Rominia, Ministerul Educatiei pune la cale o lege pentru asigurarea calitatii. O noua Agentie, de fapt, i subordinea MEC, care va itocmi rapoarte. Legea calitatii i sistemul de ivatamint a fost publicata pentru dezbatere publica pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii, www.edu.ro, la 26 aprilie. Alexandru Athanasiu a declarat ca era nevoie de discutarea acestui proiect cu studentii, un segment foarte numeros al beneficiarilor sistemului de ivatamint rominesc. „Este unul dintre cele mai importante proiecte de lege pe care Ministerul Educatiei si Cercetarii era dator sa il elaboreze. Ni s-a reprosat i timpul grevelor studentesti din toamna ca MEC a igropat reforma ivatamintului, dar prin aceasta lege dam un semn ca ne preocupa acest lucru”, declara atunci ministrul Athanasiu. Nu aceeasi opinie o au cei care si-au tocit coatele prin universitatile rominesti si care s-au lovit de problemele alegerilor „democratice” universitare, de calitatea ivatamintului superior. Agentia nationala care se va ocupa cu asigurarea calitatii va fi subordonata MEC, dar printre atributii are si evaluarea sistemului national de ivatamint. Cu alte cuvinte, rezultatele politicii ministerului vor fi evaluate de o institutie subordonata aceluiasi minister. „Este i primul rind interesul unei universitati sa fie performanta, altfel aceasta va disparea”, este de parere Traian Bruma, vicepresedintele Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Rominia (ANOSR). De ce nu ajung universitatile din tara noastra i topul primelor 100 din Europa, i contextul i care Cambridge si Oxford din Marea Britanie conduc detasat? Pentru ca ivatamintului universitar rominesc ii lipsesc, dupa cum comenteaza studentii, alegeri democratice universitare. Ei propun alegeri generale, si nu piramidale, ale conducerii institutiei. In acest fel, orice degradare a calitatii ivatamintului, avind drept consecinta scaderea numarului studentilor sau a numarului absolventilor ce reusesc sa isi foloseasca diploma obtinuta, va putea duce la sanctionarea unei echipe. O alta propunere este introducerea i universitati a criteriilor de urmarire a calitatii actului didactic, dar i care sa se regaseasca si feedback din partea studentilor. Asta, pentru ca, spun ei, studentii sunt beneficiarii actului de predare. In acest fel, cadrele didactice incapabile de a tine cursuri competitive vor avea audienta minima la cursuri sau nici nu isi vor mai putea tine cursul. Totodata sunt utile si metodele directe de evaluare a calitatii didactice de catre studenti, eventual prin formulare. „Nu stiu cit de buna este legea sau ideea de a mai face ica o agentie, dar, de la nivelul unui student, asigurarea calitatii pare o solutie. Daca la mine i facultate ar exista mecanismele prin care sa se preia feedback-ul de la studenti si s-ar tine cont de rezultate, sunt sigur ca am scapa de citiva dintre profesorii care nu merita acest nume. Daca s-ar urmari si evolutia profesionala a absolventilor, probabil ca ar avea un indicator pe care ar fi nevoiti sa il imbunatateasca”, spune Traian Bruma, vicepresedintele ANOSR. Care da si un exemplu concludent: „Am avut un profesor de fizica, la cursul caruia veneam doar eu si ica doi-trei colegi din 100, citi eram i serie. Procentajul de promovare a fost i jur de 80% si pot sa bag mina i foc ca nu sunt doi-trei studenti care sa stie cu ce se maninca mecanica cuantica. Eu am promovat examenul cu nota 8”.Presedintele Uniunii Studentilor din Rominia (USR), Nicolae Banicioiu, a spus ca organizatia apreciaza initiativa ministrului si ca va colabora la finalizarea proiectului de lege. „Suntem de acord cu proiectul ministerului, deoarece am sustinut de mult necesitatea acestuia. Noi propunem isa ca i comitetele de evaluare a calitatii, ce se vor constitui i universitati, studentii sa detina 30% din locuri, conform standardelor europene”, a declarat presedintele Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Rominia, Cristian Dumitru.Pe de alta parte, secretarul executiv al Aliantei Tineretului Universitar, Calin Stan, a opinat ca „aceasta lege a calitatii nu rezolva problema reformarii curriculei universitare, ce trebuie sa reduca ponderea cursurilor teoretice”.

Principalele prevederi ale Legii asigurarii calitatii i educatie
Conform proiectului Legii asigurarii calitatii in educatie:
· Politicile si strategiile de asigurare a calitatii in sistemul national de invatamant din Romania vor fi permanent corelate cu orientarile si actiunile promovate la nivel european si mondial.
· Institutia care se va ocupa de „asigurarea calitatii” se infiinteaza la nivel national si se numeste Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Educatie, in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
· Agentia are rolul de a realiza anual evaluarea interna a calitatii sistemului national de invatamant, respectiv evaluarea interna a calitatii, care se finalizeaza cu un raport. Pe baza rezultatelor evaluarii interne, Agentia realizeaza analize comparative cu sisteme de invatamant din Europa si din lume.
· Pentru autorizarea si acreditarea institutiilor de invatamant universitar si preuniversitar, Agentia elaboreaza cadrul national de asigurare a calitatii, standardele, standardele de referinta, normele si indicatorii de performanta, precum si monitorizarea si evaluarea externa a furnizorilor dupa acreditarea acestora.
· De asemenea, pentru elaborarea standardelor privitoare la recrutarea, formarea si perfectionarea personalului didactic, de indrumare, control si de conducere din invatamant, Agentia elaboreaza cadrul national de asigurare a calitatii, standardele si indicatorii de performanta ai procesului de instruire si educare.
· Pentru exercitarea atributiilor de asigurare a calitatii la nivel local, in fiecare unitate si institutie de invatamant se constituie Comitetul pentru Asigurarea Calitatii.
· Agentia va elabora in termen de 45 de zile de la aparitia prezentei legi standarde de sistem, standarde de referinta si indicatori de performanta, care se vor aproba prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii si Tineretului. Standardele de sistem reprezinta transcrierea finalitatilor strategice ale invatamantului romanesc, pe termen mediu si lung, in cerinte minime de realizare.
· Indicatorii de performanta la nivel de sistem reprezinta instrumente de masurare a realizarii cerintelor definite de standarde si de standardele de referinta la nivel de sistem.
· Standardele exprima capacitatea institutionala a furnizorilor de servicii de instruire si educare in termeni de : viziune strategica, management, cultura organizationala, resurse materiale si umane, procese de predare si invatare, procese de evaluare si certificare, procesare de ameliorare a activitatii curente.
· Standardele de referinta reprezinta norme de functionare optima a unui furnizor de servicii de instruire si educare.