Presedintele Consiliului National de Evaluare si Acreditare Academica (CNEAA) spune ca doar zece universitati particulare sunt bune

Capital: Este invatamantul particular o alternativa la invatamantul public?


Ioan Mihailescu: Strategic, invatamantul particular a fost conceput sa fie o alternativa la invatamantul public. In toti acesti 16 ani, de cand a aparut si s-a dezvoltat, invatamantul particular nu s-a dovedit a fi o alternativa. O alternativa ar fi insemnat sa apeleze la alte mijloace educationale, de formare, la alt tip de interactiune cu studenti, alte specializari, alti profesori, mai multa flexibilitate in racordarea la solicitarile pietei muncii, or, diferenta nu a fost data decat de sistemul de finantare si de plata.



Capital: Candidatii sunt incurajati sa se inscrie, prin campanii ademenitoare, de genul “Diplomele si foile matricole ale Universitatii sunt recunoscute in SUA, Canada, Europa etc.”


Ioan Mihailescu: Unele facultati fac publicitate la limita corectitudinii. Nu poti lansa programe atractive sonor, “motate”, fara sa se stie ce posibilitati vor avea absolventii pe piata muncii. Sunt foarte multe programe de studii europene, integrare, relatii economice internationale, dar facultatile respective nu pot spune exact in ce domenii vor lucra absolventii.



Capital: Sunt facultatile cu taxe sau cele particulare o destinatie a celor cu posibilitati materiale sau a celor care platesc “comoditatea” de a studia.

Ioan Mihailescu: Din studiile pe care le-am facut in cadrul Facultatii de Sociologie reiese, in mod paradoxal, ca studentii de la invatamantul de stat fara plata au un nivel de trai mai ridicat decat cei de la invatamantul particular. Explicatia consta in faptul ca studentii cu un nivel de trai mai ridicat au posibilitatea unui invatamant paralel in limbi straine, informatica si chiar sub forma de meditatii. Admiterea pe baza notelor din liceu va favoriza astfel de tineri, deoarece provin, de regula, din familii mai educate. Noi am studiat ce s-ar fi intamplat daca dadeam admitere si ce s-ar fi intamplat daca luam in considerare doar notele de la bacalaureat. Am cercetat la Facultatea de Administratie Publica, unde s-a dat examen de admitere, unde am aplicat doar criteriul admiterii pe baza notelor de la bacalaureat si mediile din timpul liceului, si am constatat ca nici jumatate dintre cei care au reusit cu examen nu ar fi fost admisi daca se recurgea la “concurs” prin dosar.



Capital: Ce se va intampla cu certificarea absolventilor din cadrul universitatilor in care rectorii nu sunt validati?

Ioan Mihailescu: Sunt cateva situatii in care Ministerul Educatiei si Cercetarii nu a validat alegerile si nu a dat ordinul de numire pentru cativa rectori si cred ca vor fi dificultati in urmatoarele saptamani, cand absolventii vor trebui sa primeasca validarea diplomelor – timbrul sec pe care-l aplica MEC.


Capital: Ii puteti nominaliza?

Ioan Mihailescu: Ion Smedescu de la Universitatea Romano-Americana, Momcilo Luburici de la Universitatea Crestina “Dimitrie Cantemir”, Aurel Bondrea de la Universitatea Spiru Haret si Universitatea “Petre Andrei” din Iasi, unde este o situatie confuza. Acolo sunt doi rectori care se cearta intre ei. Aceste neclaritati de ordin juridic pot avea consecinte asupra studentilor.



Capital: De ce ar trebui un tanar sa se inscrie la o facultate particulara, cand acolo predau aceieasi profesori de la stat?

Ioan Mihailescu: Sunt universitati la care predau aceieasi profesori, si la stat si la particular, aspect pe care-l vedem din tabloul de bord al profesorilor care predau. Exista o intelegere intre unii profesori si facultati pentru a le folosi numele, in schimbul unei plati pentru o activitate pe care nu o presteaza, ceea ce afecteaza, desigur, calitatea invatamantului.



Capital: De ce nu a intervenit CNEAA?

Ioan Mihailescu: Mai multe tentative ale CNEAA de a introduce o limita s-au oprit in Parlament, pentru ca acolo sunt parlamentari care isi urmaresc propriile lor interese. Foarte multi parlamentari sunt profesori la aceste facultati. Nici in Parlament nu fac ei exces de zel cu prezenta. Cu atat mai putin la facultati! Ei vin cu argumentul ca nu se poate limita dreptul la munca.



Capital: In ultimii ani, numarul studentilor a crescut extraordinar de mult la unele facultati. Profesorii au ramas insa tot atatia.

Ioan Mihailescu: Media europeana este de 15 studenti pe cadru didactic. La facultatile noastre particulare, media este de 50 de studenti pe cadru didactic, incluzand in aceasta categorie si lectorii, si asistentii. Exista universitati unde sunt 200 de studenti pe cadru didactic, si acela fictiv, uneori. Va dati seama care este calitatea instruirii. Spiru Haret atinge acest varf de numar de studenti pe cap de cadru didactic.



Capital: Nici in acest caz CNEAA nu intervine?

Ioan Mihailescu: Nu. Legea calitatii nu repara aceste lucruri. Initial, a fost o alta lege a acreditarii si evaluarii, care era foarte buna, pentru ca ar fi limpezit multe dintre aceste probleme, dar nu a fost acceptata.



Capital: Va rezolva sistemul promovat la Bologna problemele invatamantului superior?

Ioan Mihailescu: Nu. Bologna inseamna o incadrare in niste norme europene, tipare de organizare, uneori discutabile chiar in tarile care
le-au propus. Bologna va fi supusa unui proces de evaluare intr-un an, doi, pentru ca exista semnale ca absolventii cu trei ani isi gasesc plasament pe piata muncii mult mai greu decat vechii absolventi. Organizarea pe credite inca nu a rezolvat problema continutului programelor si a calitatii.



Capital: In Romania, toti absolventii se inscriu la master, asa ca nu vor fi probleme.


Ioan Mihailescu: Cand s-a dat legea de organizare a invatamantului pe sistemul 3-2-3, obiectivul stabilit era ca jumatate din numarul absolventilor de facultate sa se inscrie la masterat. Dupa emiterea legii, a fost o perioada de crestere a interesului pentru master. Acum, numarul candidatilor a inceput sa scada.



Capital: Multe facultati anunta ca diplomele sunt recunoscute la nivel national si international.

Ioan Mihailescu: Da, dar numai in cazul continuarii studiilor universitare. Diplomele nu sunt recunoscute in vederea practicii profesionale propriu-zise. Fiecare tara are reglementarile proprii. Un absolvent de medicina din Italia nu se poate duce cu diploma obtinuta sa se angajeze in Germania.



Capital: Ce prognoza dati invatamantului din perspectiva scaderii demografice?


Ioan Mihailescu: Primele afectate vor fi universitatile particulare mai putin performante. Vor urma si cele performante. Apoi, vor fi afectate universitatile mici de stat. Ultimele vor fi afectate universitatile mari.



Capital: Puteti nominaliza universitatile particulare performante?

Ioan Mihailescu: Sunt vreo zece universitati pe care le apreciem ca fiind bune, cel putin in raport cu cativa indicatori: reusita la examenele de magistratura, in administratia publica, la concursurile de rezidentiat, rezultatele in concursurile sportive, artistice internationale, in festivaluri etc.


Jumatate din studentii
de la stat platesc taxe

“Noi ne-am oprit intr-un stadiu pur formal. Avem intocmite prezentarile facultatilor, specializarilor, dupa normativele impuse de Bologna, dar continutul si practicile pedagogice au ramas tot cele vechi.”


Ioan Mihailescu, presedinte Consiliul National
de Evaluare si Acreditare Academica