Unicul producător român de autobuze diesel, BMC Trucks, cu sediul în Ciorogârla, lângă Bucureşti, a câştigat o licitaţie pentru livrarea a 13 autobuze primăriei din Chişinău, Republica Moldova. Este o premieră postrevoluţionară ca autobuzele româneşti să fie exportate peste graniţă, pentru a fi folosite într-o reţea municipală de transport din Europa. Astfel, după Dacia şi trenuri de călători(Astra Vagoane Călători Arad), industria românească producătoare de mijloace de transport iese încă o dată la export.

La licitaţia desfăşurată în 3 noiembrie la sediul Parcului Urban de Autobuze, regia de transport local din Chişinău, au participat BMC, Eximotor(o firmă locală) şi Carpat Belaz Service, filiala din Moldova a producătorului omonim de autobuze din Belarus. “Este vorba despre 13 autobuze Euro 5, de 12 metri lungime, la un preţ de 147.000 de euro, fără TVA. Livrarea este în 90 de zile, fără probleme pentru noi, le avem deja pe stoc”, spune acţionarul majoritar BMC Romania, Sinan Kilici. Contractul are o valoare relativ mică, 1,9 milioane de euro, şi va fi finalizat în februarie 2018, însă este un început pentru fabrică, care caută să găsească cât mai mulţi clienţi pentru produsele sale.

În condiţiile de atribuire din caietul de sarcini, Consiliul Municipal Chişinău a acordat un punctaj de 60% pentru preţul autobuzelor, restul fiind cheltuieli de mentenanţă, termen de livrare ori consum.

Anterior derulării licitaţiei, autobuzul românesc a fost trimis în teste la Chişinău, pe costurile producătorului, pentru a circula pe străzile din Capitala Moldovei timp de câteva luni. ”Parcul Urban de Autobuze” a menționat că, tehnica care a fost testată de către întreprindere urmează să primească la evaluarea ofertelor un punctaj adăugător, deoarece personalul tehnic al întreprinderii are deja experiență la utilizarea acestora, fiind astfel excluse cheltuielile suplimentare pentru recalificarea personalului tehnic. Această prevedere a regiei de transport a fost contestată de Eximotor, licitaţia fiind temporar suspendată, apoi reluată, rezultatul fiind câştigarea de către firma românească a contractului.

Parcul Urban de Autobuze Chişinău are 135 de autobuze pentru transport pasageri, 80% dintre acestea având termenul de exploatare depăşit.

 

Refuzaţi la Bucureşti

Autobuzul de tip Euro Bus a mai fost vândut, tot aşa, în cantităţi mici, câteva bucăţi, unor primării din România, precum Târgu  Jiu ori Iaşi. Miza cea mare o reprezenta însă Bucureştiul, unde PMB are în derulare o licitaţie pentru achiziţionarea a 400 de autobuze, în valoare de circa 100 de milioane de euro. Aici însă, BMC nu a putut participa, întrucât nu a îndeplinit cerinţele din caietul de sarcini, cea mai importantă fiind împărţirea pe loturi. Astfel, primăria condusă de Gabriela Firea cere autobuze de 10, 12 şi 18 metri, produse de aceeaşi firmă. Or, BMC nu poate face decât cele de 12 metri, din acest motiv a şi contestat caietul de sarcini la CNSC, cerând o împărţire pe loturi. Licitaţia a şi fost suspendată de Consiliu, luna trecută, însă majoritatea contestaţiilor au fost respinse şi licitaţia reluată, rezultatul fiind aşteptat la începutul lunii decembrie. Oferte au depus Karsan Otomotive, din Turcia, Otokar , din Franţa , Mercedes şi MAN , din Germania.

Fabrica BMC Trucks din Ciorogârla are o capacitate de 450 de unităţi pe an şi este rezultatul unei investiţii de circa 25 de milioane de euro finalizată în 2014. Este unicul producător român de autobuze diesel. Un prototip al unui autobuz diesel de concepţie locală, primul de după Revoluţie, a mai fost făcut la uzina Roman din Braşov, acum cinci ani. După trei ani în care fabrica nu a reuşit să vândă vreo unitate unei municipalităţi, proiectul a fost îngropat.

Primăriile din România au început, de circa trei ani, să organizeze licitaţii pentru modernizarea parcului auto al regiilor de transport în comun, mare parte din el fiind uzat. Licitaţiile au început să apară, după ani la rândul de “secetă”, din motivul accesării de către municipalităţi de fonduri europene destinate exact achiziţiilor de autobuze, tramvaie sau troleibuze.