realiza pe un panel reprezentativ la nivel national de 1.150 de gospodarii, din care se vor raporta date de la minimum 1.000. Numarul de aparate peoplemeter este de 1.400, acestea fiind instalate in functie de numarul de televizoare existent in gospodariile din panel. (Pana la infiintarea societatii TNS-AGB in acest an, masuratorile se realizau cu 750 de peoplemetere la CSOP-TNS si 800 la AGB, doua servicii distincte si concurente.) Intreaga procedura (prezentarea ofertelor, licitatia etc.) s-a desfasurat sub girul legal al Consiliului National al Audiovizualului (CNA), mai putin negocierea propriu-zisa a contractului in care au fost implicate cele doua parti: TNS-AGB International, in calitate de furnizor, si ARMA, in calitate de proprietar al datelor de audienta TV. Detaliile contractului au fost negociate pe parcursul a mai bine de patru luni, starnind la un moment dat nemultumirea lui Radu Filip, presedintele CNA, care vedea negocierile in impas. Valoarea finala a contractului nu a fost data publicitatii. Surse din piata afirma ca s-ar ridica la aproximativ 1,2 – 1,3 milioane de dolari pe an. Aceleasi surse declara ca este cea mai mica valoare a unui contract de acest tip din tarile Europei Centrale si de Est. Se poate spune ca cele 22 de firme platitoare membre ARMA – agentii de publicitate si televiziuni – au fost cam zgarcite, daca ar fi sa luam de buna valoarea neconfirmata a contractului. Doru Czobor, directorul general al TNS-AGB International, declara ca o comparatie cu contractele din alte tari nu este relevanta in acest caz. Costurile serviciului vor fi asigurate de posturile de televiziune in proportie de 80% si de 20% de catre agentiile de publicitate, conform unor algoritmi aprobati de Adunarea Generala a ARMA.Un fapt istoric: un singur serviciu de audiente TVToate societatile comerciale membre ARMA care platesc datele vor avea asigurata furnizarea acestora. „Orice alta firma care doreste date de audienta furnizate de Studiul National de Masurare a Audientei TV (SNMATV) dupa 1 ianuarie 2004 trebuie sa devina membru ARMA (care detine copyright-ul conform contractului) si sa incheie un contract pentru furnizarea datelor, contribuind la plata serviciului”, precizeaza Mihail Vartosu, presedintele ARMA. si dupa data amintita, presa va avea acces la informatiile difuzate pe propria raspundere de catre posturile TV sau de agentiile de publicitate, ne asigura Vartosu, cu observatia ca acestea nu vor avea posibilitatea de a dezvalui datele originare, ci doar date prelucrate, sintetice sau punctuale. ARMA va elabora intre timp aceste reglementari. Asadar, accesul presei la audientele TV nu va mai fi atat de lejer ca pana acum (multumim AGB, CSOP, TNS-AGB!), datele avand de la 1 ianuarie 2004 un proprietar ce va controla cu strictete vehicularea acestora pe piata. Marja de eroare a datelor furnizate de serviciul TNS-AGB se calculeaza in functie de caracteristicile care au stat la baza proiectarii esantionului, in cazul de fata caracteristicile gospodariei. Doru Czobor explica: „Datorita faptului ca in panel exista 1.150 de gospodarii, marja de eroare de esantionare este de 2,9% pentru valorile de masurare obtinute din aceste gospodarii. Avand in vedere ca raportarea se face la nivel de individ, nu de gospodarie, se poate calcula marja de eroare pentru esantionul de persoane (circa 3.100), care este de 1,8%, ceea ce duce in final la o de marja de eroare estimata intre 1,8% si 2,9%.”Parafarea contractului va conduce pentru anul viitor la un fapt „istoric”: piata TV va beneficia de un singur serviciu de audiente TV recunoscut unanim si binecuvantat de CNA. Mihail Vartosu considera ca semnarea contractului reprezinta pasul decisiv pentru intrarea in legalitate conform Legii Audiovizualului. Pe de alta parte, in opinia lui Vartosu, piata de media si publicitate capata, dupa cinci ani de framantari si cautari, un cadru de referinta stabil ca rezultat al cooperarii stranse a tuturor partilor interesate – institute de cercetare, clienti, posturi TV, agentii de publicitate – sub egida Comisiei Paritare stabilite de Lege. „Nu in ultimul rand, declara Mihail Vartosu, licitatia si contractul sunt un exemplu de colaborare intre societatea civila si organismele specializate ale autoritatii statului, respectiv intre toti actorii pietei de media si publicitate si CNA”. La randul sau, Doru Czobor afirma: „Prin semnarea acestui contract, Romania intra in randul tarilor civilizate, prin faptul ca exista o piata organizata si un unic furnizor de date de audienta.”
Bazar
ARBOmedia vinde publicitate si pentru presa localaRegia de publicitate ARBOmedia a lansat recent serviciul de vanzare de publicitate pentru presa locala din Romania. Proiectul a fost demarat in primavara acestui an si contine in momentul lansarii un pachet de 11 publicatii locale. Serviciul este o premiera in piata romaneasca, pentru ca este prima data cand o regie de publicitate administreaza spatii de publicitate in conditii de exclusivitate in relatia cu clientii nationali. Silviu Ispas, New Business Director, estimeaza ca pana la sfarsitul anului 2003 serviciul va fi extins la un numar de 25 de titluri.
Ralu Filip trage de urechi AXN si HBO”AXN si HBO difuzeaza filme cu un continut excesiv de violenta, fara sa respecte restrictiile orare impuse de legislatia in audiovizual, a declarat Ralu Filip, presedintele Consiliului National al Audiovizualului, in cadrul sedintei autoritatii de reglementare in audiovizual din 21 octombrie 2003, citat de agentia Media Expres. Ralu Filip a precizat ca, de cand a intrat sub restrictiile orare prevazute de legislatia romaneasca, programul tematic HBO nu mai incadreaza corect productiile cinematografice, pentru a le putea apoi difuza in prime time, desi acestea sunt pline de violenta si comportamente daunatoare, incalcand astfel prevederile legii privitoare la protectia minorilor. De asemenea, noul program AXN transmite numai filme de actiune, care includ inevitabil scene cu violenta excesiva, difuzate la orice ora. „De ce sa sanctionez Antena 1 ca da filme cu violenta, cand langa el este un AXN care da filme din astea nonstop?”, a spus Filip, preluat de Media Expres. CNA nu este autorizat sa intervina la nivel de grila in cazul programelor tematice straine, retransmise in Romania – aminteste Media Expres.
Despre ratarile de la PortorozCele doua campanii care au concurat „cap la cap” anul acesta la festivalul Ad’Or, „Pregateste-te sa fii bogat”, realizata de Leo Burnett&Target pentru Elite si „Romani criss”, realizata de McCann-Erickson, n-au obtinut nici un premiu la recent incheiatul festival de la Portoroz (Slovenia), in ciuda sperantelor celor doua agentii. Invitat de Capital sa comenteze esecul campanie sale la Portoroz, Bogdan Naumovici, director de creatie Leo Burnett, a declarat: „Festivalurile de publicitate sunt uneori la fel ca meciurile de fotbal. Nu exista doua meciuri la fel, nu exista doua seturi de conditii identice, iar arbitrajele nu se repeta. Pana si Real Madrid mai pierde cate un meci, dar asta nu schimba cu nimic situatia in clasament.” La randul sau, Adrian Botan, director de creatie McCann-Erickson, a precizat: „Cea mai rationala explicatie, dar poate de aceea nesatisfacatoare, ar fi ca juriile sunt subiective. Pe de alta parte, conteaza si cu cine concurezi, iar anul acesta a fost un an bun pentru campaniile sociale la Portoroz. Daca am fi concurat cu „Romii” anul trecut sau acum doi ani, probabil ca alta ar fi fost istoria. Dar ma linistesc cand ma uit la ce a fost premiat in categorie si spun „Tot respectul!”. Mai ales fata de spotul care a luat argintul („Speed”, pentru Road Safety Council, Cehia): idee simpla, executie impecabila. Mi-ar fi placut sa-l facem noi.”