Pasagerii și avioanele Tarom vor fi asigurați de compania Omniasig pe următorul an, contra unei sume de 1,8 milioane de dolari, cu proape 500.000 de dolari mai mult decât în precedentul an.

Totuși, după cum a precizat compania, pentru Capital, raportat la valoarea asigurată a avioanelor, prețul  nu este cu mult diferit, cota de primă variind abia la a doua zecimală după 0. Acest fapt se datorează modificării structurii flotei Tarom.

“ Prima pentru aeronavele TAROM reprezintă 0,1517% din totalul valorii asigurate a aeronavelor. Pentru perioada contractuală de anul trecut, aceeași pondere reprezintă 0,1340%…Compania TAROM respectă o politică de reducere a costurilor, în condițiile corecte de piață liberă, Drept exemplu,          costurile cu asigurarea medicală private pentru întreg personalul TAROM au fost reduse cu 3.444.000 euro/3 ani.

În ceea ce privește asigurarea aeronavelor, prima este comparabilă cu cea de anul trecut. Valoarea totală a flotei a crescut, atât cât și numărul de pasageri. Un alt factor care ar putea influența valoarea primei este daunalitatea în creștere, comparat cu anii trecuț, dar și numărul în creștere de decolări.”, au explicat reprezentanții companiei aeriene.

De altfel, numărul mai mare de decolări prin care se explică și creșterea riscurilor asumate de asigurător, deci în final creșterea prețului, este confirmat și de numărul călătorilor. În primele zece luni ale acestui an au mers cu Tarom 2,5 milioane de oameni în timp ce, anul trecut, au mers doar 2,3 milioane, tot anul.

Ținta pentru 2019 este de peste 3 milioane de pasageri.

 

Win-Win situation: Marsh nu a ieșit, dar Omniasig a revenit

Caietul de sarcini pentru asigurarea de răspundere față de terți și pentru asigurarea aparatelor de zbor  a fost achiziționat de 11 companii, majoritarea brokeri.

 

Totuși, în final fost depusă o singură ofertă, care a și câștigat.

Interesant este că oferta este de natură să satisfacă atât noul asigurător cât și pe cel vechi. Omniasig revine ca fronter (asigurător direct/interfață între client și reasigurători) după doi ani, în timp ce Marsh (compania care deținea până acum contractul) rămâne, prin divizia sa de aviație, broker de reasigurare. Â

Mai clar, Omniasig deține contractual, însă riscurile sunt plasate, integral, pe piețele internaționale (mai ales pe sindicatele Lloyds din Londra) de către Marsh Aviation, cea mai mare companie de profil din lume. Marsh Aviation este parte din același grup cu Marsh România, care câștigase anterior contractual.

În caz de daună, plata pagubelor se va face, în final, de către companiile de reasigurare unde a a juns cea mai mare parte a primei încasate.

După dispariția Astra Asigurări și după ce Gothaer a decis, la nivel international, să renunțe la asigurările de aviație, contul Tarom devenise, oricum, o chestiune de joacă în doi, adică între Omniasig și Marsh. Tradițional, însă, Omniasig lucra cu Aon Benfield pentru partea de reasigurare, însă anul acesta a ales cel mai important concurent al Aon, Marsh.

Caietul de sarcini, spun cei de la Tarom, a fost realizat exclusiv de angajații proprii, deci în procedură nu au mai existat și intermediari.

Când, cât şi cum sunt despăgubiţi pasagerii

Potrivit caietului de sarcini consultat şi de Capital,  Tarom solicită celui care va câştiga contractul să aibă capacitatea de a acoperi daune faţă de terţi de până la 750 de milioane de dolari per eveniment în cazul pasagerilor şi de 25 de milioane de dolari per eveniment în cazul non-pasagerilor.

Aceste limite sunt cumulate pentru toate persoanele afectate în cazul unui eveniment nefericit. De partea cealaltă, în cazul daunelor materiale suferite de avioanele Tarom şi acoperite prin componenta CASCO a asigurării, compania aviatică de stat impune limite diferite în funcţie de aeronavă şi de tipul evenimentului. În cazul în care dauna poate fi reparată cu ajutorul pieselor de schimb, acoperirea merge până la 15 milioane de dolari per expediere şi 32,5 milioane de dolari per eveniment. 

Dacă este vorba de daună totală, valoarea asigurată ajunge la un maximum de 70 de milioane de dolari, în funcţie de tipul avionului, cu o sumă asigurată de 55 de milioane de dolari. Cele mai scumpe aparate, aşa cum reiese din cerinţele Tarom, sunt cele două Boeing 737-800 operate în regim de închiriere operaţională şi achiziţionate recent. Asigurătorii ar trebui să achite 55 de milioane de dolari în caz de daună totală.