Inovaţiile tehnologice şi schimbarea produselor a căror durată de viaţă se îndreaptă spre final sunt factorii care susţin creşterea vånzărilor de produse electronice şi electrocasnice.

Retailul de electronice şi electrocasnice va atinge în 2010 o valoare totală de 1,5 miliarde de euro, estimează jucătorii din piaţă, după ce la sfårşitul acestui an vånzările sectorului vor fi de aproximativ 1,2 – 1,3 miliarde de euro. Motoarele creşterii? Laptopurile, LCD-urile şi GPS-urile.

„Creşterea mare a vånzărilor înregistrate pe segmentul de LCD-uri a fost influenţată, pe de o parte de eliminarea taxelor de lux aplicate acestor produse, la începutul anului trecut, iar pe de altă parte de o tendinţă generală a pieţei, de înlocuire a tradiţionalelor produse cu tub catodic şi achiziţia unora cu tub subţire“, explică, pentru Capital, Jiri Rizek, CEO Flamingo International. El mai spune şi că promoţiile derulate cu ocazia Campionatului European de Fotbal din acest an au avut un impact pozitiv asupra vånzărilor generale de produse electronice. Iar Flamingo nu este un caz izolat, toţi retailerii înregistrånd creşteri spectaculoase ale vånzărilor la aceste categorii de produse. Reţeaua Altex a anunţat că cifra de afaceri înregistrată în prima jumătate a acestui an este cu 47% mai mare decåt cea din perioada similară a anului trecut. „Creşterea valorică se datorează schimbărilor de fabricaţie şi tehnologie la nivel de produs, care au dus la migrarea către produse mai performante, dar şi cu o valoare mai mare: desktopurile se înlocuiesc cu laptopuri, televizoarele cu tub catodic se înlocuiesc cu televizoare cu LCD sau plasmă“, explică Dan Ostahie, preşedintele Altex. Cu toate acestea, compania nu şi-a atins obiectivul de profitabilitate stabilit la începutul anului, indicatorul EBITDA raportat fiind de 2% din cifra de afaceri.

„Piaţa electrocasnicelor a fost în mare măsură ajutată de creşterea veniturilor populaţiei, de creditele de consum, dar şi de evoluţia explozivă a domeniului imobiliar (în cele mai multe cazuri, o casă nouă înseamnă o reînnoire a aparaturii electrocasnice)“, opinează Bogdan Belciu, manager al companiei de consultanţă în management A.T. Kearney. „Ceea ce este îngrijorător în Romånia e ponderea foarte mare a creditelor de consum pentru populaţie, care reprezintă peste 80% din totalul creditelor de retail, faţă de aproximativ 30% în Uniunea Europeană. De multe ori, aceste credite au scadenţe mai mari decåt durata de viaţă a bunurilor achiziţionate“, adaugă el. Însă, măsurile pe care Banca Naţională a Romåniei intenţionează le ia pentru a limita creditarea nu vor afecta vånzările de produse electronice şi electrocasnice.

„Estimăm că şi în a doua parte a anului se va meţine creşterea de 10%-15%, comparativ cu anul trecut“, spune Jiri Rizek. Deşi admit că se va asista la o creştere mai mică a vånzărilor în al doilea semestru, reprezentanţii Altex afirmă că vor exista totuşi produse a căror cerere nu va fi afectată nici de noile condiţii de creditare, nici de criza economică ce loveşte tot mai multe ţări. Ca urmare a consumării timpului de viaţă al produselor IT, electronice şi electrocasnice achiziţionate în urmă cu circa cinci ani, clienţii revin pentru a-şi achiziţiona produse noi.

Concurenţa pune presiune pe profitabilitate

119-17373-20_electronice1_cc_32.jpg„Ne aşteptăm ca piaţa de electrocasnice, în Romånia, să continue să crească, dar într-un ritm relativ mai redus“, spune şi Bogdan Belciu. „Concurenţa începe să îşi spună cuvåntul şi în acest domeniu, ceea ce pune presiune asupra profitabilităţii. De aceea, focusul acestora trebuie să fie către o creştere profitabilă, ceea ce înseamnă o politică de preţuri foarte riguroasă, un control cåt mai bun al costurilor şi un plan de extindere foarte bine gåndit“, adaugă managerul A.T. Kearney.

Iar companiile nu ezită să se extindă în continuare. Flamingo operează 124 de magazine şi îşi propune să atingă o suprafaţă totală de vånzări de 70.000 mp pånă la finalul acestui an, investiţia totală preconizată fiind de zece milioane de euro pånă la sfårşitul lui 2008. În semestrul al doilea, Altex va investi şapte milioane de euro, care se vor adăuga celor patru milioane alocate în prima parte a anului.

350% este creşterea înregistrată de vånzările de laptopuri în reţeaua Altex, în prima jumătate a anului. În magazinele Flamingo s-au våndut 120.000 de unităţi

119-17374-20jiririzek_c_32.jpg«Principalele linii de creştere a pieţei locale de retail electronic, electrocasnic şi IT&C au fost generate de laptopuri, LCD-uri şi dispozitive GPS.»
Jiri Rizek, CEO Flamingo International

Produse la mare cautare

FLAMINGO Laptopurile au avut cea mai mare creştere a vånzărilor, atingånd o valoare totală de aproximativ 260 milioane de lei în primele şase luni ale anului. GPS-urile reprezintă un alt segment de produse pentru care compania a înregistrat un număr extins de solicitări, pe fondul adăugării hărţii Romåniei pe tot mai multe dispozitive, al scăderii preţurilor pentru sistemele GPS, dar şi al interesului din ce în ce mai mare al clienţilor pentru dispozitivele mobile multifuncţionale, precum PDA-uri sau smartphone-uri.

ALTEX Topul creşterilor este condus de sistemele de navigaţie, ale căror vånzări s-au majorat de peste patru ori, şi smartphone-uri, care au avut vånzări de zece ori mai mari.