Se estimează că numărul vaselor de mare tonaj va creşte exponenţial în următorii 3 ani, în timp ce cererea pentru minereu de fier transportat pe căi maritime va stagna, se arată în raportul PwC „Dry Bulk Shipping – Capes of no Hope?” În prezent există 1200 de vase de mare tonaj la nivel mondial, având o valoare de 45 de miliarde de dolari, dar se preconizează că alte 450 de vase urmează să fie construite în următorii 3 ani, ceea ce va crea un exces de capacitate de transport pe piaţă. Deşi o parte dintre aceste comenzi s-ar putea să fie amânate sau anulate, numărul de comenzi presupune că armatorii se aşteaptă la o creştere susţinută a comenzilor de transport pentru minereu de fier sau cărbuni, principalele materii prime transportate de vasele de mare tonaj.
Analiştii PwC arată că armatorii au comandat noile vase bazându-se pe creşterea cererii de transport pentru astfel de minereuri din ultimul deceniu.
Transportul de minereu de fier a crescut spectaculos în ultimul deceniu, sub influenţa cererii crescute a Chinei şi a investiţiilor sale masive în infrastructură. Cu toate acestea, raportul PwC arată că în următorii 5 ani cererea de transport pentru minereul de fier va creşte într-un ritm scăzut, foarte departe de estimările armatorilor.
 Potrivit raportului, făcând abstracţie de apetitul pieţei chineze, cererea pentru transportul maritim de minereu de fier va fi scăzută pe multe dintre pieţele dezvoltate, având în vedere că cererea din Japonia şi din Europa de Vest va stagna. De asemenea, India nu va contribui la cererea de minereu de fier transportat pe rute maritime având în vedere rezervele sale interne considerabile de minereu de fier şi numărul mic de porturi de mare tonaj de care dispune.

Băncile cu expunere pe piața de transport naval, în pericol

"Acest calcul greşit a dus la acumularea de comenzi pentru construcţia foarte multor vase de mare tonaj. Însă creşterea reală a cererii de transport pentru minereu de fier va fi mult mai înceată, având în vedere saturaţia pieţei chineze. Luând în calcul existenţa mai multor vase de mare tonaj, având aproximativ aceleaşi cantităţi de minereu de transportat, s-ar putea să asistăm la un război al preţurilor între armatori", a declarat Daniel Anghel, Partener, liderul Departamentului de Taxe Indirecte, PwC Romania.
Îngrijorarea majoră este că aceste probleme nu se vor limita la nivelul armatorilor. Sub presiunea preţurilor scăzute, la rândul lor armatorii vor întâmpina dificultăţi în a-şi rambursa creditele bancare, exportând criza la nivelul finanţatorilor. Băncile care au o expunere masivă pe piaţa de transport naval provin în cea mai mare parte din Marea Britanie, Germania, Grecia şi ţările scandinave, numai băncile britanice având active de peste 50 de miliarde de dolari americani în transportul maritim.