Robert Berza.

Peste 4.000 de easybox-uri în regiune

De la câteva sute de easybox-uri puse la punct în anul 2019, eMAG pune acum peste 4.000 la dispoziția clienților săi. „Rețeaua are 4.000 de easybox-uri în România, Bulgaria și Ungaria. 70% din comenzile de fashion sunt livrate în lockere, în orașele în care există easybox”, spunea Robert Berza. Principalele avantaje ale sistemului easybox sunt livrările mult mai rapide și faptul că este un mod mai sustenabil de a face retail, deoarece presupune deplasarea curierului către o singură locație pentru 20 de colete, nu ca înainte, 20 de deplasări diferite pentru 20 de clienți.

General Managerul a transmis că aproximativ 40% din vânzările platformei sunt generate de regiunea București – Ilfov, deoarece este și singura metropolă din țară, dar și regiunea care se bucură de cea mai ridicată putere de cumpărare din România.

Strategia profitabilității

Robert Berza a explicat faptul că anul acesta Fashion Days s-a concentrat pe creșterea profitabilității decât majorarea cotei de piață. Brand awarness-ul retailerului s-a majorat din aprilie 2021 de la 3,2% la 6,3% în septembrie 2022. „Noi am semnalizat asta foarte clar intern, la finalul lunii februarie când s-a declanșat războiul ne-am schimbat întreaga strategie către profitabilitate. Am crescut în profitabilitate, nu în vânzări, iar acesta este obiectivul nostru anul acesta”, a dezvăluit managerul.

El a spus că se așteaptă ca profitul Fashion Days să se dubleze în anul financiar 2022 – 2023, în timp ce „ceilalți retaileri fac jumătate din profitul pe care l-au avut anul trecut”.

Cu ce vine nou campania de Black Friday?

Robert Berza se așteaptă ca vânzările campaniei de Black Friday din acest an să fie mai mari decât cele din anii trecuți, atât datorită diversității de oferte, dar și programului mult mai extins (în anii trecuți, campania de Black Friday începea miercuri). Compania se așteaptă la încasări de 110 milioane de lei pentru săptămâna următoare, în creștere de la 90 de milioane de lei. Valoarea medie a produselor este de 220 de lei anul acesta, în creștere de la 179 de lei în 2021.

Totodată, și vânzările din Bulgaria sunt așteptate să crească cu aproximativ o treime față de campania din 2021 de Black Friday. Stocul pentru vecinii noștri o să fie mai mare decât anul trecut, deoarece s-a întâmplat ca anumite produse să fie lichidate la noi în țară. „În Ungaria este o piață mai competitivă, ne interesează strategic să fim acolo, să vorbim despre eMAG, Fashion Days, Genius. Creșterea nu este în interesul nostru”, spunea general managerul.