al unui baietel. V-ati gandit ca peste 15 ani sa-i faceti carte de munca la Tempo Advertising?
Dragos Grigoriu: Colegii mei mi-au spus in gluma ca majoritatea oamenilor pe care-i cunosc, nascuti in februarie, sunt creativi. Nu stiu daca e de bine sau de rau, dar cred ca el trebuie sa-si aleaga singur meseria.
Capital: Cum credeti ca va arata Tempo cand fiul dumneavoastra isi va cauta o slujba?
Dragos Grigoriu: Sincer sa fiu, nu m-am gandit. Dar nu vreau sa se interpreteze ca nu stiu sau nu vad Tempo acolo…
Capital: Intentionati sa vindeti Tempo?
Dragos Grigoriu: Acum un an am avut o intalnire cu colegii din agentie. Au existat discutii legate de vanzare si am vrut sa-i lamuresc. Le-am spus atunci ca menirea noastra aici este sa construim un brand puternic. Cand avem un brand puternic suntem doriti si de clienti si de angajati si de potentiali cumparatori. In momentul in care exista indicii ca asa putem sa mentinem pe viitor un brand puternic, sa avem o companie care inseamna deja ceva in piata, poate vom lua in considerare vanzarea.
Capital: Mai concret, veti vinde sau nu?
Dragos Grigoriu: Acum un an si jumatate, la intalnirea noastra interna, le-am spus in gluma: daca, totusi, aveti un prieten care are zece milioane de dolari trimiteti-l la mine. A fost o gluma, iar apoi am aflat din piata ca as vrea sa vand Tempo pe zece milioane de dolari.
Capital: Anul acesta veti vinde Tempo?
Dragos Grigoriu: Nu stiu.
Capital: Circula zvonul ca Tempo ar fi aproape vanduta unei firme israeliene. Acum exista vreo astfel de oferta?
Dragos Grigoriu: Nu. In anii trecuti, de fiecare data cind plecam in strainatate, primeam telefoane din tara si eram intrebat daca am vandut agentia. Colaboram cu agentii din multe tari, inclusiv din Israel. Poate de aici a iesit zvonul. Nu vreau sa exagerez, dar o data la trei luni avem o oferta. Intotdeauna am primit oferte si intotdeauna suntem in discutii. Poate ele nu se concretizeaza sau nu sunt toti parametrii pe care-i dorim. Suntem in discutii cu multe companii, de la investitori privati si pana la companii multinationale.
Capital: In prezent, dvs. detineti 50% din Tempo. Cine sunt ceilalti actionari: Claudia Croitoru (45%), Quark Investment (2,5%) si Quark Services (2,5%)?
Dragos Grigoriu: Sunt niste oameni care au facut o investitie financiara.
Capital: Pe piata a circulat zvonul ca in spatele celor doua companii ar fi Sorin Ovidiu Vantu…
Dragos Grigoriu: Nu! Quark Investment si Quark Services sunt doi actionari care au pus niste bani la infiintarea agentiei. Claudia Croitoru este o prietena care nici macar nu locuieste in tara si care m-a ajutat sa pornesc agentia. Credeam ca zvonul cu Vantu a fost lamurit demult.
Capital: Cum va explicati aceste zvonuri?
Dragos Grigoriu: Este foarte greu pentru multi oameni sa-si inchipuie ca un copil, care acum are 33 de ani, a reusit sa duca o agentie de la zero in locul unde este Tempo, fara sa faca nici un fel de mismasuri. Toata lumea in aceasta tara se gandeste ca daca tu faci ceva trebuie sa fie cineva in spatele tau. Cand am lucrat cu Sarbu se spunea ca in spatele lui Tempo era Sarbu, cand am lucrat cu Vantu era Vantu, cand am lucrat la un moment dat cu Paunescu si despre el se spunea acelasi lucru! Cand eram cu Burci, era Burci! Deja ma distrez! Este usor sa banalizezi succesul in acest mod. Succesul Tempo a atras foarte multa antipatie. Ceea ce n-au inteles cei care arunca astfel de zvonuri este ca ce avem in cap nu ne poate lua nimeni si pot sa denigreze cat doresc… Clientii ne apreciaza pentru ceea ce suntem si nu pentru ceea ce se spune ca suntem.
Capital: Tempo este o agentie de familie? (fratele si sotia lucreaza la Tempo – nota red.)
Dragos Grigoriu: Am un noroc extraordinar pentru ca am langa mine, in familia mea, niste oameni mai mult decat talentati. Lucrand cu mine ei au o soarta mult mai grea decat orice alt angajat, pentru ca trebuie sa fie exemple. In Romania, 80% din agentii lucreaza in aceasta formula de familie: Ogilvy, Lowe, Leo Burnett, Grey. si in strainatate agentiile tind sa lucreze in formule de acest gen daca au oameni talentati in meseria respectiva.
Capital: Cat din paternitatea creatiilor de la Tempo va apartine?
Dragos Grigoriu: Am lucrat cu multi directori de creatie si copywriteri, dar asta nu inseamna ca am scris sau ca intentionez sa scriu spoturi. Proiectele la care am lucrat impreuna au reusit intotdeauna sa-si gaseasca un loc pe podiumul de premiere la festivaluri. Acest lucru s-a intamplat indiferent daca acei creativi au ramas sau au plecat din agentie. Cred ca aceasta constanta, fara falsa modestie, mi se datoreaza. Din discutiile pe care le-am avut am simtit ca reusesc sa le dau niste unghiuri din care puteau sa priveasca situatia sau sa corectez o anume interpretare a unei simbolistici. Am simtit ca aduc imbunatatiri in puncte esentiale. In ultima perioada, insa, nu m-am mai implicat in creatie.
Capital: In ultima vreme, Tempo a fost spectator la lupta creativa dintre McCann si Leo Burnett. De ce?
Dragos Grigoriu: Am avut niste prioritati in plus fata de anii trecuti. A trebuit sa ne ocupam de omogenizarea echipei. Plus ca numarul de clienti a crescut foarte mult si am fost nevoiti sa consolidam relatiile cu acestia.
Capital: Mai nou, sunteti impresarul unor vedete TV. Ce v-a determinat sa porniti aceasta afacere?
Dragos Grigoriu: Nu sunt impresar, ci mai degraba consultant de negocieri. Am vrut sa testez aceasta oportunitate si cand voi face din asta o afacere o voi anunta oficial. Sunt niste oameni care mi-au dat posibilitatea sa o testez, dar cred ca este destul de devreme sa faci acest lucru in Romania. Este o zona care implica orgolii si multe probleme, despre care n-as vrea sa discut.
Capital: Totusi, ati negociat cu Antena 1 un contract foarte bun pentru Andrei Gheorghe. Este adevarat ca datorita implicarii dvs., el are acum un contract de aproximativ 20.000 de dolari pe luna?
Dragos Grigoriu: Singurii care pot sa infirme sau sa confirme aceste lucruri sunt cei care au semnat contractul: Antena 1 si Andrei Gheorghe. Eu doar l-am asistat pe Andrei in acest proces de negociere.
Capital: V-ati implicat si in reintoarcerea Mihaelei Radulescu la Antena1?
Dragos Grigoriu (rade): si acesta este un contract semnat intre ei.
Capital: Veti continua sa dezvoltati consultanta de negocieri?
Dragos Grigoriu: Am privit acest business cu riscurile si cu castigurile lui. Este clar ca trebuie facut foarte serios. Ori eu acum am o agentie de condus si nu cred ca pot sa fac acest business la dimensiunea la care as fi dorit si fara a avea si alte implicatii.    n
CARTE DE VIZITA
Dragos Grigoriu, director general Tempo Advertising
Data si locul nasterii: 5 septembrie 1970, Bucuresti
Studii: Liceul Mihai Viteazu Bucuresti, Facultatea de Electronica si Telecomunicatii, abandonata in anul doi din cauza publicitatii.
Starea civila: casatorit, un baiat – David
Activitate:
– 1991 – 1993, director client service Graffiti/BBDO
– 1993 – 1994, director general al cotidianului „Ultimul cuvant”
– 1994 – 1996, director general si actionar Contrapuncto Advertising
– 1996 – infiinteaza agentia Tempo Advertising
– vicepresedinte RAA in perioada 2000 – 2002, membru al juriului la festivalul AdPrint 1999
Pasiuni: sporturi nautice, filmele documentare, animalele.