Anul acesta vom evita aglomeraţia şi atmosfera de mall făcând cumpărături direct de pe telefonul mobil, iar pentru senzaţia de shopping terapeutic vom merge în magazinele de tip concept store care pun accent pe îmbunătăţirea experienţei de shopping. Investiţiile din 2010 vor migra spre zona online şi spre pieţele emergente, dintre care China se remarcă cel mai puternic în această perioadă. Magazinele vor fi amplasate în spaţii neconvenţionale, iar mărcile low price ale brandurilor de lux vor câştiga teren în magazine. Bizsugar.com a făcut un top al trendurilor în retail pentru anul 2010.

1. Comerţul electronic direct de pe telefonul mobil. În prezent, se fac puţine cumpărături online cu ajutorul telefoanelor mobile conectate la Internet, dar comerţul mobil devine din ce în ce mai popular odată cu noile telefoane. Retaileri de top precum Ralph Lauren, Victoria’s Secret, Yoox, Sears, Net-A-Porter sau Galeries Lafayette şi-au modificat site-urile pentru shopping direct de pe telefonul mobil.

2. Investiţii din ce în ce mai mari în zona online, atât în vânzările directe, cât şi teste de marketing pentru noi magazine virtuale. Comerţul electronic din Statele Unite atingea cifra de 221 miliarde de dolari în 2008, iar în Australia a depăşit 224 de miliarde de dolari. În plus, retailerii vor putea folosi datele geografice din vânzările electronice pentru a stabili locul noilor magazine. Internetul contribuie, de asemenea, la gradul de expunere al brandului, care nu mai depinde de reprezentanţe şi de investiţii pe alte continente.

3. Preluarea spaţiilor abandonate de retaileri în urma crizei financiare. Mulţi retaileri se retrag de pe piaţă din cauza scăderii puterii de cumpărare a consumatorilor atât în Statele Unite, cât şi în Europa. În Statele Unite, peste 10% dintre spaţiile comerciale sunt libere, iar în Marea Britanie procentul se ridica la 12. Conform unui studiu făcut de firma britanică Local Data Company, unul din zece magazine a fost închis în perioada ianuarie-septembrie a acestui an.

4. Datorită locurilor de desfacere vacante şi a chiriilor mai mici pe spaţiile comerciale, în 2010 vom avea magazine mai frumoase şi mai atrăgătoare. Locuile libere lăsate în urmă de retailerii slabi pe piaţă au lăsat loc celor puternici să se impună în mall-uri.

0-44652-miumiu.jpg5. Mărcile secundare ale marilor branduri (cum este, de exemplu, Miu Miu pentru Prada) vor înflori. Mărcile secundare ale brandurilor de lux produc în general haine şi accesorii pentru mass market, pentru că liniile principale se confruntă cu o barieră de preţ în ceea ce priveşte vânzările. În timpul recesiunii, aceste branduri s-au dezvoltat foarte mult, pentru că mulţi clienţi ai liniilor principale ale unui designer au trecut la colecţiile sale mai accesibile. Valentino, Missoni, Moschino, Alexander McQueen, Versace sau Marc Jacobs sunt brandurile care au atacat atât sectorul high end, cât şi cel low cost de pe piaţa de fashion.

6. Magazinele monobrand se vor înmulţi. Brandurile de designeri vor avea propriile lor magazine pentru a reduce dependenţa de magazinele generale. De exemplu, Esprit a declarat că i-au crescut vânzările cu 10% în magazinele de brand dar au scăzut cu 8 procente în magazinele multibrand. În general, brandurile care au depins de retaileri pentru expunere şi vânzări au pierdut în perioada recesiunii.

7. Întoarcerea magazinelor de nişă. Multe lanţuri de reprezentanţe high profile precum GAP, Abercrombie & Fitch sau Pacific Sunwear au abandonat treptat conceptele de nişă din nevoia de a reduce costurile, dar şi din cauza dificultăţilor care apar ca rezultat al segmentării pieţelor de consumatori. Tendinţele recente arată însă că, datorită creşterii concurenţei, magazinele de tip concept-store vor reveni în zonele chic ale marilor oraşe.

8. 2010 va fi anul pieţelor emergente, iar China este cea mai promiţătoare dintre toate. Investiţiile în magazine şi reprezentanţe în asemenea locuri vor continua să crească şi la anul, cea mai fierbinte zonă a momentului fiind China.

9. Magazinele construite în spaţiile alternative, cum ar fi fabrici părăsite, depozite sau mici încăperi nefolosite din zonele centrale, ganguri şi orice alt spaţiu neconvenţional care poate fi închiriat sub preţul pieţei. Trendul se va accelera pe măsură ce guvernele se întrec să reducă din taxe pentru crearea unor noi locuri de muncă în zonă.

10. Magazine de outlet la poarta fabricilor de haine. Acestea au fost în ultimii locurile de pelerinaj ale vânătorilor de chilipiruri care preferă să se deplazeze la marginea oraşului, unde sunt în general fabricile, pentru a cumpăra haine de brand fără adaos comercial.