mai ales dupa ce s-a facut constatarea ca numarul celor care lucreaza in sectorul tehnologic se marise, si mai ales veniturile lor. Acestia sunt oameni obisnuiti cu noile tehnologii, destul de putin dispusi sa se deplaseze la banca pentru a efectua operatiunile necesare, plati, transferuri. Bancile au considerat ca a oferi servicii de Internet Banking este o oportunitate de a atrage noi clienti, deci au raspuns asteptarilor acestui tip de clienti.Dar socoteala de la banca nu se potriveste neaparat cu cea din fata calculatorului si, din pacate, serviciile de Internet Banking nu sunt inca utilizate atat de mult pe cat ar fi ideal. O cercetare a GfK Romania, din toamna anului 2004, arata ca dintre clientii de servicii financiare, mai putin de 1% folosesc Internet Banking-ul. Cei mai multi utilizatori de servicii financiare folosesc conturile curente in lei (39,54%), depozitele la termen (29,77%) si cardurile pentru extragerea de numerar din ATM-uri (27,36%).Reticenta romanilor fata de folosirea serviciilor romane prin Internet nu este diferita de tendinta din lume. Analistii GfK Marktforschung au realizat o cercetare pe un esantion de peste 1.500 utilizatori de servicii financiare oferite pe Internet si au constatat ca asteptarile pe care le au distribuitorii de servicii financiare pe Internet sunt supradimensionate. Clientii de Internet Banking nu aleg o anumita companie ghidandu-se dupa prezentarea paginii de web, ci criteriile sunt mult mai conservatoare: preturile favorabile, existenta unor relatii anterioare intre clienti si companie, precum si imaginea distribuitorului de servicii financiare in cauza. Conteaza, de asemenea, dar intr-o mai mica masura, siguranta transmisiilor de date, calitatea consultantei online oferita si serviciile suplimentare. Clientii bancilor si ai brokerilor privesc Internetul ca pe un mijloc de a economisi bani si timp. Astfel, asteptarile lor sunt in principal centrate spre usurinta utilizarii programelor. Aspectele ce privesc continutul (paleta de produse, informatiile si divertismentul) au un rol de mica importanta si contribuie destul de putin la satisfacerea clientului.Si cateva banci care opereaza pe piata romaneasca ofera Internet Banking. Avantajele sistemului sunt indiscutabile. „Internet Banking-ul este destinat atat persoanelor fizice, cat si juridice, fiind un instrument de plata fara numerar care ii ajuta pe clienti sa economiseasca timp si bani datorita faptului ca acestia nu trebuie sa se mai deplaseze la banca, ci pot efectua operatiunile lor curente de la orice computer 24 de ore din 24, atat din tara, cat si din strainatate“, explica cei de la departamentul marketing de la Volksbank. In general, accesul la Internet Banking are un pret modic sau este chiar gratuit in unele cazuri, iar comisioanele pentru operatiunile efectuate prin Internet Banking sunt reduse fata de operatiunile de la ghiseu. Paleta de operatiuni care se pot efectua este diversa, de la simplele consultari de conturi, pana la operatiuni mai complexe: transfer intre conturi proprii, ordine de plata, ordine de plata de trezorerie (plati catre buget), schimburi valutare, plata facturilor de utilitati (energie, servicii de telefonie etc), constituiri de depozite, plati programate, plati externe, plati salarii, decontarea electronica a datoriei vamale.Din pacate, Internet Bankingul este inca destul de putin folosit, media de utilizatori fiind de 1%. La Unicredit, proportia este de peste 10%, iar la HVB Bank, un procentaj de 31% din clientii de retail banking folosesc si Internet Banking. Insa in viitor, cu dezvoltarea tot mai mare a noilor tehnologii, democratizarea accesului la Internet si accelerarea ritmului de viata este posibil ca ghiseele virtuale ale bancilor sa fie din ce in ce mai solicitate.

BRD

Cu BRD-Net, lansat in septembrie 2004, consultarea soldurilor este gratuita, majoritatea viramentelor au comisioane reduse. Abonamentele sunt un euro pe luna pentru persoane fizice, cu reducere de 50% pentru studenti; trei euro pe luna pentru persoanele fizice autorizate si opt euro pe luna pentru persoanele juridice. Are peste 7.000 de utilizatori de Internet Banking. „Speram ca pana la sfarsitul anului sa ajungem in ansamblul serviciilor la distanta la aproximativ 2-3% din numarul clientilor, adica cel putin 30.000.“

Unicredit

Prin intermediul Internet B@nking lansat de UniCredit din 2000 se pot face transferuri, plati si alte operatiuni bancare in timp real direct de pe calculatorul personal. De altfel, serviciul acesta a fost printre primele de acest tip de pe piata financiar-bancara romaneasca. Banca UniCredit nu percepe in prezent nici un tarif sau comision pentru utilizarea serviciului si are aproximativ 4.000 de clienti pe partea de Internet B@nking. Gestionarea serviciului permite configurarea rapida a unei liste de beneficiari, stabilirea drepturilor de acces pentru utilizatori, schimbarea parolei de acces.

HVB Bank

Serviciul Online B@nking a fost lansat in 2001 si este gratuit. Poate fi obtinut separat sau inclus in pachete de produse si servicii (impreuna cu conturi, carduri, descoperit de cont, Telephone Service). Prin Online B@nking, clientii economisesc bani deoarece comisioanele pentru toate operatiunile efectuate online sunt cu 50% mai mici decat cele de la ghiseul bancii. Un procent de 31% din clientii de Retail Banking ai HVB folosesc Online B@nking. Programul foloseste codificarea datelor 128-bit SSL, cel mai utilizat algoritm de codificare in domeniul comercial.

Volksbank

MultiCash@SmartOffice a fost lansat in septembrie 2003, iar in 2005 se va lansa noua varianta ce va permite si efectuarea de depozite online. Serviciul este oferit gratuit tuturor clientilor Volksbank. Comisioanele percepute sunt mai mici decat efectuand acelasi operatiuni la ghiseele bancilor. In prezent, serviciul de Internet Banking are aproape 1.000 de clienti la nivelul intregii tari, din cei aproape 65.000 de clienti. Se pot realiza plati in lei si valuta, preluarea extraselor de cont, plati multiple (de exemplu alimentarea cardurilor angajatilor), preluarea de informatii curente (curs valutar, noutati etc).

BCR

e-BCR se adreseaza clientilor, persoane fizice care au conturi curente in lei si/sau valuta deschise la una din unitatile teritoriale BCR, si ofera posibilitatea efectuarii confortabile a operatiunilor bancare de oriunde exista acces la Internet. Taxa anuala de mentenanta este zero, iar pentru operatiunile realizate prin e-BCR se percep aceleasi comisioane ca si pentru operatiunile realizate la ghisee. Accesibilitate 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana, asigurand procesarea operatiunilor in cadrul programului bancar.

Banca Transilvania

BT 24 este in plin proces de lansare, in aceasta luna. Abonamentul pentru utilizarea aplicatiei BT 24 este foarte avantajos: 25.000 lei/luna pentru persoanele fizice, 200.000 lei/luna pentru persoanele juridice. Comisioanele aferente operatiunilor bancare efectuate prin intermediul aplicatiei de Internet Banking BT 24 beneficiaza de o reducere speciala de aproximativ 10% fata de tarifele uzuale, practicate la ghiseele bancii. Se pot realiza rapoarte (extrase de cont, evolutia soldurilor etc.), plati lei, plati valuta la intern si la extern, depozite in lei si valuta, vanzare/cumparare valuta etc.

BancPost

Lansat in decembrie 2001, serviciul Internet Banking este structurat in opt module functionale: administrare, conturi, extrase de cont, ordine de plata lei, ordine de plata valutara, informatii financiar-bancare, carduri si taxe. Un abonament lunar este un dolar pentru persoane fizice si zece dolari pentru persoane juridice, iar garantia pentru dispozitivul de securitate este de 30 de dolari, fiind rambursabila la incetarea utilizarii serviciului. Are peste 2.500 de clienti. Pentru dezvoltarea serviciului de Internet Banking, Bancpost a primit premiul comunitatii de IT&C in 2002.