Lansarea noului canal gspTV face din nişa posturilor de sport un teren extrem de disputat între trusturile de media, mult mai atractiv pentru plasarea bugetelor de publicitate.

Andrei are 34 de ani, este medic chirurg, iar în timpul liber joacă tenis la un club din Bucureşti. Urmăreşte toate competiţiile dedicate acestui sport, fiind unul dintre telespectatorii finalei de la Wimbledon difuzate în această lună de postul sport.ro. „Acesta este consumatorul ideal al multor advertiseri: adult, educat, cu putere financiară“, spune Marina Dumitraşcu, research executive la agenţia de media Brand Connection.

Brand Connection estimează că posturile de sport din Romånia au atras anul trecut un volum de publicitate cuprins între 700.000 şi un milion de euro, sumă netă. În 2007, clienţii de publicitate care au investit cele mai mari bugete în promovarea produselor lor au fost, în principal, cei din sectoarele băuturi şi telecomunicaţii, precum SAB Miller (Ursus), Coca-Cola, Quadrant Amroq Beverages, Brau Union, Vodafone, Orange, Cosmote, dar şi Procter&Gamble. Ce i-a determinat să investească într-o nişă care atrage în medie sub 100.000 de telespectatori pe zi? Posibilitatea atingerii exacte a publicului ţintă vizat şi, nu în ultimul rånd, o bună vizibilitate, deoarece în cadrul posturilor de televiziune tematice nu există o atåt de mare aglomerare de spoturi în calupurile publicitare ca la posturile TV mari, generaliste, explică Marina Dumitraşcu.

Operatorii de cablu difuzează în prezent nouă posturi de sport, dintre care audienţă monitorizată au sport.ro, cel mai vizionat canal de sport din Romånia, urmat de Eurosport, Telesport, Sport1 şi în curånd de gspTV, canalul de sport al trustului Intact. Cele mai urmărite sporturi în mediul urban la televiziunile de nişă au fost în primele şase luni ale anului handbalul, tenisul şi boxul, în timp ce la televiziunile generaliste, sporturile care au atras cea mai mare audienţă au fost fotbalul, boxul şi sporturile de iarnă. Dacă pånă acum nişa de sport nu a atras o audienţă nici măcar comparabilă cu aceea a posturilor generaliste, lucrurile s-ar putea schimba odată cu transmiterea etapelor de fotbal din Liga 1 de către Antena 1 şi gspTV. Noul canal de sport a reuşit să atragă profesionişti cu nume sonore şi cu o bogată experienţă în presa sportivă din echipele de la TVR, Realitatea TV sau sport.ro. Astfel, pentru a conduce polul de media de sport format din gspTV şi divizia de sport de la Antena 1 şi Antena 3, Intact l-a ales pe Radu Naum (TVR), coordonarea gspTV i-a fost încredinţată lui Cristi Zagaradniuc (Realitatea TV), pe lista celor recrutaţi de gspTV adăugåndu-se Emil Grădinescu (TVR), Bogdan Cosmescu (TVR) şi Costin Ştucan (sport.ro).

În prezent, alături de Intact, canale de sport mai deţin MediaPro (sport.ro) şi Realitatea-Caţavencu (Telesport). Totodată, şi principalii competitori de pe piaţa de cablu deţin fiecare în portofoliu un canal tematic de sport: UPC cu Sport1, iar Boom cu Boom Sport One. „Sportul este o nişă care atrage tot mai multe investiţii în publicitate, iar un canal de sport poate beneficia din plin de explozia pieţei de  advertising  din Romånia“, consideră Eduard Darvariu, director executiv al sport.ro, lider de audienţă pe acest segment în perioada ianuarie-iunie 2008.

Cum va afecta piaţa de media lansarea unui nou canal de sport? Claudia Ion, sales & research director la Kanal D, este de părere că gspTV se va aşeza în linie cu celelalte canale de profil, iar difuzarea meciurilor de fotbal din Liga I va  ajuta postul, într-o primă fază, în zona de marketing. În schimb, piaţa media nu va fi afectată de apariţia noului canal, din mai multe motive. Unul dintre ele este distribuţia; apoi, planificarea unor meciuri, de către Liga Profesionistă de Fotbal, la aceeaşi oră; şi, în fine, faptul că nu toate sunt derby-uri.

Efectul principal al intrării noului post pentru piaţa de media se va vedea în banii din piaţă care vor fi altfel distribuiţi. Vor exista bugete suplimentare pentru posturile existente, iar noul canal de sport nu va putea atrage pe meciurile pe care le va difuza venituri din publicitate comparabile cu cele din returul campionatului trecut obţinute cumulat de Antena1 (opţiunea a doua), Naţional TV (opţiunea a treia şi a cincea) şi Kanal D (opţiunea a patra). „Poate că în anii următori, prin apariţia pe piaţa din Romånia a mai multor companii ce vor ţinti preponderent segmentul bărbaţilor, aceste meciuri vor putea fi exploatate mult mai mult“, conchide Claudia Ion.

«Profilul consumatorului de canale sportive este bărbat,  25-54 de ani, cu educaţie medie spre înaltă şi cu un venit mediu pe familie ridicat.»
Marina Dumitraşcu, research executive, Brand Connection

3,3% este cota canalelor de sport pe piaţa urbană, în timp ce posturile generaliste deţin 41,5%, potrivit datelor pentru ian.-iun. 2008, furnizate de GFK Romånia şi prelucrate de Brand Connection. sport.ro este lider cu un rating (rtg%) mediu de 0,3, urmat de Eurosport, cu 0,2 şi Telesport, cu 0,1