Impresia mea este ca in acest final de an suntem contaminati mai mult ca oricand cu virusul felicitarilor. Urarile de mai bine in anul care va veni au curs in valuri pe e-mail sau in plicuri, dezvaluind un nou avatar al unei traditii modificate genetic in eprubeta timpului. Aproape fara sa ne dam seama, expedierea de felicitari cu ocazia Sarbatorilor s-a impus (si) in Romania ca o regula a protocolului corporatist si institutional. A devenit o parte importanta a strategiei de imagine. Am fost uimit sa aflu de la un expert in relatii publice cate mesaje subliminale pot contine aparent simpla si banala felicitare de Craciun. Pentru companii, dar si pentru ministere sau institutii guvernamentale, trimiterea de felicitari a ajuns sa conteze atat de mult incat pregatirile si bugetele alocate special acestui scop echivaleaza cu o mini-campanie mediatica. Se insista asupra detaliilor, pentru ca ele sunt o componenta de baza a mesajului. Nu se trimite orice si oricui. Textul care prefateaza traditionalul “La multi ani!” este redactat cu multa rigurozitate, pana la virgula. Se incearca, pe cat posibil, sa se evite cliseele. Evident, nu se reuseste mereu. Apoi, felicitarile sunt grupate pe ierarhii, in functie de pozitia destinatarului in organigrama, dar si de relatiile actuale sau cele dorite cu acesta in anul urmator. S-a ajuns pana acolo incat gestul unei firme de a uita sa trimita o felicitare unui partener sau colaborator risca sa fie catalogat drept o nepolitete sau poate isca intrebari de tipul: ce se intampla cu firma X? A iesit de pe piata? Sau are o situatie financiara dificila? Ori poate s-a suparat? si nimeni nu doreste asa ceva, nici macar la noi, in Romania. Cu riscul de a parea cam cinic si chiar ingrat, realitatea e ca si in materie de urari scopul conteaza. si totusi, privind lucrurile dintr-un alt unghi, ceea ce conteaza cu adevarat este faptul ca dupa un an in care au trait in lumea seaca a cifrelor, strategiilor si studiilor de piata, de Sarbatori in prim planul companiilor revin oamenii. Cei fara de care nu ar exista nici sigle, nici cifre, nici parteneri si nici concurenti. De fapt, poate ca nu ar exista viitor. La multi ani tuturor!