Capital: Ați prezentat la Geneva noul Logan MCV. Nu credeți că trei modele destinate familiilor înseamnă prea mult pentru Dacia?
TD: Gama Logan este în plină expansiune. Fiecare dintre modelele noastre se adresează unui grup-țintă de clienți. Astfel, Lodgy, cu cinci sau șapte locuri, se adresează în special familiilor. Dokker este un vehicul dual care poate fi utilizat atât de profesioniști ca vehicul utilitar cât și de persoane fizice ca vehicul familial. MCV este un break prin excelență. Cred că acest model va avea succes pe piețele din Italia, Franța, Germania, acolo unde cererea pentru breakuri este destul de mare. Chiar și în România credem că MCV va fi un succes pentru că are un design modern și oferă un spațiu important pentru bagaje. După părerea mea, cele trei modele își vor găsi clienți.
Capital: Diferențierea de care vorbiți va fi vizibilă și la capitolul preț?
TD: Jerome Stoll (n.n – vicepreședinte Renault pentru marketing și vânzări) a anunțat deja care este poziționarea modelului în funcție de preț în Franța (n.n – preț de bază 8.980 euro). Cam asta va fi poziționarea pe toate piețele. Mai multe detalii vă voi putea da în lunile următoare odată cu intrarea pe piață a modelului. Bineînțeles, va fi o etajare a prețurilor astfel încât să eliminăm o potențială canibalizare.
Capital: Designul părții frontale a modelului Logan se apropie mult de abordarea celor de la Volkswagen. Sandero pare un frate al modelului Polo iar spatele MCV-ului are ceva din alura Skoda. Având în vedere succesul Volkswagen din ultima perioadă credeți că o astfel de abordare este utilă Dacia?
TD: Nu aș spune că noul design Dacia seamănă cu cel al modelelor Volkswagen. Noi am vrut ca marca Renault să fie mai senzuală, iar Dacia să arate soliditate și robustețe. Dacia este vândută atât germanior cât și cehilor fără să intre în concurență directă cu Volkswagen sau Skoda. Marca noastră se adresează mai degrabă foștilor clienți de mașini de ocazie, oferim produse clienților care până acum nu își puteau permite un vehicul nou, fiabil și cu preț rezonabil. Nu noi încercăm să îi copiem pe alții ci alții încearcă să ne copieze pe noi. Cel puțin în privința modelului de business. Asta nu înseamnă că nu ne batem cu toții pe aceeași piață, pentru aceeași clienți care din nefericire sunt tot mai puțini.

Capital: Credeți că noul Logan MCV va avea succesul predecesorului său? Există o țintă de vânzări pentru piața românească în 2013?
TD: Vânzările acestui model depind de piață, iar dimensiunile pieței reprezintă încă un mare semn de întrebare. Dacia este lider al pieței din România și ne dorim ca toate modelele noastre să fie lideri în segmentele lor de piață. Vrem ca MCV să devină lider pe piața breakurilor.
Capital: Dacă tot vorbim de piață, care credeți că vor fi efectele noului timbru de mediu asupra vânzărilor Dacia?
TD: Piața din România a scăzut de la 350.000 în 2007 la 87.000 în 2012. Această scădere este efectul reculului vânzărilor către persoanele fizice, zonă a pieței care nu a fost susținută suficient de programul REMAT. Foarte mulți români au cumpărat mașini de ocazie, iar asta este o abordare în care toată lumea pierde. De ce? Clientul pierde pentru că își cumpără o mașină mai puțin sigură, poluantă pe care vesticii nu o mai doresc. Pierd și producătorii auto și comercianții, dar există efecte și asupra mediului și a siguranței rutiere. Anul trecut, fără reguli clare, piața totală a scăzut cu 20%, în timp ce zona persoanelor fizice s-a redus cu 50%. Un recul foarte important. Practic, doar 20.000 de români au cumpărat mașini din postura de persoane fizice. Credem că un sistem care include taxa pe poluare și un program care să ajute vânzările de mașini noi ar duce la creșterea vânzărilor. Avem un timbru de mediu, o regulă. Este mult mai bine să ai o regulă decât să nu ai niciuna. În elaborarea sistemului de calcul al acestei taxe guvernul român s-a dovedit foarte transparen, iar procedurile sale au fost conforme cu cerințele europene. A fost organizată o dezbatere publică și a fost un bun partener de dialog pentru cei din industria auto. Ceea ce lipsește acum este componenta de susținere a vânzărilor, programul REMAT care ar ajuta mult piața auto.
Capital: O ultimă curiozitate. De ce ați păstrat numele MCV? Înainte de lansare mulți credeau că noul produs se va numi Logan Break. Trebuie să recunoașteți că există diferențe majore între fostul MCV și cel actual.
TD: De fiecare dată când lansăm o nouă variantă a unui vehicul ne întrebăm dacă numele său trebuie să rămână cel al versiunii precedente sau să folosim unul nou. Având în vedere că am lansat recent Lodgy și Dokker, modele cu nume complet noi în gama Dacia și că a fost nevoie de investiții semnificative pentru a susține programul de marketing și pentru a face aceste modele să câștige notorietate, am considerat că în cazul MCV este de preferat continuitatea. Chiar dacă mașina este diferită. Mai ales că versiunea precedentă s-a bucurat de un succes comercial enorm în special în Europa de Vest și România. Faptul că folosim același nume este, într-un fel, o garanție a succesului.

Detalii despre toate lansările importante de la Geneva Motor Show, precum și despre evoluția pieței auto românești în acest an puteți găsi în Suplimentul Auto care va apărea împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 25 martie.