Mercedes Clasa E

Modelul care a revolutionat designul Mercedes – Clasa E cu patru ochi – implineste anul acesta patru ani de la lansare. Spre deosebire de trecut, cand un model era inlocuit abia dupa sapte-opt ani de productie, in prezent, mai toti producatorii aduc imbunatatiri, modificari dupa circa patru ani. Asa se intampla cu clasa E.
Chiar daca nu cu mult, designul exterior a fost modificat: grila radiatorului cuprinde acum patru bare cromate, fata de doar doua inainte, farurile sunt pozitionate cu 15 mm mai jos, iar semnalizatoarele laterale sunt integrate in oglinzile retrovizoare.
Inainte de a intra in masina ridicam capota pentru a vedea noile motoare Diesel cu tehnica common-rail: 200 CDI (115 CP, cuplu 250 Nm/1.400 rpm, 199 km/h, consum mediu 6,3 l/100 km), 220 CDI (143; 315/1.800; 213; 6,2), 270 CDI (170; 370/1.600; 225; 6,9) 320 CDI (197; 470/1.800; 230; 7,8). Acestora li se adauga alte 9 motoare pe benzina ce culmineaza cu E 55 AMG (8 V, 354 CP, 250 km/h). O alta noutate o reprezinta cutia de viteze cu 6 trepte, oferita standard pana la 2,8 cilindree inclusiv; celelalte modele beneficiaza de o cutie semiautomata de 5 trepte.
Interiorul este la fel de luxos ca si la modelul vechi. In plus se ofera volan multifunctional, scaune fata reglabile electric, IAR optional sistemul Command (sistem navigatie, casetofon, radio, CD – 4.100 DM). Lista optionalelor pentru interior cuprinde: pregatire GSM (170 DM), telefon GSM Mercedes Benz (1.400 DM), scaune fata multicontur (410 DM+ 410 DM), trapa (1.970 DM), climatizare automata (1.210 DM) si putem continua. Inainte de a vorbi de securitate trebuie sa amintim de martorii optici din bord pentru: indicarea uzurii placutelor de frana si a nivelului lichidului de frana a nivelului uleiului la motor, a lichidului de racire, a lichidului pentru spalare parbriz, ABS, ASR, ESP; pentru defectiuni ale sistemului iluminare-semnalizare si pentru perioadele de revizie.
Din punctul de vedere al securitatii, Mercedes clasa E ne uimeste: standard dublu airbag si dublu side-bag, de asemenea, window-bag. Sistemul electronic pentru controlul stabilitatii EDP este oferit standard. El include ABS, ASR (antipatinaj), BAS (control asistat al fortei de franare). Servodirectia si coloana de directie sunt standard, iar optional, directia parametrica (350 DM).
Noul Mercedes Benz Clasa E se aduce deja in Romania de catre AutoRom SRL, iar pretul de pornire este 50.700 DM, fara taxe.

Daewoo Leganza

Leganza este un model de ultima generatie, conceput pentru a acoperi lipsa unui model de clasa mare. Avand o finisare de lux, ea poate fi considerata varianta de top a Daewoo – cel putin in Romania.
Dupa cum spun coreenii, exteriorul sugereaza putere si inspira incredere. Asa cum ne-a obisnuit Daewoo, la ultimele modele lansate, fata este dominata de grila radiatorului ce se aseamana cu sigla Daewoo. Avand mai multe niveluri de finisare, cea mai scumpa (CDX) se remarca la exterior prin jenti de aluminiu.
Interiorul dispune de un design orientat spre sofer, in sensul ca, anticipandu-i-se miscarile, au fost modelate comenzile pentru a se inlatura miscarile inutile. Guverneaza liniile curbe si formele ovale. Scaunele din fata au suport lateral si lombar, iar reglarea lor se face electric. Tapiteria este din piele, iar consola centrala are incrustatii de lemn. Acestea inconjoara comenzile pentru instalatia de climatizare a aerului si cele pentru CD-radio. Butoanele si manetele de control au pozitii astfel incat sa primeasca firesc comenzile soferului, in timp ce indicatoarele bordului sunt mari, pentru o vizibilitate sporita.
Fiind o masina mare, ea trebuie sa aiba un motor pe masura. Noul motor D-TEC de 1.998 cmc cu 16 supape dezvolta 133 CP, iar cuplul maxim este de 185 Nm/4.600 rpm. Cu un raport Kg/CP de 10,9 sta mai bine decat Nubira, dar oricum este nevoie de un motor mai puternic.
Cutia de viteze care echipa autoturismul pus la dispozitie de Daewoo Auto Trading era automata, cu 4 programe. Avand sistemul zero shift shock, ea confera un bun consum de combustibil si performante remarcabile.
Directia asistata si sensibila la viteza, precum si suspensiile fata si spate tip Mc Pherson asigura o tinuta de drum excelenta (aici intrand siguranta, stabilitatea).
Ca pentru orice constructor de autoturisme care se respecta, siguranta este si pentru Daewoo o preocupare continua. In usi au fost montate bare de inalta rezistenta, cadrele usilor au fost intarite, iar sasiul se va deforma (in cazul unui impact) pe directii predeterminate.
Pe langa Airbag, ABS, Leganza aduce noul sistem de control al tractiunii (SCT) – impiedica derapajele prin mentinerea aceleiasi forte de tractiune.
Toate dotarile prezentate sunt standard la modelul CDX. In plus, se primesc: inchidere centralizata, geamuri electrice, oglinzi electrice si incalzite. Un lux accesibil – 22.400 USD. n

Audi A6

In urma cu cativa ani, o data cu redenumirea modelelor, firma din Ingolstadt a acoperit si segmentul clasei mari prin lansarea lui A6.
In conceperea lui A6, specialistii Audi au tinut cont de faptul ca designul este arta de a transforma dimensiunea in spatiu.
Privit din fata, nimic neobisnuit: farurile, grila radiatorului, spoilerul, sunt specifice marcii Audi. : „Problemele” apar din lateral si din spate. Aici se remarca luneta foarte plonjata si stopurile adimensionale, aparte, etc. Putem spune ca se combina o limuzina cu un coupA