Aeroportul Otopeni, care reprezinta 82% din piata romaneasca, conform informatiilor furnizate de reprezentantii industriei aeriene, se afla Parisul si Londra. Daca spre Londra traficul turistic este relativ mic, din cauza ca este o destinatie foarte scumpa, traficul de studenti si de oameni de afaceri este surprinzator de ridicat. Parisul, in schimb, alaturi de Atena si Istanbul, clasate pe locurile trei si patru, sunt in mod evident destinatii turistice. Zborurile spre Madrid si Roma, aflate pe locurile cinci si sase, sunt pline de romanii care muncesc in Spania si de rudele care ii viziteaza. Cat despre traficul spre Bruxelles, „A crescut enorm anul trecut si va creste si in 2004, pe masura ce ne apropiem de 2007, anul integrarii in Uniunea Europeana. De aceea am marit numarul de curse spre capitala Belgiei, ca si spre Viena, MALnchen si Roma”, spune Aurelia Fulger, director de marketing si vanzari la Tarom. La Viena, destinatie aflata pe locul opt, merg oameni de afaceri si turisti, iar pentru Frankfurt si Milano, orase situate pe ultimele doua locuri in topul plecarilor, se imbarca oameni de afaceri, dar si muncitori si rudele acestora.Iata cum arata situatia anului trecut referitor la raportul dintre zonele geografice si tipul de trafic. In jur de 75% din romanii care pleaca de la Otopeni zboara in Europa, iar ei sunt, in ordine, oameni de afaceri, turisti, studenti si muncitori. Aproximativ 12% pleaca spre America de Nord (SUA si Canada), fiind vorba de rudele romanilor stabiliti acolo, emigranti si turisti. Zona Asia-Pacific este cotata cu doar 5% din plecari, avioanele fiind pline de chinezii stabiliti in Romania, dar si de fetele care pleaca cu contracte de dansatoare. „Traficul Air France pe Asia s-a majorat anul trecut cu 50%, in conditiile in care traficul total a crescut in medie cu 25%, atingand cifra de 100.000 de pasageri”, spune Alexandra Sinn, PR Manager la Air France. In ceea ce priveste vanzarile de bilete, acestea au atins anul trecut cifra de 165 milioane dolari, dupa ce in 2002 se situasera la nivelul de 133 milioane dolari. Estimarile pentru 2004, conform IATA Romania, sunt foarte optimiste. Astfel, este posibil ca in 2004 in Romania agentiile acreditate IATA sa vanda bilete de avion in valoare de 200 milioane de dolari, ceea ce inseamna o crestere de 22% fata de anul trecut. „Aceasta apreciere are trei surse principale: mai multe investitii straine si deci calatorii de afaceri, mai multe vizite la romanii care muncesc afara, al caror numar se majoreaza in permanenta, si o crestere, modesta ce-i drept, a nivelului de trai”, explica Alexandra Sinn. Pe de alta parte, companiile ofera la vanzare mai multe locuri. „Cresterea traficului merge mana in mana cu cresterea capacitatii de zbor. Multe companii au introdus curse suplimentare, ceea ce intentioneaza sa faca si KLM in cursul acestui an, majorand numarul curselor spre Amsterdam de la doua la trei pe zi”, spune Alexandru Dobrescu, manager KLM pentru Romania. Insa daca anul trecut reprezentantii industriei estimau ca o crestere a numarului de locuri oferite la vanzare va atrage dupa sine o reducere a tarifelor, iata ca acum aceasta potentiala reducere este pusa sub semnul intrebarii. „Reducerea tarifelor nu mai este o certitudine, in conditiile in care Aeroportul Otopeni intentioneaza sa majoreze taxele in medie cu 25%, pentru a face noi investitii. Daca acum un bilet spre Europa costa in medie 350 de euro, dupa majorarea taxelor va costa 437 euro, iar aceste taxe vor fi suportate de catre pasager”, precizeaza Alexandru Dobrescu. Un alt factor decisiv care va duce la cresterea traficului este introducerea de catre KLM si respectiv Air France a unor pachete speciale pentru intreprinderile mici si mijlocii. In aceste conditii, piata romaneasca are toate sansele sa creasca in acest an cu 20%, singurul factor care ar putea influenta negativ vanzarile fiind un nou atentat terorist in Europa.