intr-un asa numit team-building (un fel de vacanta de lucru, cum este la moda sa se spuna acum in lumea business-ului). Publicitarii de la Headvertsing au aflat acolo despre noul sistem de organizare ce va fi implementat incepand din aceasta luna. In decurs de aproximativ un an, in interiorul firmei vor functiona patru echipe formate dintr-un copywriter, art-director si client service. Fiecare echipa va lucra independent pe conturile si clientii ei, dar sub brandul Headvertsing. Totusi, membrii echipei nu vor avea functii clar definite ca pana acum. „Prezentarea pentru client va putea fi scrisa de un copywriter, de exemplu, si va putea fi facuta de un art-director, explica Mircea Staiculescu, director executiv Headvertising. Nu mai trebuie sa fii doar copywriter. Daca esti foarte bun creativ, foarte bine, dar trebuie sa stii si distributie, si marketing, si vanzari, si alte lucruri de baza. Degeaba scrii un copy bun, daca nu stii ca clientul tau nu are distributie nationala”. Cele patru echipe vor functiona ca adevarate mini-afaceri, astfel ca fiecare va putea sa-si angajeze oameni in functie de proiectele derulate. Aceste entitati vor avea suportul departamentelor de productie, financiar si secretariat. Reorganizarea Headvertising urmareste in primul rand cresterea libertatii de decizie si responsabilitatii oamenilor din agentie. „Pana acum, decizia finala era la noi (Mircea Staciulescu si serban Alexandrescu, directorul de creatie – n.r.) si ne era frica s-o dam din mana, sa lasam pe altcineva si s-o dea de gard. Echipele vor fi independente, iar rolul nostru va fi doar de consultant”, precizeaza Staiculescu. Diferenta majora intre noul sistem si cel in care a functionat pana acum agentia este ca oamenii din echipe vor administra conturile clientilor si isi vor imparti profitul pe care il vor obtine. Profitul va fi impartit fara sa influenteze structura initiala a actionarilor, Mircea Staiculescu, serban Alexandrescu si Mihai Cocea, director financiar. Altfel spus, echipele vor functiona ca niste centre de profit sub umbrela brandului Headvertsing. In acest sistem, angajatii vor avea si posibilitatea sa evolueze profesional. „Il vom lasa pe oameni sa se dezvolte asa cum doresc. Vrem ca ei sa aiba contact nemijlocit cu marcile clientului si sa-si faca meseria fara sa le pese de nimic”, declara serban Alexandrescu. Prima echipa va fi functionala in cel mult o luna si, in functie de rezultate, vor fi lansate pe rand celelalte centre de profit.
Agentiile romanesti nu sunt marci puternice
O directie importanta pe care o urmaresc cei trei asociati ai agentiei este de a consolida marca Headvertising. „Nu exista nici o agentie de publicitate care sa fie o marca in Romania”, spune serban Alexandrescu. El precizeaza ca: atunci, cum putem noi sa fim credibili in a le construi altora marcile cand, practic, nici o agentie din tara nu are o marca. „Nu exista nici un brand de publicitate, decat rezultat oarecum accidental, in nici un fel coordonat, si de obicei concentrat in jurul unei personalitati”, spune Alexandrescu.Ce li s-a nazarit celor de la Headvertising sa-si reorganizeze agentia dupa sase ani de succese? In primii ani, salonul de creatie publicitara a rupt gura targului cu premii de creatie in tara si la Portoroz (Slovenia), impunandu-se ca una dintre cele mai influente agentii creative din piata locala. Atunci, salonul a prins o nisa pe fondul unei slabiciuni a agentiilor mari. „Una dintre problemele mari ale clientilor era ca multinationalele nu stiu sa faca creatie. De fapt, clientii i-au invatat sa nu faca, pentru ca le dadeau spoturi internationale si le cereau sa le adapteze”, isi aminteste Alexandrescu. In scurt timp, pentru Headvertising au venit foarte multe premii si renumele a crescut mult peste asteptarile initiale ale fondatorilor. Dar, la un moment dat, succesul s-a intors impotriva lor, lumea percepand agentia ca fiind doar creativa. De aproape doi ani de zile s-a simtit in interiorul agentiei o plafonare. Pe de alta parte, gurile rele au spus ca „Head” este in criza, ca n-a mai facut nimic spectaculos, ca n-a participat la Ad’Or pentru ca nu avea lucrari, ba chiar ca ar fi de vanzare. Tocmai ca urmare a acestei stari de plafonare, resimtita de cei trei actionari, a pornit actuala reorganizare a agentiei, care vrea sa se impuna ca un brand de comunicare comerciala cat mai eficienta. De altfel, serban Alexandrescu a declarat ca este mai interesat pe plan intern de premiile Effie decat cele de la Ad’Or.Mircea Staiculescu spune ca reorganizarea era necesara. „Daca nu am schimba nimic acum, probabil ca firma ar merge in continuare fara nici o problema, probabil ar exista si peste cinci ani, si ar fi o alta agentioara din Romania. Dar acesta este drumul nostru?”, incheie el.