Piața de factoring a depășit în 2018 borna celor 5 miliarde de euro, înregistrând un avans de 11% față de anul precedent.

Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizată de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 38% de către companii cu cifre de afaceri cuprinse între 5 și 50 de milioane de euro, în timp ce 22% se derulează de către companii de până în 5 milioane de euro, în care intră, in general, sectorul IMM.

“În ultimii ani, am înregistrat în mod constant o creștere a pieței între 10 si 13 procente, atât pe tipurile de factoring «tradiționale», cât și pe cele mai recent introduse la scară largă, pe care companiile și din țara noastră le percep foarte bine. Și aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent în piață de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere în ultimi trei-patru, și care, în 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adică peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, explică Bogdan Roșu, președinte ARF.

În 2018, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 4 miliarde de euro, în creștere cu aproape 13% față de anul anterior. Pentru tranzacțiile comerciale din piața internă există două categorii principale de produs, factoring cu regres și factoring fără regres, serviciile de colectare putând, deasemenea, fi contractate independent de componentele de finanțare și acoperire la riscul de neplată, în vederea introducerii și menținerii unei discipline de plată la nivelul portofoliului de clienți ai unei companii. Astfel, în zona schimburilor comerciale interne, factoringul fără regres a crescut cu aproape 20% față de 2017, în linie cu evoluția din ultimii ani. Atractivitatea principală a acestui tip de factoring este dată, în continuare, de componenta de asigurare a riscului de neplată din partea debitorului cedat.

Din punct de vedere al principalelor industrii, în cadrul tranzacțiilor interne, sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro. Pe locul al doilea se află sectorul IT&C, cu 671 milioane de euro creanțe gestionate prin factoring, în creștere cu 8.5% față de 2017. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, a urcat sectorul numit generic „Metale, chimicale, apă, reciclare”, cu peste 529 de milioane de euro și care, procentual, înregistrează și cea mai mare creștere, de aproximativ 48%, față de 2017. Acest sector ocupă și prima poziție în cadrul tranzacțiilor de factoring de export.

Ce este factoringul?

Factoringul este o soluție rapidă de finanțare la care poate apela o societate care are deficit de lichiditate. Practic, daca ai creanțe ce urmează să fie încasate la termen (ai facturi pentru produse sau servicii pe care le-ai furnizat), acestea se pot finanța oricând pe parcursul perioadei de scadență.

Tu, în calitate de furnizor, livrezi bunuri sau prestezi servicii și transmiți facturile către clientul tău, în calitate de debitor. Apoi, prezinți băncii, în calitate de Factor, toate facturile și documentele de livrare. Factorul, adică banca, te finanțează pentru o parte din valoarea facturilor (în medie 85% din valoarea acestora), conform condițiilor contractului de factoring. La scadență, clientul tău (debitorul) efectuează plata către bancă (Factor). La final, Banca (Factorul) îți transferă diferența dintre suma încasată de la clientul tău (debitor) și suma cu care te-a finanțat.

Te-ar putea interesa și: