principalii importatori de autovehicule. Explicatia: ii va costa mai putin aducerea unei masini in Romania, data fiind aprecierea leului in raport cu euro si dolarul. Daca insa luam in calcul faptul ca autovehiculele sunt vandute in tara cu preturi tot in valuta, constatam ca importatorii nu vor avea nici de castigat si nici de pierdut. Insa doar la prima vedere. Daca volumele de vanzari se vor mentine constante, incasarile in lei din anul 2005 si, implicit, marjele de profit vor scadea. Scaderea de pret poate genera insa o crestere a vanzarilor, clientii fiind stimulati de un leu mai puternic. „Masinile vor fi mai ieftine in lei. Serviciile postvanzare vor fi si ele mai ieftine, pentru ca tarifele la piese sunt tot in euro”, spune Victor Grigore, Chief Financial Officer la Tiriac Auto, grup de companii care importa zece marci auto pe piata romaneasca. Problema comerciantilor auto este legata pana la urma de clienti. Unii dintre ei, in majoritate companii exportatoare si care cumparau flote mari de vehicule, vor fi afectati de deprecierea euro si a dolarului. In consecinta, vor achizitiona mai putine masini. „Vor fi insa si firme care vor castiga din evolutia cursului. Persoanele fizice, cu siguranta, vor fi avantajate la cumpararea de masini de un leu puternic”, continua Grigore. Pe de alta parte, majoritatea importatorilor de autovehicule din Romania isi concep planurile de afaceri in euro. Multi au luat oricum in calcul pentru 2005 un curs al euro situat in intervalul 37-38.000 de lei. „In cel mai pesimist caz, cifra de afaceri va ramane constanta in lei, ceea ce in euro inseamna o crestere, in conditiile unui leu mai tare. Insa previziunile spun ca vanzarile vor creste”, spune Victor Grigore. Leasingul in lei va deveni operational din 2005Anul 2005 se anunta a fi unul cu exporturi record de masini si pentru producatorii romani. Dacia miza pe vanzari puternice ale modelului Logan in Europa, insa evolutia leului din ultimele luni poate crea probleme, in conditiile in care incasarile sunt in euro, iar costurile de productie din tara sunt, in majoritate, in lei. Cu situatii asemanatoare s-au confruntat colosii BMW si Volkswagen, care au costuri de productie in euro si vand pe dolari in statele Unite. In principal din cauza deprecierii abrupte a dolarului in raport cu euro, Volkswagen a pierdut circa 47 milioane de euro in primele noua luni ale anului.Concurenta acerba de pe piata auto va determina, cu siguranta, aparitia unor instrumente de finantare mai accesibile cumparatorilor. In acest moment, creditele se acorda, de regula, pe cel mult cinci ani. Specialistii spun ca, in perioada urmatoare, este inevitabila extinderea perioadei maxime la sapte ani. Un termen mai lung insa induce riscuri valutare sporite atat pentru cumparator, cat si pentru finantator. Companiile iau deja in calcul utilizarea instrumentelor derivate pentru a se proteja in fata acestor riscuri. Pentru clientul persoana fizica, in acest moment protectia ar putea insemna trecerea la finantarea in lei. Deocamdata insa, aceasta are costuri mai mari decat cea in valuta. „Lucrurile se vor schimba. Daca euro va reveni la peste 40.000 de lei o data cu fluctuatiile mari anticipate pentru 2005, cursul va avea o crestere de 8%, iar adaugand dobanda de 12% in euro, rezulta costuri de 20% in moneda europeana, apropiate de cele in lei”, spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Potrivit afirmatiilor sale, companiile de leasing, pentru care deprecierea euro creeaza diferente nefavorabile, incep deja sa lanseze produse in lei. „De regula, noi avem resurse atrase in valuta, cu dobanzi variabile, in functie de un etalon – LIBOR sau EURIBOR. Situatia se poate complica pentru cei care nu au plasat mai departe la clienti finantarea in conditii de dobanda similare”, conchide Constantinescu.

Explozie pe piata leasingului auto
Anual, piata auto concentreaza aproximativ 92% din contractele de leasing incheiate in Romania. In 2004, in Romania se vor vinde in jur de 180.000 de autovehicule, dublu fata de ceea ce se intampla in anul 2000. Piata leasingului a avut insa un ritm mult mai alert de crestere, apreciindu-se in ultimii patru ani de peste 2,5 ori. Ceea ce inseamna ca ponderea finantarilor in leasing la achizitia de masini este din ce in ce mai mare. Daca pana acum finantatorii nu se concentrau decat asupra vanzarilor sau, cel mult, asupra unor mici razboaie de uzura cu Ministerul Finantelor Publice (MFP) pe tema fiscalitatii aplicabile in domeniu, acum, companiile de leasing va trebui sa isi conceapa strategii pentru a se apara de efectele unei piete valutare mult mai fluctuante. Cine nu va sti sa se protejeze, inclusiv prin contracte de hedging sau alte instrumente derivate, va fi expus unor riscuri valutare ridicate.