Logan distrage atentia clientilor care s-ar fi orientat catre autoturismele Daewoo. Semnal de alarma pentru compania producatoare de masini din Craiova! Au mai ramas cateva luni pana cand expira licenta de productie a Daewoo. In 2006 expira si licenta de vanzare, asa cum sustin reprezentantii fabricii de autoturisme. Pana la aceasta data societatea nu are nici un raspuns concret de la General Motors (GM) – compania americana care a cumparat producatorul sud-coreean de autovehicule si care se poate pronunta in problema licentei de productie a marcilor Daewoo in Romania. Daca GM nu-si stabileste clar pozitia fata de uzina de la Craiova, incepand din 2005 fabrica nu mai are dreptul sa produca autoturismele marca Daewoo, iar din 2006 nu mai are voie sa vanda. Responsabilitatea care apasa pe umerii Daewoo este colosala, deoarece in ultimii ani fabrica de la Craiova a devenit cel de-al doilea producator de autoturisme din tara, iar cota de piata cumulata pe primele opt luni ale anului 2004 a atins 21,1%, potrivit datelor APIA. Mii de romani si-au cumparat autoturisme Daewoo, varful de lance al vanzarilor fiind marca Matiz, care la sfarsitul anului 2003 a batut toate recordurile de vanzari ale companiei. Stabilirea uzinei Daewoo in judetul Dolj a antrenat dezvoltarea a sute de dealeri in toata tara, a sevice-urilor auto, a magazinelor de piese de schimb, iar mii de angajati isi sustin familiile din lefurile castigate de la Daewoo. Clientii sunt primii care simt importanta companiei producatoare de masini. „Daca expira licenta, Daewoo Craiova este in pericol si o data cu fabrica ne facem griji si noi, clientii, pentru ca atunci cand ai cumparat o masina faci o investitie pe cativa ani”, spune Marius Iordache, posesor al unui autoturism Daewoo. In cazul in care GM nu ar accepta prelungirea licentelor Daewoo in Romania, fabrica este obligata sa produca piese de schimb pentru fiecare model care iese din fabricatie, timp de zece ani. In incercarea de a linisti clientii si companiile care comercializeaza piese Daewoo, conducerea fabricii sustine ca Romania are mari sanse sa obtina o noua licenta de fabricatie. Purtatorul de cuvant al Daewoo Automobile Romania, Valeriu tones, declara ca producatorul autohton nu are motive de ingrijorare in ceea ce priveste expirarea licentei de productie: „Este doar o chestiune de timp in ceea ce priveste prelungirea licentei. Nu ne facem probleme din acest punct de vedere, pentru ca avem experienta altor tari unde fabricile Daewoo si-au negociat licentele cu GM si au reusit sa le prelungeasca”. tones mentioneaza ca Polonia si-a prelungit licenta de fabricatie a autoturismelor Daewoo pana in 2006, desi ii expirase in 2004, China si-a prelungit licenta, la fel si India (aici licenta de vanzare face obiectul altor discutii cu GM). Pana si Uzbekistan a obtinut o prelungire pentru fabricarea modelului Daewoo Placeti. Valeriu tones a adaugat ca, in acest moment, oficiali romani din Guvern negociaza cu GM licentele pentru Daewoo si ca nu exista nici un motiv pentru ca fabrica si clientii sa intre in panica: „Exact ce au facut celelalte tari, facem si noi. Cu siguranta se vor produce autoturisme la Craiova mult timp de acum inainte”, spune el. In ultima vreme, pe piata au fost vehiculate zvonuri privind o posibila preluare a uzinei romanesti de catre constructorul francez Renault. Insa presedintele AVAS, Mircea Ursache, demonteaza speculatiile, declarand ca institutia pe care o conduce nu a primit nici o scrisoare de intentie din partea Renault. El spune ca toate informatiile vehiculate pe aceasta tema nu au un suport real, ci pot fi considerate o amplificare a unor discutii pur protocolare dintre ministrul industriilor din Franta si autoritatile de la Bucuresti. „Noi nu putem nici sa confirmam, nici sa infirmam aceste zvonuri despre Renault. Cert este ca Daewoo Craiova este o fabrica apetisanta pentru mai multi producatori renumiti de autoturisme, aspect care ne bucura”, spune si Valeriu tones. Practic, ultimele discutii oficiale dintre statul roman si reprezentantii GM Daewoo pe tema uzinei de la Cariova au fost purtate pe vremea fostului ministrul al privatizarii, Ovidiu Musetescu.Dealerii Dacia din Craiova spun ca publicitatea agresiva pentru modelul Logan a reorientat persoanele care aveau bani pentru un autoturism Daewoo Matiz catre Dacia Logan. Unii dintre cumparatorii de autoturisme merg pe ideea ca daca bugetul lor le permite sa scoata din buzunar 6.000 de euro pentru o masina, atunci si-ar cumpara mai degraba o Dacia Logan decat un Matiz. Insa Daewoo nu ia in calcul intrarea pe piata a marcii Logan si nici concurenta cu Chevrolet, care distribuie in Craiova si in tara autoturisme Daewoo produse in Coreea. „Logan are alti clienti. Nu consideram ca este o concurenta pentru noi. La Daewoo, marca Matiz isi mentine trendul de vanzari, deci nu este nici un pericol. Vanzarile Chevrolet sunt slabe. Noi suntem cu mult peste ei”, a conchis Valeriu tones.

EVOLUTIA VANZARILOR DAEWOO
Statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA) arata ca, in luna august, cota de piata detinuta de Daewoo a scazut vertiginos fata de luna iulie, de la 23,4%, la 7,7%. Numarul de autoturisme Daewoo vandute in august a fost de 564 de unitati, fata de 3.185 de masini vandute in iulie. Reprezentantii producatorului de autoturisme considera ca vanzarile „mai slabe” pe perioada verii nu sunt o noutate pe piata romaneasca. Cu toate acestea, derapajul Daewoo este evident. Nu acelasi lucru se poate spune despre primul concurent al autoturismelor produse la Craiova, Daewoo-Chevrolet, care s-a mentinut constant inclusiv in sezonul estival si a vandut in iulie 176 de masini, iar in august 166, cel mai comercializat model fiind Kalos.
RUPTURA DE DAEWOO S-A PRODUS IN 2002
· Grupul sud-coreean Daewoo Motors a achizitionat 51% din actiunile uzinei de la Craiova la mijlocul anilor ‘90
· In 2002, compania americana General Motors si partenerii sai Shanghai Auto si Suzuki au preluat un pachet majoritar din actiunile producatorului falimentar Daewoo Motor, formand GM Daewoo
· Tranzactia nu a inclus fabricile Daewoo din Romania, Polonia si Ucraina
· Statul roman controleaza 49% din capitalul social al Daewoo Automobile Romania, iar potrivit presedintelui AVAS, Mircea Ursache, in luna iunie a acestui an pachetul de actiuni a fost transferat din portofoliul institutiei pe care o conduce in cel al Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, institutie subordonata Ministerului Economiei si Comertului
· Societatea are 3.600 de angajati.