imediat, pentru ca ultima scumpire a avut loc in urma cu o luna. Sunt deja foarte multe firme care si-au personalizat facturile inca de anul trecut. 60% din acestea sunt deja personalizate. Sunt insa destul de multe firme care folosesc facturi standard. Companiile vor trebui sa se obisnuiasca sa-si comande din timp facturile. Decizia de a utiliza numai facturi fiscale personalizate a fost luata dupa ce chiar reprezentantii Imprimeriei Nationale au gasit pe piata facturi emise de firme fantoma. Au fost depistate 20 de persoane care vindeau facturi pe piata neagra. Acestea nu au putut fi trase la raspundere pentru ca nu exista incadrare juridica pentru astfel de situatii. Dupa introducerea facturilor fiscale personalizate, nici o firma nu isi va mai permite sa puna in vanzare pe piata neagra o factura pe care ii este inscriptionat numele. In acest caz, legea anticoruptiei prevede pedepse pentru acuzatia de fals si uz de fals. Inca din ianuarie 2003, Imprimeria Nationala tipareste facturi personalizate pe hartie speciala, unica in lume. Este importata din Germania si are fibre fluorescente vizibile in spectru de ultraviolete. Cu un marker alb se poate vedea daca factura este falsa sau nu. O hartie obisnuita nu se coloreaza, dar cea pe care sunt tiparite facturile fiscale se coloreaza in verde. Copierea inscrisului pe fila a doua si a treia se face intr-o nuanta de verde greu de reprodus. Toata investitia s-a ridicat la cateva sute de mii de euro. Banii nu au fost cheltuiti in zadar, daca ne gandim ca 2003 a fost anul cu cele mai mari incasari la bugetul de stat. Pana acum fisele fiscale erau comercializate de 70 de distribuitori agreati de Directia Finantelor Publice. Dupa data de 1 iulie, cele 47 de tipografii autorizate de Imprimeria Nationala vor putea sa-si deschida propriile puncte de vanzare. Numarul centrelor va creste la 380, dupa cum afirma directorul general al Imprimeriei Nationale, Dan Docan. In Bucuresti, numarul vanzatorilor va creste de la 6 la 20. Fiecare agent de vanzari va face un curs de instruire, pentru ca apoi sa participe la un examen. Fiecare centru va avea camera de luat vederi si va raporta zilnic situatia facturilor vandute. Cei care doresc sa verifice autenticitatea facturilor pot cumpara de la Imprimeria Nationala o lampa in spectru UV si un marker alb. Reprezentantii tipografiei Inform Lycos spun ca pentru a se mentine pe aceasta piata vor face investitii de peste un milion de euro. Foarte multi bani vor fi investiti in deschiderea propriilor puncte de colectare a comenzilor si de vanzare a facturilor. Acum, pretul maxim al unui carnet cu facturi este de 5,5 euro, plus TVA. Tipografii spun ca agentii economici nu vor simti o crestere de pret in intervalul imediat urmator, si asta pentru ca facturile au fost scumpite recent.

Cei care deja le utilizeaza sunt pro

Firma Altex utilizeaza astfel de facturi de la inceputul anului. Sorin Ignat, director magazin, spune ca firma a avut costuri nesemnificativ mai mari. Folosirea noilor facturi este elimina posibilitatea fraudarii pe de o parte, iar pe de alta parte firma isi promoveaza brandul. Directorul financiar al Carrefour Romania, Denis Ludot, afirma ca folosirea facturilor fiscale personalizate este laudabila, pentru ca ofera mai multa siguranta. Compania nu si-a estimat costurile utilizarii noilor facturi.

Ce e nou

· numele firmei este inscriptionat cu caractere mari, lizibile de la distanta
· factura va mai cuprinde numarul de inmatriculare la Registrul Comertului, codul unic de inregistrare, atributul fiscal, sediul social, contul bancar si capitalul social
· facturile sunt comandate cu 15 zile inainte
· este exclusa posibilitatea fraudarii
· firma isi promoveaza brandul

Acte necesare pentru facturilE personalizate

· certificatul unic de inregistrare fiscala in copie si original
· actul constitutiv de infiintare a firmei in copie si original
· hotararea judecatoreasca de infiintare a firmei
· imputernicire pentru cel ce comanda si cumpara fisele fiscale
· buletinul de identitate al celui care comanda si cumpara facturile, in copie si original.