O discuție cu șeful Mc­Donald’s România, despre cum se reconfigurează lanțul de restaurante de tip fast-food pentru a fi atractiv atât pentru „les nouveaux pauvres“, cât şi pentru săracii cu state mai vechi: oameni din clasa mijlocie obişnuiţi cu Big Mac-uri, café latte şi salate, dar care în prezent trebuie să strângă cureaua serios.

Capital: Cum v-au fost afectate afacerile de contextul economic general?
Daniel Boaje:
Evident, nu avem cum să fim ocoliți de criză. În cei aproape 60 de ani de existență, compania a mai trecut și prin alte crize și le-a depășit cu idei inovatoare și o largă flexibilitate în ofertă, în funcție de cerințele clienților. Criza înseamnă nu doar provocări, ci și oportunități pentru companiile isteţe. Diferența se face în modul în care știe fiecare cum să le valorifice.

Capital: Şi ce înseamnă inovație într-o industrie în care oferta este parcă trasă la indigo?
D.B.:
Am lansat noi produse, avem o ofertă variată la un bun raport calitate/preț. O noutate e că McDonald‘s are acum, înainte de ora 10, meniu de mic dejun. În plus, am deschis și patru cafenele McCafé.

Capital: Câți clienți mănâncă zilnic la McDonald’s?
D.B.:
Cam 140.000. Vrem să fim aici și peste 20 de ani, să rămânem lideri de piață și să fim în continuare locul preferat în care să iei masa. Asta e direcția strategică, și nu am stabilit-o în 2009, când a început să fie simțită criza, nici în 2010, când am fost și mai afectați de efectele ei, și nici în 2011, când criza a devenit noua normalitate.

Capital: În căutarea creșterilor viitoare, pe ce mizați?
D.B.:
Continuăm dezvoltarea prin deschideri noi, prin remodelarea restaurantelor vechi, prin concepte și game de produse noi. Prin servirea micului dejun, mesajul e de echilibru în alimentație. E interesant cum evoluează lucrurile: acum 16 ani a lua masa în oraș era o ocazie. Azi, e o rutină… cu gândul acesta am început să construim platforma de mic dejun. Nișa are mult potențial. Sunt tot mai mulți cei care iau micul dejun la restaurant.

Capital: Pentru cei care „cântăresc“ numărul de calorii, gramele de grăsime și de carbohidrați din compozitia hamburgerilor, McDonald’s nu figurează în recomandările medicale nutriționale de „dietă echilibrată și sănătoasă“. Ce replică aveți?
D.B.:
Alături de obişnuitele felii de chiflă cu carne şi brânză topită, McDonald’s vinde mâncare fast-food sănătoasă, cum ar fi salate, fructe. Sigur, există și mulți suspicioși… tot ce pot spune în momentul acesta este că pregătim o platformă de comunicare în care să putem discuta direct și despre subiecte tabu. Deja am făcut niște pași în această direcție – suntem singura rețea de restaurante din România care descrie conținutul caloric al tuturor produselor din meniu. Replica: excesele dăunează sănătății, oricare ar fi excesul.

Capital: Cum estimați că va fi 2012 pentru McDonald’s?
D.B.:
Avem un singur scenariu – de creștere. Vom avea cel puțin același ritm de dezvoltare ca în 2011, când am deschis un restaurant, am remodelat pa­-
tru unități vechi și am deschis trei McCafé-uri. Am ajuns la o rețea de 64 de restaurante, din care șapte sunt francize.

Capital: Aveți terenuri achizi­țio­nate?
 D.B.:
Suntem foarte prezenți în piața de real estate, indiferent că vorbim de închirieri în malluri sau achiziții de spații. România e o piață importantă și vrem să ne consolidăm poziția în toată țara. Pașii pe care îi facem în această direcție nu sunt pentru mâine, nici măcar pentru poimâine, ci pe termen lung.

Capital: Apropo de acoperire na­țio­nală, ce zone noi vizați?
D.B.
: Aproape toate. Sigur, e puțin probabil să deschidem unde sunt 5.000 de locuitori. McDonald’s e o afacere de volum. Ne uităm și la orașele medii.

Capital: Câți furnizori români aveți?
D.B.:
Suntem parte dintr-o piață liberă și nu mai concurează un producător din vestul țării cu unul din nord, ci toți cu toată Europa. Achiziționăm circa 25% din volumul total de produse din țară. Cam 40% din parteneri sunt locali și vom continua să dezvoltăm parteneriatele cu producătorii locali. Dar e un proces extrem de dificil. A fi partener cu noi înseamnă că procesele de producție sunt urmărite draconic.

Capital: Dacă ar fi să faceţi o analiză SWOT, care sunt ameninţările pentru McDonald’s România?
D.B.
: Suntem parte dintr-o economie europeană destul de provocată în ultima vreme, cu multe vulnerabilități și le simțim și noi în egală măsură – de la cursul valutar până la scăderea consumului. Orice ar putea influența comportamentul de cumpărare al consumatorilor este o provocare. Altfel, mulţumirea de sine și optimismul exagerat creează oportunităţi pentru concurenţii mai pesimişti şi sprinteni. Și n-am vrea să se întâmple asta.