Decizia CNA despre campania electorală la TV și radio

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a stabilit ca perioada pentru desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile locale din luna iunie să înceapă la data de 10 mai, de la ora 0:00. Aceasta se va încheia la data de 7 iunie, la ora 7:00. Această hotărâre se aplică atât posturilor de radio, cât și celor de televiziune, atât publice, cât și private.

„Reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe vineri, 10 mai 2024, ora 0.00, şi se încheie în ziua de vineri, 7 iunie 2024, ora 7.00.

Candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces gratuit la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, în condiţiile art. 66 – 68 din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare”, a transmis CNA.

Conform hotărârii luate de CNA, atât radiodifuzorii publici, cât și cei privați, sunt obligați să asigure o campanie electorală care să fie echitabilă, echilibrată și corectă pentru toți participanții la competiție. Aceasta înseamnă că trebuie să respecte următoarele principii fundamentale:

1. Echitate – fiecare candidat trebuie să aibă oportunitatea de a se face cunoscut publicului electoral în mod egal.

2. Echilibru în prezentarea activităților tuturor candidaților.

3. Corectitudine – fiecare participant electoral trebuie să beneficieze de un tratament obiectiv și echidistant din partea radiodifuzorilor.

Care sunt tipurile de emisiuni cu caracter electoral permise

În scopul reflectării campaniei electorale, radiodifuzorii pot produce și difuza doar următoarele categorii de emisiuni cu tematică electorală:

1. Emisiuni de tip informativ. Ele trebuie să fie conforme cu prevederile articolului 67 alineatul (1) litera a) din Legea nr. 115/2015, împreună cu amendamentele ulterioare, în care sunt incluse informații referitoare la procesul electoral, procedura de votare și activitățile de campanie ale candidaților. În acest scop, durata planificată a emisiunii informative poate fi prelungită cu maxim 15 minute. Aceste emisiuni informative electorale pot fi difuzate în oricare dintre zilele săptămânii.

2. Emisiuni de tip electoral. În cadrul campaniei electorale, posturile de radio și televiziune sunt autorizate să transmită doar emisiuni electorale, conform articolului 67 alineatul (1) litera b) din Legea nr. 115/2015, împreună cu modificările și completările ulterioare. Aceste emisiuni permit competitorilor electorali să-și prezinte platformele politice și activitățile desfășurate în campanie.

În cazul transmiterii în direct a unor evenimente de campanie, timpul alocat fiecărui competitor electoral trebuie să respecte reglementările prevăzute în articolul 68 din aceeași lege, cu amendamentele și completările ulterioare.

La începutul fiecărei emisiuni, posturile de radio trebuie să identifice clar caracterul electoral al acesteia, în timp ce posturile de televiziune trebuie să afișeze distinct marcajul „emisiune electorală” pe tot parcursul difuzării. Emisiunile electorale sunt permise să fie difuzate de luni până vineri.

Consiliul Național al Audiovizualului
SURSA FOTO: Facebok, Consiliul Național al Audiovizualului

Alte tipuri de emisiuni permise în campania electorală

3. Emisiuni de dezbatere electorală. În conformitate cu articolul 67 alineatul (1) litera c) din Legea nr. 115/2015, alături de amendamentele și completările ulterioare, posturile de radio și televiziune sunt îndreptățite să organizeze și să difuzeze emisiuni de dezbatere electorală. Aceste emisiuni implică discuții despre programele electorale și subiectele de interes public legate de campania electorală, și au ca participanți cel puțin doi candidați sau reprezentanți ai acestora.

În situația în care un candidat sau reprezentantul său nu participă, acest lucru va fi menționat explicit. La începutul fiecărei emisiuni, posturile de radio sunt obligate să clarifice natura electorală a dezbaterii, iar posturile de televiziune trebuie să afișeze în mod distinct marcajul „emisiune de dezbatere electorală” pe întreaga durată a difuzării. Emisiunile de dezbateri electorale pot fi programate pentru difuzare în orice zi a săptămânii, de la luni până duminică.

„Emisiunile electorale se realizează în direct sau se înregistrează, în cadrul timpului de antenă acordat fiecărui competitor electoral, în proporţiile stabilite de aceştia.

Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat sau de reprezentant al acestuia; în cazul posturilor de televiziune, numele şi calitatea persoanelor invitate vor fi vizibile pe ecran la momentul intervenţiei acestora. În cadrul emisiunilor electorale şi de dezbateri electorale este interzisă combinarea de culori, semne grafice sau sunete care să evoce simbolurile naţionale ale României ori ale altui stat”, potrivit CNA.

Reguli pentru spoturile cu caracter electoral

Spoturile electorale trebuie să se conformeze următoarelor cerințe:

1. Nu trebuie să amenințe ordinea constituțională, ordinea publică sau siguranța indivizilor și a proprietăților.

2. Nu trebuie să conțină declarații care ar putea afecta demnitatea sau moralitatea publică.

3. Nu trebuie să încurajeze ura sau discriminarea pe baza rasială, religioasă, națională, de gen, de orientare sexuală sau etnică.

Cu 48 de ore înainte de deschiderea procesului de votare și până la încheierea lui sunt interzise următoarele acțiuni:

„- prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă;

– difuzarea de spoturi de publicitate electorală;

– invitarea sau prezentarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile şi programele posturilor de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 76 alin. (4) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
– comentarii privind desfăşurarea campaniei, precum şi cele privind candidaţii şi competitorii electorali”, potrivit sursei citate.

CNA a mai anunțat următoarele reguli:

„În ziua votării sunt interzise prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne înainte de încheierea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali”, conform deciziei luate de către CNA.