ANAF a luat o decizie care încalcă legea în domeniu, susţine specialiştii: a impus o acciză în valoare de peste 30 milioane de euro pentru livrările de petrol de aviaţie către Forţele Aeriene Române, care nu mai pot asigura astfel antrenamentele piloţilor.

Forţele Aeriene au primit kerosen, până în anul 2018, de la compania Petrom Aviation, în urma unui contract încheiat pe patru ani. Pentru acest combustibil nu se plăteau accize, aşa cum se menţionează în normele de metodologice de aplicare ale Codului Fiscal impuse prin Hotărârea de Guvern nr. 1/6 ianuarie 2016. După finalizarea acestui contract, Forţele Aeriene au organizat o licitaţie publică, câştigată de o firmă din Ploieşti, SC Jet Fly Hub SRL, potrivit Adevărul.

Problema este că, în urma unui control demarat în aprilie 2019, în pofida prevederilor din legislaţia fiscală, inspectorii ANAF Prahova au emis o decizie de impunere prin care compania furnizoare era obligată să plătească accizele în valoare de peste 30 milioane de lei. Furnizorul a facturat suma către Ministerul Apărării, care, după ce nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu autorităţile fiscale, a fost nevoit să vireze banii.

Surse militare susţin că, acum, din cauza bugetului micşorat cu această sumă, în depozitele Forţelor Aeriene nu se mai află combustibil suficient pentru realizarea antrenamentelor pe care piloţii trebuie să le facă zi de zi, potrivit condiţiilor operaţionale impuse de standardele aliate.

Este vorba despre un caz de necunoaştere a legii, spune avocatul Adrian Cuculis, care indică şi modalitatea de rezolvare a acestei situaţii. “Este în mod clar un caz de necunoaştere a legii. Şi atunci când acest lucru se întâmplă cu un organ de reglementare şi control este chiar dezastruos. Eu ştiu ce au făcut, s-au uitat la articolul din Codul Fiscal, la scutiri pentru produsele energetice şi energia aferentă şi dacă acolo nu scria clar militar, s-au gândit că nu ar fi scutite de la accizare aceste entităţi. Nu au făcut un minim de cercetare, în normele metodologice, să vadă concret că nu se accizează aceste tipuri de activităţi, destinate bunului mers al Armatei. Astfel, ANAF a venit, a făcut controlul, a constatat, în mod eronat evident, că trebuie să fie accizată livrarea de combustibil către MApN şi prin urmare a emis un raport de inspecţie fiscală şi o frumoasă decizie de impunere. Ambele documente administrative ar fi trebuit să fie atacate în instanţă. Mai există o variantă, Codul Fiscal are o secţiune de restituire acize. Ar trebui ca MApN şi firma furnizoare să facă cerere de restituire a accizei plătite”, a precizat avocatul.