“Romania, o piata cu potential!”. Astfel si-au spus unii dintre cei mai cunoscuti producatori internationali de medicamente. De aceea, in ultimii ani, ei si-au deschis reprezentante la Bucuresti. Industria de profil a evoluat, astfel ca acum producatorii locali sunt cei care cauta noi piete de desfacere.

Anul viitor, numarul tarilor in care medicamentele romanesti se vor afla pe rafturile farmaciilor va creste. Antibiotice Iasi, spre exemplu, pe langa reprezentarea prin parteneri straini, vrea sa aiba o prezenta directe pe anumite piete de interes strategic. Prin urmare, producatorul vizeaza deschiderea a inca doua reprezentante, una cu sediul in Polonia si una in Ungaria. “Prezenta directa in aceste tari este necesara in contextul integrarii in Uniunea Europeana si al conditiilor specifice impuse pentru accesul si inregistrarea medicamentelor pe pietele respective”, spune Ioan Nani, director general al companiei. “Decizia face parte din strategia companiei de dezvoltare a exporturilor in urmatorii ani. Aceasta prevede acordarea unei atentii sporite pietei europene”, completeaza el.


In prezent, Antibiotice Iasi are o reprezentanta la Moscova, responsabila cu urmarirea activitatii de export in zona, astfel ca vanzarile corespunzatoare acestei regiuni au atins in acest an valoarea de 1,5 milioane de dolari. Valoarea totala a exporturilor realizate in 2005 de Antibiotice Iasi se cifreaza la opt milioane de dolari, prognoza pentru anul viitor indicand o crestere de 25%.
Cu exporturi de 11 milioane de dolari in acest an, si Terapia si-a propus, pentru 2006, o majorare de 18-20% a volumului de medicamente vandute pe pietele externe. Pentru a realiza acest obiectiv, strategia producatorului clujean vizeaza atat intarirea pozitiei pe pietele pe care este deja prezent, cat si deschiderea unor noi reprezentante. “Principalele piete pe care ne vom concentra vor fi cele din Rusia, Ucraina, Polonia si Kazahstan”, precizeaza Stephen Stead, director general al Terapia.
Prezenta directa a unui producator local de medicamente pe o piata externa necesita investitii de sute de mii de dolari. Potrivit reprezentantilor Antibiotice, pentru infiintarea celor doua reprezentante este necesara o investitie de aproximativ 250.000 de dolari. “Avem in vedere si colaborarea cu Ministerul Economiei si Comertului, prin Directia de Promovare a Exportului, pentru sustinerea partiala a cheltuielilor de deschidere a acestor reprezentante”, precizeaza Ioan Nani.


Procesul se realizeaza in mai multe etape. Dupa stabilirea produselor ce urmeaza a fi exportate se trece la inregistrarea acestora pe piata respectiva, o conditie obligatorie a tuturor tarilor in vederea autorizarii importului. Acest proces dureaza, in general, intre 12 si 24 de luni, iar inregistrarea este valabila de obicei pentru o perioada de cinci ani. Medicamentele sunt apoi comercializate cu ambalaje specifice pentru fiecare piata. “De obicei se respecta designul original Antibiotice cu traducerea textului si a prospectului in limba engleza sau in cea a tarii de destinatie”, explica Nani.
Desi in acest moment nu au in vedere deschiderea unei reprezentante in alta tara, reprezentatii companiei Labormed Pharma, la fel ca multi alti producatori locali, nu exclud complet aceasta posibilitate, in cazul in care evolutiile pietei o vor cere.