Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Publicitatea online trăieşte din traficul site-urilor generaliste

Autor: | | 2 Comentarii | 2781 Vizualizari

Anul 2007 va aparţine, probabil, internetului, aflat în plină dezvoltare. Va urma, aproape sigur, o perioadă în care publicitatea pe internet va cunoaşte o creştere explozivă. Dar, până la urmă, ce model de business e acesta? În acest moment, internetul oferă una dintre cele mai ieftine soluţii de promovare, dacă nu chiar cea mai ieftină. Avantajele sunt atrăgătoare: se pot construi campanii întregi cu bani mult mai puţini decât ar consuma un mediu ca televiziunea, bene

Anul 2007 va aparţine, probabil, internetului, aflat în plină dezvoltare. Va urma, aproape sigur, o perioadă în care publicitatea pe internet va cunoaşte o creştere explozivă. Dar, până la urmă, ce model de business e acesta?

În acest moment, internetul oferă una dintre cele mai ieftine soluţii de promovare, dacă nu chiar cea mai ieftină. Avantajele sunt atrăgătoare: se pot construi campanii întregi cu bani mult mai puţini decât ar consuma un mediu ca televiziunea, beneficiind în plus de flexibilitatea pe care doar webul o poate oferi. O asemenea campanie publicitară poate fi concepută astfel încât clientul să aibă un control strict asupra costurilor şi, mai ales, a targetului.

Există două moduri de a calcula volumul unei campanii publicitare online. Cel mai frecvent este calculul la cost-per-mie (sau CPM), unde preţul de rate card al unei machete publicitare se înmulţeşte cu numărul de afişări (adică numărul de apariţii ale unei reclame în paginile unui site) cumpărate de către client. Cealaltă formulă folosită e ceva mai puţin utilizată pe piaţa din România: la „cost-per-click“ (sau „pay-per-click“), variantă preferată de clienţii cu bugete mici.

Clienţii care preferă formula CPM se orientează, de obicei, către cumpărarea de spaţiu publicitar în site-urile cu trafic mare, deoarece, în acest caz, esenţială este o expunere cât mai bună. Regula nu e totuşi generală, deoarece contează şi publicul respectivului site; pentru unii clienţi, un site de business cu trafic mai mic ar putea fi mai atractiv decât unul generalist.

Site-urile de nişă, viitoarele câştigătoare

Călin Rotăruş, director de vânzări al agenţiei ARBOmedia, spune că preţurile de rate card în site-urile agenţiei sale „sunt stabilite în funcţie de calitatea audienţei site-urilor şi se situează între 35 şi 85 de lei pentru o mie de afişări. De exemplu, un advertiser care dispune de un buget de 30.000 de lei şi care, în urma selecţiei de site-uri, ajunge la un preţ de rate card mediu de 50 de lei CPM va cumpăra 600.000 de afişări de bannere, cu care va putea atinge un număr de 200.000 de utilizatori români de internet, cu o frecvenţă medie de trei (afişări per utilizator - n.red.).“

La „cost-per-click“, clienţii plătesc doar pentru clickurile executate de utilizatori pe reclame. Preţul plătit de client pe click scade odată cu creşterea aşa-numitei rate de click, adică raportul exprimat în procente dintre numărul de afişări ale unei reclame şi clickurile efectuate de utilizatori pe acestea. Acest model „încurajează eficienţa“, spune Rotăruş, preţul pe click „putând coborî până la 0,02 lei. Preţul mediu în reţeaua ARBOmedia realizat în decembrie-ianuarie se situează în jurul a 0,5 lei/click.“

Conform lui Călin Fusu, manager general al Neogen - singurii de pe piaţa din România care folosesc exclusiv modelul pay-per-click - preţul pe click în reţeaua proprie (Bestjobs.ro etc.) şi în site-urile asociate, (Query.ro, Dreptonline.ro etc.) este de zece cenţi pe click.

Sunt site-urile româneşti o afacere profitabilă? Estimările volumului net al pieţei de publicitate online sunt destul de variate: 5,5 milioane de euro (Călin Rotăruş), 4 milioane de euro (Călin Fusu), 5-5,5 milioane (Valentin Oeru, director executiv boom. ro), iar piaţa se află în creştere.

Pentru un site generalist, traficul mare nu e neapărat un generator de profit; nişele pot fi mai atractive. „E clar că site-urile care reuşesc să atragă o parte consistentă dintr-un public specializat pot practica preţuri mult mai mari decât cele generaliste şi, în general, nişele încă neacoperite pot constitui un succes“, afirmă Ionuţ Oprea, director de comunicare al MediaPro Interactiv. „Ca reper, la reţelele de publicitate din România, traficul minim necesar pentru a fi acceptat în reţea este de 5.000 de vizitatori unici pe săptămână pentru site-urile de nişă.“

În plus, mai contează şi numărul de site-uri din categoria respectivă, deoarece unii clienţi cumpără publicitate pe categorii tematice de site-uri, diluând astfel veniturile fiecărui site în parte.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.