Indiferent de punctajul obtinut, in urma recalcularii, toate pensiile ar trebui sa creasca

Mai este cineva impresionat de heirupismele Casei Nationale de Pensii si Asigurari Sociale (CNPAS) dupa ce procesul de recalculare a pensiilor s-a dovedit a fi un fiasco
(ceea ce nu este o surpriza)?




Pensionarii, cu siguranta nu. Dupa ce au alergat sa stranga tot felul de hartii in speranta unor bani in plus la pensie, o parte dintre ei au aflat ca se pare ca primesc mai multi bani decat merita. si asta in conditiile in care pensia cu pricina abia le putea asigura subzistenta. Altii au castigat in plus, dar cresterea a fost apreciata ca fiind sub asteptari. Aceste asteptari au fost serios stimulate chiar de CNPAS, care a tinut, la vremea initierii, sa laude meritele acestei campanii.


In scopul recalcularii au fost redistribuite 1.665 de persoane din alte institutii ale statului si au fost generate costuri salariale de aproape 16.000.000 RON (conform HG nr. 881/2005 pentru modificarea anexei la HG nr. 86/2005 privind redistribuirea de posturi in vederea desfasurarii activitatii de recalculare a pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite anterior datei de 1.04.2001, precum si a activitatii privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale si a anexei la HG nr. 498/2005 pentru reglementarea masurilor financiare privind asigurarea numarului de posturi de personal contractual). Suplimentar, a existat posibilitatea premierii personalului cu atributii in domeniul recalcularii in limita unui fond de maximum 3.500 mii lei (RON) (conform OUG nr. 170/ 2005). si vorbim doar de costurile salariale!


In final, concluzia a fost ca, indiferent de punctajul obtinut in urma recalcularii, ceea ce este absolut necesar este sa se majoreze pensiile. In acest sens, sa ne amintim ca s-a sistat indexarea pensiilor. Ultima indexare s-a realizat in anul 2004. De atunci, singura crestere a fost posibila prin majorarea valorii punctului de pensie, aprobata prin legea bugetului de asigurari sociale de stat. Astfel, valoarea punctului de pensie in anul 2005 a fost de 296 RON, aproximativ 32% din salariul mediu brut de 921 RON. In anul 2006, valoarea punctului de pensie este de 323,1 RON, adica 30% din salariul mediu brut de 1.077 RON. Ne referim, bineinteles, la salariul mediu brut folosit la fundamentarea bugetului de asigurari sociale. Conform prevederilor legale, valoarea punctului de pensie trebuie sa fie intre 30% si 50% din salariul mediu brut.


Concret, Guvernul a luat in 2006 doua masuri in vederea cresterii veniturilor pensionarilor. Prima se refera la acordarea de ajutoare financiare unor categorii de pensionari, masura aprobata prin HG nr. 430/2006 privind acordarea unui ajutor banesc unor categorii de pensionari care beneficiaza de pensie din bugetul asigurarilor sociale de stat. A doua se refera la modificarea, in luna iunie, a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, prin OUG nr. 46/2006. Conform acestei modificari, este posibila majorarea in timpul anului a valorii punctului de pensie prin legile de rectificare a bugetului asigurarilor sociale de stat.


Revenind insa la initiativele CNPAS, se pare ca aceasta nu a invatat lectia si s-a aruncat intr-o alta actiune de anvergura, cu rezultate la fel de indoielnice. De data aceasta, si-a propus sa preia toate datele din carnetele de munca, in scopul constituirii unei baze de date care sa fie folosita atunci cand un asigurat solicita iesirea la pensie, si determinarea drepturilor care i se cuvin (a se vedea HG nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001). In acest scop, s-a estimat folosirea unui numar maxim de 2.300 de persoane, pe parcursul a doi ani.

De ce nu avem incredere in aceasta actiune a CNPAS?

1 Nu exista garantia ca datele introduse sunt corecte, in sensul in care ele ar putea fi folosite automat la determinarea cuantumului pensiei. Se stie ca pot exista si alte venituri care pot fi luate in calculul pensiei, dar care nu sunt evidentiate in carnetul de munca. Altfel spus, este foarte probabil sa se revina pe datele introduse initial, in scopul ajustarii lor.



2 Nu exista garantia ca bazele de date nu se vor pierde – partial sau total – sau nu vor fi alterate pe parcursul a 20,30 de ani sau chiar mai mult – pana cand un asigurat sau altul va solicita iesirea la pensie.



3 Nu exista garantia ca datele nu vor fi reintroduse sau ca nu se vor initia alte actiuni in momentul in care un asigurat va solicita iesirea la pensie, prin prisma modificarilor legislative care pot aparea pe parcursul urmatorilor ani.
Nu ne propunem sa facem aprecieri statistice in aceasta privinta; ne bazam afirmatiile pe experientele recente cu CNPAS. In speta, pe comunicarile pe care CNPAS le transmite asiguratilor in legatura cu stagiul de cotizare si punctajul anual realizat. Nu de mult, toti asiguratii (cel putin teoretic) au primit fluturasi care cuprindeau datele mai sus mentionate aferente anilor 2002 si 2003. Unii dintre ei au constatat ca stagiile de cotizare erau incomplete prin absenta unei luni sau a mai multora dintr-un an. Ce se intampla insa in situatia in care angajatorul poate face dovada transmiterii acestor declaratii, respectiv de indeplinirea obligatiilor care-i revin prin lege? CNPAS va sustine in continuare ca datele ii lipsesc si, asta este. S-au pierdut, s-au ratacit… prinde orbul, scoate-i ochii… Asiguratii sunt, in orice caz, neputinciosi – ei nu au cum sa actioneze in mod direct in sensul corectarii datelor. Singura solutie este aceea de a solicita angajatorilor – fostilor sau actualilor – sa rediscute cu CNPAS.


De ce ar face angajatorii asta si cum s-ar putea intampla acest lucru? In situatia in care angajatorii nu pot face dovada depunerii declaratiilor pe anii 2002 si 2003, ei vor trebui, evident, sa le depuna astfel incat sa se completeze baza de date. Mai complicat este atunci cand angajatorii pot face dovada indeplinirii corecte a obligatiilor declarative. In acest caz, ei nu au nici o obligatie de a raporta din nou ceea ce au raportat odata, iar CNPAS a pierdut pe drum.

De fapt, nu putem sa nu remarcam dezinteresul pe care CNPAS il manifesta in cadrul acestui proces. In loc sa realizeze intai reconcilierile cu angajatorii – astfel incat sa se asigure de totalitatea si corectitudinea datelor detinute, prefera sa transmita niste informatii despre care nu se poate spune ca ar fi corecte si/sau complete. Cum s-ar spune, bani aruncati pe fereastra.

323,1 RON

este valoarea punctului de pensie in 2006, adica 30% din salariul mediu brut, de 1.071 RON