Sărbătorile de Crăciun nu dăunează business-urilor, nici măcar celor aflate la început de drum. Mai mult chiar, afacerile cu produse hand-made înfloresc şi îşi găsesc în astfel de perioade clienţi noi, care de cele mai multe ori rămân fideli.

Porţelan pictat manual, globuri de Crăciun unicat şi bijuterii în ton cu Sărbătorile. Cam asta caută acum clienţii iubitori de hand made. Iar producătorii se adaptează cererii.

“De Crăciun oamenii caută modele speciale şi obiecte specifice Sărbătorilor, culorile care inspiră această temă aşa că atelierul de creaţie s-a adaptat şi a creat şapte colecţii de porţelan pictat manual”, spune Irina Wagner, proprietara afacerii Wagner Arte Frumoase şi Poveşti, alături de Ana Wagner. Colecţia este catalogată de aceasta drept una de vis, fiind formată din ceainice cu motive de Crăciun, globuri şi clopoţei. Pentru acestea preţurile sar de câteva zeci de lei, dar trebuie specificat că obiectele sunt adevărate opere de artă.

“Preţurile variază între 70 de lei pentru un clopoţel şi 290 lei, fără TVA, pentru un ceainic”, spune Irina Wagner, care adaugă că obiectele speciale pentru Sărbători sunt disponibile doar pe perioadă limitată. Aşadar, hand made-ul de Crăciun nu ţine decât atât cât e Sărbătoate şi magie.

Irina Wagner spune că tehnica de fabricaţie este la fel de inedită ca şi colecţia în sine. “Vorbim despre porţelan fabricat în România, în Germania sau în celebrele manufacturi din Franţa. Aici, în atelierul Wagner, el este pictat de către artiştii coordonaţi de către Ana Wagner şi mai apoi ars la 1.000 de grade într-un cuptor. Acest proces fixează culoarea în porţelan. Totodată, atelierul nostru lucrează şi cu o tehnică de printare prin decalcomanie ce imprimă foarte fidel modele desenate de către artişti pe porţelan”, explică în detalii Irina Wagner.

Bijuteriile şi accesoriile sunt la putere!0-44609-nahoot.jpg

Nu doar porţelanul pictat însă face parte din oferta afaceriştilor hand made în acest an. “Majoritatea artizanilor şi-au expus deja noile colecţii de Crăciun în magazine şi la tâguri”, spune Ruxandra Gheorghe, fondatoare a comunităţii Breslo, în care se regăsesc cei mai mulţi dintre artiştii hand made din ţară. Aceasta subliniază că cele mai căutate obiecte sunt accesoriile şi bijuteriile urmate de obiectele vestimentare şi de decor, toate cu motive de Crăciun.

Materialele de fabricaţie variază şi ele de la obiect la obiect. “Materiale preţioase şi semipreţioase, pastă polimerică, bumbac, lemn, plastic, hârtie”, enumeră Ruxandra Gheorghe.

Cătălina şi Aurora Toma, cele două surori care deţin blogul de vânzare de accesorii Nahoot, s-au axat doar pe bijuterii special create pentru Crăciun: inele, broşe cercei şi coliere. “Preţurile medii ale bijuteriilor din colecţia de Crăciun sunt: 14 lei pentru cerceii cu tortiţă, 10 lei pentru cerceii cu şurub, 18 lei pentru o broşă”, spun cele două fete. Când vinde vorba de materialele de fabricaţie, fetele spun simplu că este vorba de o pasta polimerică care este prelucrată 100% manual.

Chiar dacă acum bijuteriile sunt cele mai cerute obiecte din categoria “lucrurlui manual”, Irina Wagner crede că lucrurile se vor schimba încet încet. “Românii vor vedea cât este de deosebit să îşi bea cafeaua dintr-o cană pictată manual sau să etaleze o fustă deosebită”, spune aceasta.

Clienţii nu au întârziat să apară

Fie că este vorba de bijuterii, decoraţiuni sau haine, clienţii au început deja să ia cu asalt magazinele de produse hand made, atât din oraşe cât şi din mediul online. “Deja am preluat nişte comenzi foarte mari pentru capacitatea noastră, peste aşteptări. Am lichidat stocurile pe anumite obiecte, cum ar fi globuri şi clopoţeii”, spune Irina Wagner care subliniează că se aşteaptă ca până la finele lui decembrie să vândă câteva sute de bucăţi.

Şi surorile care au pus pe picioare business-ul Nahoot spun că au avut comenzi pentru bijuterii de Crăciun chiar de la începutul lunii noiembrie. “Comenzile pentru Crăciun au sosit încă de la începutul lui noiembrie. Probabil clienţii s-au gândit că vom fi ocupate cu târgurile de Sărbători şi de aceea s-au grăbit să procure din timp cadouri pe0-44610-wagner.jpgntru cei dragi”, spune Cătălina Toma.

Când vine vorba de clienţii care trec pragul Atelierelor Wagner, Irina Wagner spune că sunt în primul rand oameni cu un simţ estetic deosebit. Acum, de Sărbători, foarte multe comenzi vin şi de la companii care aleg să ofere angajaţilor sau partenerilor nişte cadouri simbolice, de bun gust.

Surorile de la Nahoot spun simplu că nu targetează un anumit fel de clienţi. “Am avut şi clienţi trecuţi de prima tinereţe, însă în principu populaţia tânără este cea mai interesată de hand made”, spune cele două tinere. Oficialul Breslo spune, de asemenea, că de cele ma multe ori femeile sunt cele care apreciază “lucrul manual”.

Românii şi dragostea pentru hand-made

Hand made-ul este abia la început în România, însă cei din ale căror mâini ies adevărate obiecte de artă sunt foarte optimişti. “Aceasta piaţă cred că este în creştere şi mă bucură să văd în ultima vreme o mulţime de târguri şi evenimente ce promovează hand made”, spune Irina Wagner.

În plus, oficialul Atelierelor Wagner spune că arta hand made îi face pe români să fie originali. “Românii sunt un popor creativ şi doresc să fie originali. De aceea orice obiect care-i ajută să exprime aceasta originalitate le este favorabil”.

În plus, Irina Wagner spune că arta, în diversele ei forme, manufacturile, ar trebui susţinute şi tratate altfel de către stat. “În Franţa, spre exemplu, anumite manufacturi, cum e Sevres, au fost proprietăţi regale iar acum fac parte din proprietatea statului. Există proiecte de lege ce reduc taxele cu până la 20% pentru genul acesta de activităţi pentru ca ajuta imaginea respectivei ţări”, mai spune aceasta.

Surorile Toma susţin acest lucru şi afirmă că in anii viitori, cu siguranţă, hand made-ul va căpăta o nouă valenţă.”Momentan e undeva la început, dar ca şi în cazul altor state va căpăta încet încet amploare. Contează doar să realizam o bază solidă: câţiva artişti foarte buni”, spun acestea.

Cheia creşterii acestei pieţe este fără îndoială perfecţionarea tehnicii producătorilor, după cum spune Roxana Gheorghe, de la Breslo. “Probabil că în 5-10 ani vom reuşi să ajungem la un nivel comparabil cu artizanii din ţări precum SUA, Germania şi Franţa”, mai spune aceasta.

Până atunci, cei mai mare rivali al obiectelor de artă hand made rămân, după cum spune oficialul Breslo, produsele de serie din China sau Taiwan.