devenit un cosmar, iar gasirea unui loc de parcare, o adevarata aventura, asa ca unii soferi prefera autobuzul, tramvaiul ori metroul, propriei masini. In primul semestru al acestui an, de exemplu, s-a majorat cu cateva procente pana si numarul pasagerilor pe calea ferata, domeniu ce parea marginalizat de transportul auto si chiar de cel aerian. Cererea crescuta nu a adus, insa, dupa sine si o schimbare vizibila in ceea ce priveste calitatea transportului in comun. Ba dimpotriva: in numeroase cazuri, un numar mai mare de pasageri sunt nevoiti sa imparta acelasi parc de vehicule, eventual cu o vechime de 10-20 de ani. Asa stau lucrurile, de pilda, in Capitala.”Regia Autonoma de Transport Bucuresti incalca prevederile legii, deoarece nu actioneaza pentru diminuarea supraaglomerarii vehiculelor in orele de varf. Totodata, acest lucru reprezinta si o lezare a drepturilor consumatorilor si o nesocotire a contractului incheiat cu acestia”, explica Laura Pascu, PR manager al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor (APC Romania).Asociatia a primit numeroase reclamatii de la bucurestenii nemultumiti de activitatea RATB. Pe langa aglomeratie, acestia se mai plang de nerespectarea orarului de circulatie, de murdaria, frigul sau, dimpotriva, caldura sufocanta din mijloacele de transport in comun, ba chiar si de soferii care, de la sine putere, „sar” peste statii sau schimba traseul autovehiculelor. „Dimineata, daca mergi din Militari spre centru, nu te poti urca decat in al treilea sau al patrulea autobuz ori troleibuz”, spune Ioana Turcu, studenta. „De multe ori prefer sa o iau pe jos doi kilometri decat sa ma urc in tomberoanele pe roti care circula pe linia 139″, afirma Nicolae Danila, proaspat pensionar.”Parcul de autobuze si troleibuze nu a mai fost innoit din 2001- 2002. De asemenea, inexistenta unor facilitati suficiente pentru transportul public si indisciplina participantilor la trafic conduc la frecvente dereglari, ceea ce are ca rezultat aglomerarea mijloacelor de transport public”, explica directorul general al RATB, Gheorghe Aron. Viitorul suna, insa bine: proiectul de management al traficului, proiectul de ticketing si achizitionarea a 500 de autobuze vor duce la reglarea, innoirea si restructurarea retelei de transport, afirma mai-marele regiei.In afara Capitalei lucrurile nu stau mai bine. Transportul urban de calatori are cam aceleasi hibe. In ceea ce priveste liniile interurbane, nu de putine ori se dovedesc adevarate curse ale mortii. Sau cel putin ale nervilor intinsi la extrem. „Nu stii cand pleci, nu stii cand ajungi. In plus, soferii asculta mereu manele la maxim”, spune Ramona Pascu, care face zilnic naveta intre Oltenita si Bucuresti. „Mergem claie peste gramada mai mult de o suta de kilometri”, povesteste sibianul Tudor Abrudan. Nici CFR nu a scapat de reclamatii. Si aici predomina cele referitoare la mizerie, temperaturile improprii ori intarzieri. Bucuresteanul Valeriu Gorea s-a plans, in aceasta vara, APC ca angajatii Agentiei CFR Eforie Nord nu respecta rezervarile si vand locurile deja ocupate.Singura solutie pentru a evita astfel de neplaceri pare propriul autoturism. In realitate, insa, nu e deloc o rezolvare: multi nu au acces, din diverse motive, la o masina; in plus, directia in care ar vrea sa ne impinga autoritatile este cea a utilizarii din ce in ce mai reduse a automobilelor personale. Data fiind starea transportului in comun, aceasta ramane, deocamdata, doar la stadiul de utopie.
UN CONTRACT FARA VALOARE
· Conform APC Romania, si simpla achizitionare a unui bilet de tramvai semnifica incheierea unui contract. De o parte e consumatorul, de cealalta – furnizorul de servicii de transport in comun.
· Daca serviciile nu respecta parametrii prevazuti de legile si regulamentele din domeniu, contractul este, cel putin teoretic, nul de drept.
· Cu toate acestea, nimeni nu va va da banii inapoi daca ati calatorit in inghesuiala, mizerie, frig sau daca ati ajuns la destinatie cu intarziere.
· Singura solutie ar fi o actiune in justitie, insa e greu de imaginat ca cineva va intenta proces RATB ori chiar SNCFR pentru a recupera contravaloarea unui bilet.
· Au existat, totusi, astfel de cazuri, dar privind transportul aerian. Sumele aflate in joc in astfel de situatii sunt mult mai mari, insa si clauzele contractuale sunt mai clare, astfel incat companiile de aviatie sunt destul de bine protejate.