După ce, în luna decembrie anul trecut, Comisia Europeană (CE) a adoptat propunerea de revizuire a directivei în domeniu, toți jucătorii din industria tutunului, atât cultivatorii cât și distribuitorii, au fost luați prin surprindere. Cu atât mai mult cu cât reprezentanții CE estimează că proiectul va fi adoptat în 2014 și va intra în vigoare în perioada 2015-2016. România nu este de acord cu propunerile făcute la nivelul CE și se opune principalelor prevederi, printre care interzicerea țigaretelor slim, a celor cu arome sau mărirea avertismentelor de sănătate până la 75% din suprafața pachetului.

Și nu este deloc o surpriză, în contextul în care numai anul trecut industria tutunului a adus la bugetul de stat peste 3 miliarde de euro, adică aproximativ 2,7% din PIB. „Modificările propuse pentru directiva produselor din tutun tind să suprime piața legală de țigarete slim și mentol din România, o piață care reprezintă aproape o cincime din consum. Ne putem imagina, așadar, cu ușurință, cât de mult va crește contrabanda, contrafacerea și presiunea pe granițele țării, știut fiind că România se află printre cele mai mari consumatoare de țigarete slim și mentol din Uniunea Europeană, alături de Bulgaria și Polonia“, spune Sorana Mantho, Corporate Affairs Director Philip Morris România și Bulgaria.

Piața ilegală ar putea să crească

Treptat, anumiți consumatori vor înlocui țigări legale cu țigări ilegale din cauza interzicerii țigaretelor slim și mentolate, adică o medie de 10% până la 30% dintre fumătorii acestor țigarete, reiese din cel mai recent studiu al Roland Berger Strategy Consultants. În toată această poveste, piața ilegală din România ar putea să crească între 25 și 65%.

 „Adică, statul pierde pe de o parte, pentru că nu mai primește accize de la producătorii de tutun, și pe de altă parte mai pierde o dată, ca să facă față valului de contrabandă“, explică Petru Bota, președintele asociației cultivatorilor de tutun din România. De altfel, comerțul ilicit cu țigarte este o problemă veche în această industrie, peste tot în Europa. „În condițiile unei crize economice persistente, comerțul ilegal cu țigarete continuă să afecteze Uniunea Europeană și să producă pagube de miliarde de euro țărilor membre“, mai spune Sorana Mantho. Altfel, sandardizarea pachetelor conform directivei va reduce semnificativ spațiul de etichetare și elementele de diferențiere a mărcii, ceea ce înseamnă că produsele din tutun vor deveni mai greu de distins și vor fi văzute, cel mai probabil, ca având o valoarea mai mică. Potrivit jucătorilor din industrie, lucrurile vor merge chiar mai departe: numărul locurilor de muncă pierdute la nivelul UE 27 este estimat, în studiul amintit, undeva între 70.000 și 175.000, în timp ce pierderile din venituri din taxe ar putea ajunge la 5 miliarde de euro. Punctual, în România, numărul locurilor de muncă ar putea să scadă cu 19.000, iar veniturile din taxe s-ar putea reduce cu 200 milioane de euro. „Suntem câteva sute de cultivatori de tutun în țară, iar alături de noi sunt alte mii de mici comercianți care și-au văzut și ei vânzările și supraviețuirea pe piață amenințate de această directivă europeană“, adaugă Petru Bota.
 
La nivelul UE, cinci comisii din șase au votat împotriva interzicerii țigaretelor slim și mentol. Pentru implementarea acestei prevederi este doar Comisia Coordonatoare pentru Mediu și Sănătate Publică (ENVI), care reprezintă 10% din Parlamentul European. Spre deosebire de acordul general convenit de Consiliu, Comisia parlamentară ENVI a ales să-și păstreze și chiar să consolideze prevederile-cheie din proiectul de directivă. Următorul pas va fi ca noul format ce conține amendamentele să fie supus votului în plenul Parlamentului European pentru adoptare, în toamna acestui an.
Pe piața româneacsă, principalii jucători în industria tutunului sunt Philip Morris, British American Tobacco și Japan Tobacco International. Mai multe răspunsuri legate de această probleme vor fi aflate, probabil, la toamnă. _

În condițiile unei crize economice persistente, comerțul ilegal cu țigarete continuă să afecteze UE și să producă pagube
Sorana Mantho, Corporate Affairs Director Philip Morris

Consumatorii și mărcile

  • Studiile privind loialitatea de brand arată că mulți fumători tind să rămână loiali produsului preferat;
  • Atunci când fumătorii de țigări slim și mentolate schimbă brandul, aproximativ 70% dintre ei se orientează către același tip de țigarete;
  • Interzicerea țigărilor slim/mentolate reduce loialitatea față de brand din moment ce anumiți consumatori nu sunt dispuși să cumpere de pe piața ilegală.