Potrivit statisticilor, romanii mananca zilnic cel putin o paine care cantareste intre 300 si 400 de grame, spre deosebire de americani, canadieni sau britanici, de exemplu, care au un consum cuprins intre 85 si 160 de grame de paine pe zi. Se pare ca nici cantitatea si nici calitatea produsului nu sunt cele mai fericite alegeri pe care le facem, specialistii in nutritie tragand permanent semnale de alarma in aceste privinte. In Europa, doar bulgarii mananca mai multa paine decat noi. In ceea ce priveste preferinta pentru painea alba, se stie ca acest produs predispune nu numai la obezitate, ci si la contractarea, in timp, a unor boli grave, cum ar fi cancerul de colon. Un studiu realizat in luna februarie a.c. de catre compania Daedalus Consulting arata ca foarte multi oraseni, respectiv 74,5%, prefera exact ceea ce, in opinia nutritionistilor, este cel mai nociv: painea alba proaspata. Fiind cel mai ieftin produs dintre toate tipurile de paine existente in comert, majoritatea consumatorilor sunt persoane sub 25 de ani (83,6%), persoane fara venit sau cu venituri mici, sub 50 USD/luna (83,9%), sau care provin din familii cu cinci sau mai multi membri (85,4%). Precizam ca studiul a fost realizat pe un esantion constituit din 1.907 persoane cu varsta minima de 14 ani si este reprezentativ pentru mediul urban.Desi cumpararea painii este o activitate de rutina pentru multi dintre noi, alegerea se face in functie de anumite criterii. Primele doua mentionate de respondenti s-au referit la faptul ca painea trebuie sa fie cat mai gustoasa (26,6%), iar locul de achizitie, cat mai apropiat (22,3%). Primul criteriu este foarte important cu precadere in Ardeal si pentru persoanele absolvente de liceu. Proximitatea conteaza mai mult pentru cei intre 18 si 24 de ani, pentru cei care locuiesc singuri si pentru persoanele din Muntenia si din orasele mici. Notorietatea fabricii reprezinta un factor insemnat doar pentru 5,9% din romani. Cand cumpara faina, 52,6% din persoanele intervievate au mentionat ca urmaresc sa achizitioneze de fiecare data aceeasi marca. Motivele invocate tin de preferinta pentru marca respectiva (47,3%) si de raportul calitate/pret constatat de consumator (44,8%). Fidelitatea fata de o marca se manifesta mai puternic in randul persoanelor care au peste 55 de ani (60,3%, vs. 47,3% media), in timp ce raportul calitate/pret este mai important pentru tineri si pentru locuitorii din Banat si Muntenia. Covrigii sunt foarte populari in Romania, 53% din intervievati afirmand ca au consumat astfel de produse in ultimele patru saptamani. Majoritatea consumatorilor (62,5%) o reprezinta persoanele sub 45 de ani. Ieftini si usor de gasit aproape peste tot, covrigii constituie gustarea ideala si destul de frecventa pentru adolescenti si tineri pana in 24 de ani (de 3,40 ori pe saptamana, vs. 3,07 media), pentru femei (de 3,32 ori pe saptamana) si pentru moldoveni (3,56 ori pe saptamana). Ca loc de achizitie, se prefera tarabele si chioscurile (61,1%), mai ales daca cei care cumpara sunt tineri intre 18 si 24 de ani (71,3%, vs. 61,1% media), au venituri personale mici (74,7%) sau locuiesc in Moldova (76%). Covrigii se consuma in diverse situatii si contexte, fie pe strada (36,2%), fie acasa (28,8%) sau la serviciu (24,3%). „Interesant este faptul ca in Muntenia este mai pronuntat obiceiul de a manca pe strada, comparativ cu celelalte regiuni, mai ales Banat si Ardeal”, constata Alina Dragomir, Client Service, la compania Daedalus Consulting. „In acest sens as putea sa amintesc si rezultatele unui studiu realizat de noi in urma cu doi ani, avand ca tema consumul de inghetata. si atunci s-a constatat ca in partea de sud a Romaniei, a consuma pe strada este un comportament normal si acceptat.”Aproape 21% din respondenti au precizat faptul ca obisnuiesc sa consume covrigii impreuna cu alte produse, in special bauturi racoritoare sau cafea.