Dacă anul trecut majoritatea cum­părătorilor căutau autoturisme cât mai bine echipate, în 2009 opţiunile lor se vor modifica sub­stanţial, ca urmare a restrângerii bugetelor de chel­tuieli sub impactul crizei economice. Factorul raţional va prima în faţa luxului şi comodităţii.

De voie, de nevoie, cumpărătorii se vor reorien­ta spre vehicule cu dimensiuni, cilindree şi preţ reduse. Tendinţa tran­spare deja din datele de vânzări raportate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) pentru luna ianuarie a acestui an, care arată că primele locuri în clasamentul vânzărilor sunt ocupate, după modelele producătorului autohton Dacia, de vehicule care corespund în mare măsură caracteristicilor menţionate.

În primul rând, este vorba despre modelul i10 al coreenilor de la Hyundai, cel care a ajuns surprinzător pe locul întâi al importurilor, depăşind mult mai consacratele Skoda Octavia şi Renault Megane, ocupante, în această ordine, ale celorlalte locuri ale podiumului. Conform importatorului Hyundai România, succesul repurtat în prima lună din 2009 a fost rezultatul unei poziţionări foarte corecte în piaţă din punctul de vedere al preţului, care porneşte de la 8.318 euro, cu TVA inclus. Celelalte două vehicule aflate în vârful clasamentului au dimensiuni mai mari, dar preţul şi dotările par să fi fost determinante.

Puterea de cumpărare redesenează piaţa

148-26732-13auto09.jpgEfectele crizei financiare se resimt deja în piaţă. În prima lună a acestui an au fost comercializate numai 7.110 autoturisme, cu 63,9% mai puţine decât în ianuarie 2008. Desigur, au existat şi alte cauze pentru această scădere drastică, cea mai importantă dintre ele fiind taxa pe poluare, însă este tot mai clar faptul că, pentru a readuce clienţii în showroomuri, dealerii au nevoie de modele care să se plieze cât mai bine pe posibilităţile românilor. „Din cauza puterii de cumpărare tot mai reduse, cli­enţii vor privilegia din ce în ce mai mult maşinile din clasa mică şi berlinele compacte. Este vorba de modelele cu un preţ accesibil, dotate cu motoare economice (consumul devine un criteriu din ce în ce mai important de achiziţie) şi cu costuri mici de exploatare (întreţinere, asigurare, impozite)”, consideră re­prezentanţii Renault România.

Şi importatorul Porsche România se declară conştient de noile tendinţe ale pieţei. „Este foarte important ca oferta producătorilor de autoturisme să se muleze perfect pe nevoile consumatorilor care, în această perioadă, se concentrează mai mult asupra ideii de a economisi”, consideră Iulia Dinescu, reprezentantul mărcii Audi. O opinie împărtăşită şi de oficialii Skoda, care afirmă că „în acest an se va pune accentul pe fiabilitatea maşinilor, pe un raport competitiv calitate/preţ, dar şi pe serviciile postvânzare oferite de producători, respectiv importatori”.

Ceva mai nuanţată este declaraţia directorului general Brent Valmar, potrivit căruia „vom asista la o reorientare între clase, o reorientare între modele, iar clientul român o să înceapă să fugă de anumite echipamente care sunt doar de imagine, ca să nu spun de fiţe, şi o să se orienteze, mai pragmatic, către ce are nevoie (…) Pragmatismul trebuie să învingă şi în zona asta, de ce ţi-ar trebui neapărat la o maşină scaune comandate electric, poate nu le foloseşti niciodată? Toate dotările optionale au rolul lor, dar dacă poţi să-ţi faci treaba, spre exemplu, cu un Polo, de ce să-ţi cumperi un Golf? Lumea se întoarce la nevoi mai simple, se vor vinde mai bine maşinile mici”.

Eu sunt mic, tu fă-mă mare

Compararea datelor statistice ale APIA arată că opțiunile românilor au început deja să migreze către maşinile de dimensiuni reduse. În afara fap­tului că liderul pieţei autoturismelor importate este, pen­tru prima dată, un model din clasa A, acelaşi segment înregistrează şi o majora­re a cotei de piaţă. Dacă în 2007 clasa A deţinea nu­mai 3,77% din piaţa automobilelor importate, în 2008 cota acesteia a crescut la 5,23%, pen­tru ca în ianuarie 2009 să atingă 7,62%. În acelaşi timp, segmentul B a scăzut de la 35,77%, la 30,44%, pentru ca acum să deţină numai 24,44% din piaţă. Şi clasa C a pierdut mai bine de două puncte pro­centuale din cota deţinută la sfârşitul anului tre­cut.

Clienţii segmentelor E şi F par să se fi repliat către clasa D, pentru că în timp ce primele două segmente au scăzut constant, clasa D a avansat de la o cotă de 8,27%, în 2007, la 9,41% în prima lună din acest an. Nici monovolumele nu au scăpat de recesiune, cota acestora scăzând, în aceeaşi perioadă, de la 1,64% la 1,50%. În acelaşi timp însă, SUV-urile par a rămâne printre preferinţele românilor. Dacă în 2007 deţineau o cotă de piaţă de 9,16%, în 2008, aceasta a crescut la 9,95%, pentru ca în ianuarie să atingă 14,73%. E adevărat, însă, că mulţi importatori de­clară că în acest segment de piaţă ponderea este deţinută acum de SUV-urile de dimensiuni mici, în timp ce comenzile pentru maşini mari scad pe zi ce trece.

«În 2009, în procesul de cumpărare va cântări mai mult factorul raţional, în detrimentul celui emoţional. Cumpărătorii vor alege modele mai ieftine, cu cilindree mai mică şi dimensiuni mai reduse.»
Adriana Mitran, director marketing Fiat, Alfa Romeo, Lancia

Schimbare de lider la importuri

În ianuarie, Dacia se menţine lider al pieţei autoturismelor prin cele trei modele ale sale, Logan, Sandero şi Logan MCV, însă poziţia fruntaşă în clasamentul importurilor este acum deţinută de Hyundai i10. Faţă de ianuarie 2008, de pe podium a dispărut Ford Focus, în timp ce Skoda Octavia a coborât pe locul doi, iar Renault Megane îşi păstrează poziţia a treia.