Reglementarile privind taxa pe valoare adaugata au fost schimbate mai ceva ca lenjeria in hoteluri. La orice nou act care permitea facilitati, grupuri de interese introduceau tot felul de scutiri scoase din maneca. Legea partidelor politice, Legea motilor, Legea investitiilor directe si tot felul de alte acte. Numai dupa ultima republicare, cea din 1995, Ordonanta nr. 3/1992 a suferit cateva zeci de modificari.
Nici Parlamentul nu le-a mai dat de cap, astfel ca aceasta ordonanta a functionat timp de zece ani fara sa fie aprobata prin lege. „Dat fiind faptul ca modificarile aduse ordonantei (nr. 3/1992 – n.r.) prin alte ordonante si ordonante de urgenta au fost facute la intervale scurte de timp, Parlamentul nu a reusit aprobarea acestora prin lege” – a sesizat anul trecut fostul cabinet Isarescu. Pentru a elimina disfunctionalitatea, acesta a decis sa o matraseasca. Astfel a aparut Ordonanta nr. 17/2001.
Aceasta a trecut recent prin Parlament devenind Legea nr. 547/2000, care aduce mici modificari: plafonul de scutire a devenit 125 de milioane de lei in loc de 50 de milioane de lei, rambursarea TVA se efectueaza lunar in termen de 30 de zile de la depunerea cererii de rambursare. S-a eliminat conditia rambursarii dupa trei luni consecutiv.
Marile schimbari sunt asteptate de la noul proiect de lege pregatit de Ministerul Finantelor Publice inca de la inceputul acestui an. Finantele au introdus in proiectul trimis de Guvern la Camere: un plafon de scutire de 750 de milioane de lei (27 de mii de euro), scutiri de TVA pentru activitatile tuturor liber-profesionistilor (nu numai cele avocatesti si notariale), si pentru activitatile pe baza de autorizatie (exceptie taximetria). „Mi-am pus problema cu privire la drepturile de proprietate intelectuala. Acestea nu intra in sfera de scutire daca depasesc plafonul indicat”, atrage atentia Justinian Cucu, director departament de consultanta la firma specializata Rentrop & Straton. Un inventator, un programator care lucreaza pe baza de drepturi de autor va datora TVA daca depaseste plafonul de 750 de milioane de lei intr-un an. (2.000 dolari/luna).
Nodul gordian al proiectului de lege ramane „problema rambursarii TVA, pe cat de veche, pe atat de mult lasata fara rezolvare, considera Justinian Cucu. E greu de presupus ca simpla stipulare a unei proceduri simplificate de rambursare o va solutiona. Statul nu plateste penalitati pentru intarzierile foarte mari. Cunosc cazuri de miliarde bune cand a fost amanata plata unor penalitati, desi era prevazuta de lege”.
„Am eliminat si dependenta cotei zero a TVA de incasarea in valuta, la exporturi, in termen de 60 de zile”, a precizat Mihai Hura, director adjunct in Directia de Politici Fiscale si Legislatie in Ministerul Finantelor Publice.
Samanta de scandal a semanat reintroducerea cotei de 19% la turismul pentru straini. Operatorii au sarit ca arsi, iar varianta de mijloc, intrezarita de Ministerul de Finante, ar fi cota redusa, de 11% pentru activitatile turistice, indiferent de client (roman sau strain). „Mentinerea unor cote diferite face discriminare intre turistii din tara si cei veniti din strainatate. In UE exista cota redusa pentru turism in general”, spune Mihai Hura.
La o formula de mijloc s-ar putea ajunge si in cazul constructiei de locuinte. In proiectul de lege figura cota normala, de 19%, dar Ministerul de Finante ar putea fi convins sa mai taie din procente.