Pe primele sapte luni ale acestui an, companiile petroliere au importat 4, 8 milioane de tone de titei, in valoare de 1,3 miliarde de euro. Cu toate acestea, asa cum releva un studiu realizat de Comisia Nationala de Prognoza, caracteristic importurilor noastre este situarea preturilor medii de achizitie sub cele de cotatie, deci cu un raport subunitar intre pret si cotatie. Astfel, raportul dintre pretul mediu realizat la import si cotatia titeiului de referinta de tip Brent a evoluat de la 0,933 in 2001 la 0,904 in 2004. Pe primele sapte luni ale acestui an, raportul pret/cotatie a fost de 0,882. In acelasi timp, titeiul de referinta de tip Brent a crescut de la o cotatie de 206,4 euro pe tona in 2001 la 311,9 euro pe tona in 2005.



“Majorarile de preturi pe intern nu se justifica”, spune Liviu Voinea, director de proiecte la Grupul de Economie Aplicata. “Cotatia pretului international al petrolului nu ar trebui oricum sa se reflecte atat de mult si atat de rapid in preturile anuntate de jucatorii de pe piata”, mai spune Voinea. Reprezentantul GEA arata ca un alt argument in “batalia” impotriva cresterilor de pret la benzina este aprecierea leului. “Cresterea preturilor la importul de titei ar trebui sa se compenseze cu aprecierea leului la intern”, mai explica Liviu Voinea.

In schimb, Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele Consiliului de Administratie al Petrom, spune ca daca Petrom, companie la care ponderea titeiului importat este de 20% in rafinare, ar practica preturi sub nivelul normal al pietei, atunci ar genera o situatie de dumping pe piata romaneasca.
Ruttenstorfer mai crede ca practicarea de preturi sub preturile internationale ar avea consecinte importante asupra celorlalte rafinarii din Romania, care nu au rezerve de petrol si care importa toata cantitatea de titei de procesat.

Din aceasta s-ar putea intelege ca Petrom nu este interesat sa isi creasca cota de piata, ci sa se inteleaga bine cu restul jucatorilor, dar afirmatiile oficialului Petrom nu justifica cresterea de pret. De unde se intareste curentul ce s-a nascut in piata ca exista o intelegere intre distribuitori si ca nimic nu este intamplator, atunci cand vine vorba despre benzina.

Date fiind aceste conditii, care ar fi raspunsul la intrebarea: ne afecteaza sau nu cresterile de preturi la benzina si motorina? Presedintele Comisiei Nationale de Prognoza spune ca nu, economistii de la GEA spun ca da.

“Romania este o exportatoare importanta de produse petroliere. Faptul ca majorarile la preturile internationale ale produselor petroliere au urmat trendul pretului titeiului, a determinat ca influentele asupra comertului exterior si indicilor de pret aferenti sa nu fie semnificative”, spune Ion Ghizdeanu, presedintele Comisiei Nationale de Prognoza. In plus, Romania are industrie petrochimica, iar debalanta energetica nu ar fi asa de mare.

De altfel, in studiul pe care l-a realizat, CNP demonstreaza ca evolutia ascendenta a preturilor la titei si produse petroliere “a avut o influenta redusa asupra agentilor economici din domeniul prelucrarii titeiului”. Aceasta ramura a avut o crestere de 13,2% pe primele sapte luni ale acestui an, comparativ cu perioada corespunzatoare a anului 2004.
Studiul CNP mai indica faptul ca evaluarea importului de titei pe primele sapte luni ale anului curent, exprimate in preturi comparabile anului 2004, arata ca factura exprimata in preturi curente la importul de titei a fost mai mare cu 372,4 milioane de euro, in timp ce la export s-au incasat in plus 289,2 milioane de euro.

Reprezentantul GEA spune, insa, ca majorarea cu 10% a pretului carburantilor determina o incetinire cu 0,3% a ritmului de crestere economica. “Aceeasi crestere de 10% la carburanti, pentru a mentine valoarea adaugata bruta in celelalte ramuri, presupune o crestere a preturilor de productie la producatorii industriali de 0,6%”, explica Liviu Voinea. Voinea apreciaza ca influenta carburantilor asupta produsului intern brut ar putea sa fie de 1%, in conditiile in care euro ar fi cotat la 40.000 de lei.



“Majorarile de preturi pe intern nu se justifica.”

Liviu Voinea,

director de proiecte, Grupul de Economie Aplicata








Cat producem versus cat importam (mii tone)

2001
2002
2003
2004
2005-7 luni
Productie interna
6.011
5.810
5.651
5.465
3.080,7
Import
5.544
5.690
5.216
7.314
4.832,5
Total resurse
12.036
12.801
11.550
13.558
8.493
Pondere import, %
46,1
46,9
45,2
54,8
56,9
Titei supus la prelucrare
10.948
11.906
10.736
12.358
8.074