Noul Fiat Linea a intrat în această săptămână pe piaţa autohtonă, gata de luptă cu rivalii de la Renault, Ford sau Toyota. Conştienţi de succesul nebun repurtat de Grande Punto pe piaţa europeană, cei de la Fiat au decis să creeze un model derivat, destinat în special pieţelor emergente.

Prezentat în premieră toamna trecută la Istanbul şi lansat oficial pe plan mondial în acelaşi oraş, pe 2 mai, Fiat Linea a reuşit să dea motiv de ceartă multor jurnalişti specializaţi. Unii consideră că modelul este „doar un Grande Punto cu portbagaj“, alţii susţinând că este versiunea sedan a frumosului Bravo. Ei bine, nu este nici una, nici alta. Linea este un model de sine stătător, derivat, e drept, din Grande Punto, de la care a împrumutat o parte dintre componente, însă atât designul interior, cât şi cel exterior au suferit modificări majore.

Probabil că ideea de la care au plecat italienii a fost cea de a crea un vehicul care să înlocuiască actualul model Albea, produs tot în Turcia, care concurează în clasa vehiculelor cu preţuri reduse, având drept contracandidaţi Dacia Logan, Chevrolet Aveo sau Renault Symbol. Rezultatul final al muncii designerilor a fost mai mult decât se aşteptau şefii de la Fiat. O maşină destul de frumoasă, echilibrată, dornică de a se bate cu mai-marii clasei C. De obicei, maşinile în trei volume derivate din modele hatchback au un aer de struţo-cămilă greu de înghiţit de cumpărători, însă Linea este puţin diferit. Linia laterală se pierde armonios în zona portbagajului – care poate adăposti 500 de litri, o cifră rezonabilă pentru această clasă.

Deşi are câteva mici detalii care par a fi „din alt film“, noul Fiat are o puternică personalitate. Dacă nu am fi văzut întâi modelul Grande Punto, nici nu am fi bănuit că designerii au pornit de la ideea unui hatchback. Partea frontală, destul de asemănătoare cu aceea a modelului din care derivă, dă o notă de sportivitate, iar spatele, perfect înglobat în designul de ansamblu, susţine conceptul de maşină sportivă de familie. În interior, nu se observă multe diferenţe faţă de Grande Punto.

Lăsând deoparte caracteristicile de design – întotdeauna supuse aprecierii subiective – să trecem la motorizări. Pentru piaţa din România, Linea soseşte cu o gamă formată, din păcate, din numai două propulsoare, unul diesel de 90 CP şi celălalt alimentat cu benzină, de 77 CP. Pentru varianta pe benzină, sunt disponibile două echipări, Active şi Dynamic, iar doritorii de diesel pot opta atât pentru acestea, cât şi pentru o a treia, mai bogată, numită Emotion. Preţurile cu taxe stabilite de importatorul AutoItalia pentru noul Fiat Linea sunt cuprinse între 12.555 euro şi 16.392 euro. 

Modele alternative

RENAULT MEGANE SEDAN este prezent în România de destul de multă vreme, însă graţie unor oferte punctuale ale importatorului şi unui raport calitate-preţ greu de bătut se menţine în preferinţele românilor.

OPEL ASTRA CLASSIC este un alt „veteran“ al pieţei noastre. Atuul reprezentat de preţul minim de 11.660 de euro pare să fi contat foarte mult în ocuparea poziţiei a patra în topul modelelor din import.