Începerea şcolii scoate din buzunarele românilor sume considerabile care ajung în vistieriile librăriilor şi a reţelelor de supermarketuri sau hipermarketuri.

Chiar dacă românii îşi restrâng tot mai mult bugetul de cumpărături şi renunţă la o parte dintre produsele preferate, cei care au copii nu au putut scăpa de cheltuiala prilejuită de începerea noului an şcolar. Retailerii şi libăriile au fost cele care s-au bucurat de această perioadă.

Sezonul „Back-to-School” aduce 40% din vânzările de profil pe tot anul

Vânzările de produse cu profil educaţional au crescut semnificativ la Carrefour în ultimele 2 săptămâni raportat la a doua jumătate a lunii august a acestui an, susţine Andreea Mihai, directorul de marketing  al companiei.

În perioada 30 august – 12 septembrie, şi Diverta a vândut din ce în ce mai multe rechizite. Chiar şi aşa, vânzările au fost mai mici cu 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, lucru care arată grija consumatorilor pentru eficientizarea bugetului. Cu toate acestea, Flaviu Pastor, PR & Communication manager Diverta, spune că se aşteaptă ca până la finele lunii septembrie situaţia să se schimbe, iar vânzările de produse de profil să fie egale cu cele din 2008.

Rechizitele şi articolele pentru şcoală se cumpără pe parcurul întregului an, însă luna septembrie aduce 40% din vânzările totale, după cum spun reprezentanţii retailerilor de profil.

„Din totalul vânzărilor de rechizite şi articole de şcoală realizate în anul 2008, în magazinele Carrefour, 17% au fost realizate în luna august 2008, iar 45% au fost realizate în luna septembrie 2008. Deci, peste 60% din vânzările anuale sunt realizate în sezon”, spune Andreea Mihai.

Şi în cazul Diverta lucrurile stau la fel. „Sezonul Back-to-School reprezintă aproximativ 40% din vânzările de rechizite şcolare pe un an”, spune Flaviu Pastor.

În magazinele Real Hypermarket, cele mai mari vânzări au fost efectuate exact în prima zi de şcoală, pe 14 septembrie, iar rezultatele au fost unele foarte bune. „Am înregistrat creşteri ale vânzărilor faţă de perioada similară a anului 2008, la unele produse chiar şi de 40%”, a declarat Adriana Piţa, division manager corporate communication & PR la real,- Hypermarket România.

Promoţiile au făcut legea în acest an

Criza însă a speriat consumatorii români şi când vine vorba de acest segment, majoritatea alegând produsele mai ieftine.

„În general, clienţii s-au orientat spre segmentul mediu şi economic”, a mai spus Andreea Mihai, care a subliniat că vânzările din ultimele săptămâni au fost similare cu cele din 2008. De asemenea, aceasta mai spune că majoritatea clienţilor au fost atraşi de promoţiile din catalogul Carrefour, promoţii care aduc produse la preţuri mult mai mici.

„Clienţii au cumpărat, cu precădere, produse aflate în promoţie şi prezentate în catalogul special dedicat începerii noului an scolar. În această perioadă, consumatorii sunt foarte atenţi la preţuri şi la promoţii”, concluzionează Andreea Mihai.

Acelaşi lucru s-a putut observa şi în librăriile Diverta. „Clienţii s-au orientat spre produsele aflate la promoţii şi pe oferte, iar dacă vorbim despre o rezervă în ceea ce priveşte  cheltuielile putem să observăm o limitare la necesarul util”, spune Flaviu Pastor.

Părinţii „scriu” după dictarea copiilor

Chiar şi în condiţiile economice actuale, românii au scos sume destul de mari din buzunare. Potrivit reprezentantului Diverta, aceştia au chetuit în medie 150 de lei pe rechizite şi produse de papetarie pentru şcoală.

În acest sezon, la cumpărături, copiii au disctat, chiar dacă bugetele au fost mai restrânse. „În majoritatea situaţiilor, opţiunile părinţilor în materie de rechizite sau articole şcolare sunt influenţate de dorinţele copiilor. Ţinând cont şi de faptul că mediul economic din acest an i-a determinat pe consumatori să fie mai atenţi la cheltuielile pe care le fac, părinţii s-au orientat astfel încât să le ofere copiilor ceea ce le place şi îşi doresc, încadrându-se, totodată, într-un anumit buget”, a declarat directoarea de marketing a Carrefour.

În librăriile Diverta, cele mai cumpărate produse  au fost ghiozdanele şi instrumentele de scris, urmate fiind de  papetarie, după cum a declarat Flaviu Pastor.