Aceasta reprezinta circa 10% din volumul vanzarilor de transport aerian din Romania, care s-a ridicat anul trecut la 250 de milioane de euro

Oamenii de afaceri grabiti nu mai circula cu avioanele de linie. Apeleaza la companiile care le inchiriaza aeronave, mai ales ca “biletul” costa doar 1.500-2.500 de euro pe ora. Asa ca, piata acestor servicii a avut in ultimii doi ani un ritm de crestere de 20%.




Este opt si jumatate dimineata, iar la terminalul companiei tiriac Air, situat undeva in campul din spatele aeroportului Henri Coanda din Otopeni, este atat de liniste ca ai senzatia de duminica la tara. Tocmai l-am ratat pe patronul companiei, Ion tiriac, care a plecat cu avionul personal la un turneu de tenis. In aceasta zi nu mai este programat nici un zbor, iar in hangarul companiei stau cuminti aeronava folosita de ambasadorul SUA si doua elicoptere.





Unul dintre ele, recent achizitionat, are inca huse de plastic peste scaunele imbracate in tapiterie albastra. “Diferenta dintre avioanele de linie si aeronavele private este similara cu diferenta dintre autobuz si masina personala”, spune Radu Stanescu, directorul tiriac Air. si cine mai vrea sa mearga cu autobuzul? De la personal diplomatic, la manageri de multinationale si miliardari romani, toti cei care isi permit opteaza pentru un avion particular. “Noi suntem de noua ani pe piata, dar cererea a crescut simtitor abia in ultimii doi ani”, precizeaza Radu Stanescu. Compania are doua avioane si doua elicoptere si face parte din tiriac Holding. Anul trecut a avut o cifra de afaceri de zece milioane de euro.


Mai noua pe piata este firma Eurojet, infiintata in 2004 de un alt milionar, Dinu Patriciu. Pe atunci, avea un singur avion, un Jetstream cu 19 locuri, transformat in configuratie VIP cu 11 locuri, iar scopul firmei era de a deservi nevoile patronului sau si ale salariatilor Rompetrol. In 2005, insa, Patriciu si-a dat seama de potentialul pietei si a decis sa transforme Eurojet intr-o companie independenta, care sa serveasca si alti clienti. si in 2005 a angajat-o pentru asta pe Denisa Sanda, fost director la IATA Romania (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni). Drept urmare, Eurojet a avut anul trecut o cifra de afaceri de 2,2 milioane de dolari, iar pentru 2006, Denisa Sanda estimeaza o crestere de 10%. “Am avut mai multe cereri decat am putut onora, asa ca tocmai am mai cumparat inca un avion Cesna de sase locuri, in configuratie VIP. Am prestat oricum si activitati de brokeraj, oferind servicii pentru clienti care au solicitat avioane pe care nu le avem in dotare, si am inchiriat avioane de la alte companii. Acest serviciu complementar are ca scop nu doar cresterea veniturilor, ci si fidelizarea clientilor”, spune Denisa Sanda.

Scurta radiografie
de piata

Clienti Cine sunt cei care apeleaza la aceste servicii? Oameni de afaceri care iau decizii rapide, pentru care timpul este un factor primordial, oameni care cer discretie, eficienta, rapiditate si flexibilitate in serviciul de transport aerian.



Piata Deocamdata insa, segmentul de piata despre care vorbim este foarte mic: el reprezinta sub 10% din volumul vanzarilor de transport aerian din Romania, volum care a fost anul trecut de circa 250 de milioane de euro.



Potential Inchirierea de aeronave de capacitate mica este o afacere care se va dezvolta cu siguranta foarte mult dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.



Piedici Normal ar fi ca taxele practicate de aeroporturi sa mai scada putin. In timp ce taxa de aterizare pentru un avion de sapte tone este de 30 de euro la Montpellier, aeroporturile din Romania practica taxe de la 170 la 250 de euro.