astfel ca nemtii au vandut diviziile de ziare detinute in Cehia, Slovacia, Serbia si Romania, orientandu-se pe reviste. In Romania, GrALner+Jahr (parte a Grupului Bertelsman) detinea Grupul Expres care editeaza cotidianul „Evenimentul zilei”, si tipografia Expres. Fondat in 1992, ziarul reprezinta unul dintre stalpii presei romanesti. In prezent, „Evenimentul zilei” vinde zilnic aproximativ 100.000 de exemplare, citite in mediul urban de aproape 750 de mii de persoane. (BRAT, Studiul National de Audienta). Anul trecut, incasarile din publicitate s-au ridicat la opt milioane de dolari (conform monitorizarii Alfa Cont pe baza tarifelor-lista). Intr-un peisaj mediatic agitat, „Evenimentul zilei” s-a pozitionat drept cel mai incisiv in relatia cu lumea politica si autoritatile locale. Fiind un ziar incomod, institutiile subordonate Guvernului si Administratiei nu „l-au binecuvantat” cu bugete de publicitate asa cum s-a intamplat cu alte titluri de pe piata carora li s-a cumparat „bunavointa”.Cornel Nistorescu, directorul ziarului, spune ca „Evenimentul zilei” nu-si va schimba nici atitudinea incisiva si nici forma grafica sub noul patron. La randul sau, Thomas Landolt, directorul general Ringier Romania, a declarat ca patronatul nu se va implica in politica editoriala.

Capital: In ce consta operatiunea de preluare a „Evenimentului Zilei” de catre Ringier Romania?
Thomas Landolt: Avem doua case de editura cu traditie, Ringier Romania si Expres, cu o experienta valoroasa. Pentru mine este o ocazie importanta sa utilizam acest know-how pentru a elabora cele mai bune fluxuri de activitate si proceduri, moduri de lucru care sa corespunda nevoilor noastre in viitor.
Capital: „Evenimentul Zilei” este cel mai incisiv ziar din Romania. Politica sa editoriala va continua si sub patronatul Ringier?
Thomas Landolt: Grupul Ringier crede cu tarie in independenta echipei editoriale. Este motivul pentru care separam activitatea editoriala de cea comerciala. Aceasta idee va fi aplicata si pentru „Evenimentul Zilei”, la fel cum se intampla si cu celelalte publicatii ale grupului nostru. Pe langa acestea, consider ca „Evenimentul Zilei” are posibilitatea sa-si consolideze pozitia de ziar de referinta respectat pe piata romaneasca. A fi un ziar respectat inseamna a avea un continut echilibrat si un punct de vedere critic, dar constructiv.
Capital: Este posibil ca actuala politica editoriala a ziarului sa strice relatiile „calme” ale grupului Ringier cu Puterea?
Thomas Landolt: Relatia cu Guvernul este importanta, chiar daca ar fi controversata. In primul rand, „tonul face muzica” si in al doilea rand este evident ca intotdeauna vom avea diferente de opinii (puncte de vedere diferite). Cred ca discutiile cinstite in contradictoriu ajuta intotdeauna pentru a face un pas inainte in viitor. De aceea, nu cred ca relatia cu Guvernul se va schimba.
Capital: Va temeti de o posibila repetare a episodului „Pro Sport” in cazul „Evenimentului Zilei”?
Thomas Landolt: Nu.
Capital: Jurnalistii de la „Evenimentul Zilei” spera ca sub noul patron vor avea salarii mai mari. Care este raspunsul dumneavoastra la aceasta chestiune?
Thomas Landolt: Suntem pregatiti sa platim salariile conform conditiilor existente pe piata. Avem multi jurnalisti care lucreaza in cadrul Grupului Ringier si in consecinta avem o idee clara despre remuneratie. Vom analiza salariile si daca va fi necesar vom face ajustari.

Capital: Cu noul patron, „Evenimentul Zilei” isi va schimba atitudinea incisiva fata de actuala Putere?
Cornel Nistorescu: Atitudinea mea si a echipei pe care o conduc nu se va schimba. Nu stiu daca atitudinea ziarului se va modifica, sper ca patronul sa nu vrea acest lucru, sa nu-si doreasca, sa nu-si propuna sau sa nu fie fortat sa schimbe aceasta atitudine. Oricum, eu nu pot sa-mi schimb atitudinea pentru ca n-am cum.
Capital: Din cauza politicii editoriale dure a ziarului, grupul Ringier ar putea sa aiba probleme cu Guvernul. Nu va temeti de posibile reprosuri din partea conducerii?
Cornel Nistorescu: Ringier poate sa spuna si asta, sigur. si daca ma tem, ce sa fac, sa ma sinucid? Ambitiile mele de jurnalist sunt aceleasi: sa scriu ceea ce gandesc, indiferent ce pareri vor avea patronii, ce pareri vor avea membrii Guvernului, cine va fi la guvernare, indiferent la ce relatie se poate ajunge intre diversi patroni si guvernanti. N-am cum sa fiu altfel! N-am mare talent duplicitar.
Capital: Ca jurnalist cum i-ati simtit pe noii patroni, sunt pe aceeasi baricada cu dumneavoastra?
Cornel Nistorescu: Dupa traditia si statul european pe care il are, grupul Ringier ar trebui sa fie la fel de onorabil ca toti patronii de presa din Europa. Dar cine poate sa depuna garantie pentru comportamentul cuiva, in avans, ca n-o sa faca nu stiu ce? N-as putea sa depun garantie si n-am s-o fac pentru nimeni. si in dragoste te simti bine la inceput, dar uneori iese prost pana la sfarsit. Cine poate sa garanteze evolutia pe termen lung a liniei unei institutii? Pot sa garantez comportamentul meu care va fi acelasi ca pana acum, pentru ca nimeni nu ma va obliga sa gandesc altfel decat gandeam pana ieri. Daca se va intampla asta, inseamna ca eu am luat-o razna, dar nu se va putea.
Capital: Angajatii trustului Expres se tem de restructurare, de pierderea locurilor de munca, de viitorul lor?
Cornel Nistorescu: Nu am pastile impotriva temerii de pierdere a job-ului. Nu cred ca vor fi restructurari, dar nu am nici un temei sa-i garantez cuiva ca nu va avea probleme daca nu munceste cum trebuie sau daca locul lui este in plus. Nu cred ca un om serios care munceste temeinic in acest ziar risca sa fie dat afara cata vreme eu sunt aici si Ringier este patron. Oamenii seriosi, pasionati de profesia lor, nu vor avea niciodata aceste probleme. Dimpotriva, cred ca aici traim intr-un spatiu de normalitate si ca totdeauna vor fi locuri pentru oamenii de calitate profesionala. Suna pe dos ce vreti sa spuneti: eu alerg sa aduc cei mai buni ziaristi aici si, pe de alta parte, sa ma tem ca vor fi dati afara! Nu cred ca se poate pune o asemenea problema. Dar o sa-l dau afara pe primul care face o greseala grosolana de jurnalism.
Capital: Este posibil sa asistam la o demisie in bloc a echipei de la „Evenimentul zilei”, asa cum s-a intamplat cu Pro Sport?
Cornel Nistorescu: In mod normal, nu.
Capital: Ce parere aveti despre acea demisie?
Cornel Nistorescu: Este un gest rar intalnit si care, de regula, nu se face.
Capital: Cata publicitate guvernamentala a atras „Evenimentul zilei” in ultimul an?
Cornel Nistorescu: Anul trecut, a fost in jur de 5% din publicitatea aparuta in ziar si raportat la cifra de afaceri, sub 2%. In acest an nu am primit deloc publicitate guvernamentala. Guvernul gestioneaza fiecare leu de publicitate cu aprobare ca sa nu scape la „Evenimentul zilei”. Exista o hotarare a Guvernului prin care publicitatea este controlata de primul ministru si fara aprobarea lui nu se poate semna nici un contract. Asa ca „Evenimentul Zilei” nu are cum sa se astepte nici la zece lei de la Guvern. Dar nu-i nici o problema, sa apara in alte ziare fericite. De cinci ani trustul Expres lucreaza intr-o situatie de maxima siguranta financiara.

Reteta elvetiana face presa buna in Europa si Asia
Grupul Ringier are operatiuni editoriale de la ZALrich la Hong Kong
Ringier A.G. este cel mai mare grup de presa din Elvetia. Compania a gasit o oportunitate pe pietele est-europene, unde s-a impus prin titlurile editate, dar activitatile se extind pana in China si Vietnam.Istoria grupului elvetian Ringier incepe in 1831, cand Johann Rudolf Ringier infiinteaza o tipografie in Zofingen (Elvetia). In prezent, Ringier este cel mai mare grup de media din Elvetia, cu ziare, reviste, programe TV, cea mai mare arhiva foto din tara cantoanelor (peste zece milioane de poze).De asemenea, este principala forta tipografica din Elvetia, cu trei capacitati. Ringier A.G. are peste 5.000 de angajati si desfasoara operatiuni in Europa Centrala si de Est (Ungaria, Romania, Cehia, Slovacia) si Asia (China si Vietnam). In 2002, vanzarile totale ale grupului s-au ridicat la peste 700 de milioane de euro, din care 16,2% au provenit din afacerile derulate in tarile din Europa Centrala si de Est. Anul trecut, Ringier Romania a avut o cifra de afaceri de 17,3 milioane de euro.rnCea mai mare parte din activitatile grupului sunt derulate in Elvetia, unde 3.300 de angajati lucreaza in peste zece companii din domeniul informatiilor si divertismentului, deservind peste cinci milioane de consumatori media. Nava amiral a Grupului Ringier pe piata elvetiana este tabloidul Blick, cu 300.000 de exemplare vandute zilnic si cu peste 740.000 de cititori. Blick este si principalul produs de export, formatul sau fiind adaptat in Romania (Libertatea), Cehia (Blesk), Ungaria (Blikk). Pe toate aceste piete europene, reteta Blick a plasat titlurile in fruntea topurilor de tiraj si audienta. Un alt produs de succes pe piata elvetiana este saptamanalul economic CASH, cu un tiraj de 60.000 de exemplare. si in acest caz, modelul sau a fost preluat in alte tari, fiind prezent si in Romania (Capital). Tot in Elvetia, se bucura de un succes de piata publicatia Betty Bossi, o revista de bucatarie, cu un tiraj de peste 900.000 de exemplare.rnIn Cehia, in afara de cotidianul de mare tiraj Blesk, grupul elvetian mai editeaza un ghid TV si revista de life-style Reflex. De asemenea, aici functioneaza doua tipografii. Cifra de afaceri inregistrata in Cehia, in 2002, a fost de aproximativ 58 de milioane de euro. rnPiata ungara este dominata de tabloidul Blikk (223.600 exemplare). Impreuna cu ziarele Nemzeti Sport, Nepszabadsag si celelalte 14 reviste, Ringier a avut o cifra de afaceri de 28,5 milioane de euro in 2002. In Slovacia, elvetienii au inregistrat o cifra de afaceri de 10,3 milioane de euro. Printre titlurile detinute se numara revista de familie Zivot si ghidul TV Eurotelevizia.rnIn Asia, activitatile grupului au ajuns in China (1998) si Vietnam (1994). Retetele afacerilor din Europa au avut succes si pe acest continent: 31,5 milioane de euro a fost cifra de afaceri in Asia, in 2002.rn
rn
rnGrupul Ringier In lumern
rnElvetia: Ziare: Blick (tabloid, tiraj-292.292 exemplare), CASH (ziar economic – 60.606 ex.), SonntagsBlick (ziar de duminica – 312.312 ex.), Il caffe (ziar de duminica – 49.273 ex.). Reviste: 12 titluri, printre care: Tele (magazin media – 214.214 ex.), L’Hebdo (revista de informatii – 48.376 ex.), L’IllustrA