Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a inițiat un proiect de lege prin care posesorii de trotinete, normale sau electrice, cât și bicicliștii, vor fi nevoiți să plătească RCA. Este vorba de o OUG care modifică legislația privitoare la polițele RCA.

Astfel, se instituie obligativitatea de a plăti polițe de asigurare și cei care au trotinete electrice sau biciclete electrice.

Noile polițe RCA vor fi plătite de către toți posesorii de vehicule autopropulsate care se deplasează cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h. Vizate sunt, în special, trotinetele și bicicletele electrice. Motivul este lesne de bănuit, ținând cont că în ultima vreme s-au înmulțit semnificativ accidentele.

Apar polițele de asigurare cu valabilitate scurtă

Nu este, de altfel, exclus să apară polițele de asigurare cu valabilitate scurtă. În prezent, șoferii își pot încheia polițe de asigurare cu o valabilitate de 1 – 12 luni, cu multiplu de o lună. În noua legislație însă este specificat doar faptul că polițele de asigurare pot fi eliberate pe o perioadă de maximum 12 luni, fără să fie specificate alte lucruri. Acest lucru ar putea presupune că este posibil să apară polițele de asigurare pe stil englezesc, cu valabilitate de câteva zile sau chiar câteva ore.

În noul proiect, despăgubirile în cazul daunelor morale pentru accidente soldate cu decese vor fi plafonate.

Numărul accidentelor rutiere influențează costul poliţei RCA

Un recent sondaj de opinie realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pentru Uniunea Națională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) indică că șapte din zece șoferi sunt conştienţi de faptul că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite, influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă situaţia lor individuală este pozitivă, fără accidente.

Rezultatul sondajului de opinie este cu patru puncte procentuale mai mare decât rezultatul înregistrat de acelaşi sondaj în 2022 (69%).

Frecvența accidentelor rutiere despăgubite în România

Potrivit sursei citate anterior, un număr impresionant de fraude ar putea fi evitat prin modificarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, în sprijinul păgubiţilor şi al tuturor şoferilor.

În România, cel puţin șase autovehicule înmatriculate în ţară din 100 produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese. În România, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%, faţă de circa 4% cât este în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,8% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia.