Deşi datorită populaţiei şi sistemului de educaţie, care a fost bun pe partea tehnică, România poate părea un El Dorado al creării de centre mari de outsourcing software, astăzi companiilor le e din ce în ce mai greu să recruteze programatori gata pregătiţi. Creşterea salariilor anumitor categorii de specialişti poate fi şi de 50%-100% într-un an, ceea ce arată diferenţa mare între cererea (mare) de programatori şi oferta (saracă) a pieţei. Astăzi, asistăm la răspândirea părerii că „în România găseşti mulţi programatori talentaţi şi ieftini“, idee care s-a format în mulţi ani, pas cu pas, prin truda românilor care au lucrat în străinătate, prin calitatea serviciilor oferite de firmele autohtone partenerilor lor din ţările dezvoltate. Acesta era brandul de ţară pe care firmele româneşti îl construiau la sfârşitul anilor ‘90, începutul anilor 2000. Din păcate, abia azi vedem efectul: România este în criză de specialişti software. România ar trebui să nu mai fie văzută de multinaţionale ca fiind o ţară în care poţi să pui pe picioare centre de sute, mii de programatori care să codifice ceea ce este analizat şi gândit în alte părţi. România este contraindicată pentru aşa ceva. Bucureştiul e saturat, Timişoara e saturată de ani buni, Clujul nu mai are rezerve de programatori buni. România ar trebui să fie, în schimb, gândită ca ţara în care poţi crea centre de cercetare-dezvoltare numărând zeci de creiere şi arareori sute. O ţară în care specialiştii IT sunt creativi şi pot inova. România nu este India Europei, nu este o ţară cu resurse umane nelimitate. Poate fi însă Israelul Europei, o ţară care să creeze nenumărate produse software şi tehnologii high-tech noi, de succes pe piaţa regională sau cea globală. Pe de altă parte, companiile ar trebui să aştepte din ce în ce mai puţin salvarea de la sistemul naţional de educaţie. Acest sistem e încă în căutarea soluţiilor pe care, chiar dacă le-ar găsi, nu le-ar putea pune în aplicare mai devreme de 4-5 ani. Companiile devin din ce în ce mai mult adevăratele universităţi pe termen scurt, cele care formează competenţe, aptitudini potrivite pieţei de acum şi din viitorul apropiat. Aşadar, o soluţie pe termen scurt la criza de specialişti nu este recrutarea de la alte companii de software, ci formarea lor prin propriile forţe.
Florin Talpeş este preşedintele Softwin