Anul 2002 a fost unul obisnuit in industria publicitatii. Cheltuielile nete nu au inregistrat salturi notabile. Dimpotriva, pe piata panotajului (outdoor), specialistii constata o scadere a interesului pentru acest mediu. Televiziunile au vandut ieftin o gramada de GRP-uri (gross rating points – puncte de audienta). Piata de radio a ramas la nivelul anului 2001. Presa scrisa s-a imbogatit cu un studiu de audienta profesionist (SNA) si spera ca in acest an bugetele sa nu bata doar la usile televiziunilor.

Publicitatea TV a crescut cu 10%

Potrivit oamenilor de televiziune, piata de publicitate TV s-a ridicat in 2002 la aproximativ 72 milioane USD, ceea ce inseamna o crestere cu 10% fata de anul precedent. Volumul GRP-urilor rezultat in urma campaniilor TV a fost superior celor din anii trecuti. „Clientii obisnuiti, cu precadere firmele multinationale, avand in portofoliu brand-uri care „se vad” in mod constant pe sticla, au obtinut mai multa expunere in conditiile in care, fata de 2001, cresterile de buget s-au situat sub 10%”, spune Laurentiu Ionete, director de vanzari Antena 1. Numarul mare de GRP-uri obtinute a fost generat, printre altele, de masurarea audientei in timp real cu peoplemetere (inregistrandu-se rating-uri mai mici decat cele masurate cu jurnalele de audienta) si de concurenta puternica de pe piata TV. „Televiziunile mari au oferit costuri „bune” clientilor lor, pentru a-si asigura volume, iar televiziunile mici au dat preturi „si mai bune” pentru a intra in celebrul budget split, explica Ionete. Rezultatul: mega campanii cu prezenta pe cinci-sase statii pentru clientii care nu ar fi sperat nici jumatate din acest tratament in urma cu ceva timp, o anumita iritare a clientilor mari si o indisciplina nemaiintalnita in procesul de ofertare a agentiilor”.
Ofertele televiziunlor au atras clienti traditionali ai celorlalte medii. „Datorita politicilor foarte flexibile ale statiilor comerciale, clienti care in anul precedent n-au avut acces la TV au primit deal-uri foarte bune, suprimand bugetele de print, radio si outdoor”, spune Catalin Sandulache, director de vanzari al ARBOmedia.
Pe principalele retele de radio s-a cheltuit un volum brut de publicitate de 23,5 milioane USD. In realitate, suma neta este de aproximativ 6,5 – 7 milioane USD, reprezentand o crestere intre 5 si 10% fata de 2001. „Cresterea volumului net nu se datoreaza maririi bugetelor de publicitate alocate radioului, ci se explica prin aparitia de noi clienti pentru radio, atat anuntatori internationali, cat si producatori locali, spune Corina Salanti, director executiv Publi Comtel (regia care administreaza spatiile publicitare Radio Contact).” In medie, clientii aloca radioului intre 3 si 3,5% din bugetul total de publicitate. La randul sau, Cristina Zegheru, vicepresedinte EDI Romania (actionar la Europa FM, Radio 21 si Radio Total), constata ca domeniul cel mai dinamic in materie de investitii publicitare radio a fost telefonia mobila, prin repozitionarea Zapp si rebrandarea Dialog in Orange. „Schimbarile din strategiile Zapp si Orange au atras dupa ele raspunsuri de la Connex”, conchide Zegheru.
Volumul brut de publicitate cheltuit pe presa scrisa (ziare si reviste) a fost, potrivit Alfacont, de 135,4 milioane USD. Valoarea neta a investitiilor se situeaza in jurul valorii de 35 milioane USD. Piata de presa nu a cunoscut decat o crestere nesemnificativa in 2002 fata de 2001. Bugetele au fost aceleasi, in contextul aparitiei pe tarabe a mai multor titluri noi.
Daca pe televiziune, radio si presa cresterile nete au fost minore (intre 5 si 10 procente), panotajul (outdoor-ul) a fost Cenusareasa anului 2002, volumul net de publicitate inregistrand o scadere fata de anul precedent. Astfel, daca in 2001, volumul net pe outdoor a fost de aproximativ 16 milioane USD, acesta a fost in jur de 14 milioane USD in 2002. Vlad Ruta, director general al firmei Exclusiv Media, declara ca piata de outdoor din Romania se afla in scadere din 1999. „Speram ca 2002 a fost anul cel mai slab si din 2003 se va inregistra o crestere”, afirma Vlad Ruta. La randul sau, Florin tuca, director executiv Euromedia Group, explica motivele descresterii din 2002: „Stagnarea globala a pietei de publicitate din Romania pe fondul nivelelor scazute ale puterii de cumparare si a consumului intern si scaderea semnificativa a bugetelor principalilor consumatori de publicitate outdoor.”
Reclamele din domeniul financiar bancar s-au dezmortit
In topul celor mai mari cheltuitori de publicitate pe categorii de produse si servicii (in volum brut pe TV, presa scrisa si radio – Alfacont) se detaseaza producatorii de bere cu 84,3 milioane USD. Urmeaza telefonia mobila cu 76,3 milioane USD. In volum brut, categoria cu cea mai mare crestere procentuala in anul 2002, fata de 2001, a fost cea a bauturilor spirtoase, cu 400%.
si domeniul financiar-bancar a inregistrat o crestere anul trecut. „Acest fenomen s-ar explica prin faptul ca efectele pe termen lung ale falimentelor din perioada ’93-’96 au disparut aproape in totalitate si romanii au devenit interesati de serviciile oferite de sistemul bancar”, spune Zoe Vasilescu, director de vanzari Media Pro International. Cresterea a fost impulsionata si de dezvoltarea tuturor sistemelor legate de domeniul bancar, printre care leasing-ul si cumpararea in rate.

Volumul brut* de publicitate radio – 2002

Statia            nr. spoturi    Buget (mil. USD)    
Contact        66.248        6,9    
Europa FM        34.355        5,7    
ProFM            53.075        4,1    
Radio 21        72.479        3,0    
Romania Actualitati    15.863        1,3    
Total            36.291        1,1    
Uniplus        39.014        0,7
BBC            3.079        0,3

Volumul brut* de publicitate TV – 2002
Statia            nr. spoturi    Buget (mil. USD)    
ProTV            102.100    325,50
Prima TV        101.499    220,20
Antena 1        96.839        203,40
TV Romania         159.943    137,30
Acasa TV        42.134        57,90
B1TV            32.903        21,70
TVR 2            25.615        10,30
MTV            30.637        3,70
Atomic        t53.285tt3,50
Discoverytt7.923tt1,50
Tele 7 abctt8.389tt1,30r
MCMttt20.757tt1,20r
r
Volumul brut* de publicitate In ziarele centrale – 2002r
r
ZiarultttNr. insertiitBuget (mil. USD)r
Evenimentul zileit5.790tt7,3r
Romania liberat8.890tt5,8r
Jurnalul nationalt6.350tt5,7r
Adevarultt5.978tt5,5r
Libertateatt4.379tt5,4r
Ziuattt4.654tt4,5r
Ziarul financiart5.535tt3,3r
ProSporttt3.423tt3,2r
Gazeta sporturilort4.471tt2,6r
Cotidianultt2.787tt2,1r
(cifrele includ suplimentele editate)r
r
Volumul brut* de publicitate In saptamanale – 2002r
r
RevistatttNr. insertiitBuget (mil. USD)r
Capitalttt2.965tt4,6r
TvManiatt1.340tt3,07r
ProTv Magazint1.207tt2,88r
Business Reviewt2.006tt1,99r
Academia Catavencut916tt1,9r
sapte Seritt3.196tt1,8r
Bucharest tt1.642tt1,3r
Business Weektr
Vipttt1.116tt1,02r
eWeekttt693tt0,66r
Acasa Magazint589tt0,60r
(cifrele includ suplimentele editate)r
r
Volumul brut* de publicitate In lunare si bilunare – 2002r
r
RevistatttNr. insertiitBuget (mil. USD)r
Unicattt705tt2,53r
Avantajett823tt2,49r
Cosmopolitantt507tt2,46r
Playboytt492tt1,68r
Ellettt512tt1,63r
Piata financiarat473tt1,49r
Domusttt941tt1,32r
Bizttt578tt1,2r
Ioanattt720tt1,19r
Chipttt680tt1,08r
FHMttt315tt1,07r
(cifrele includ suplimentele editate)r
 Monitorizare realizata pe baza tarifelor-lista (rate card) de publicitate.r
r
Principalii clienti publicitari in TV, presa, radio – 2002r
r
ClienttVolum brut* (mil. USD)r
Procter&Gamblet68,3r
Unilevertt67,6r
Elite Romaniatt40,3r
Beiersdorf Romaniat39,07r
Brau Uniontt36,49r
r
* Monitorizare realizata pe baza tarifelor-lista (rate card) de publicitate