O poloneză ar dori să beneficieze de o intervenție chirurgicală la nivelul șoldului în țara în care trăiesc și lucrează nepoții ei. Poate să își facă programarea din Polonia? Un portughez solicită o intervenție chirurgicală pentru cataractă unui specialist din Spania, dar vor fi rambursate cheltuielile sale?
Acestea sunt doar câteva dintre cazurile care își vor găsi rezolvare odată cu intrarea în vigoare a aunui nou act legislativ al UE. Astfel, pacienții care călătoresc într-o altă țară a UE pentru a primi asistență medicală se vor bucura de tratament egal cu cetățenii țării în care sunt tratați. Actul legislativ va reprezenta un ajutor pentru pacienții care au nevoie de tratament de specialitate, de exemplu pentru cei care au nevoie de diagnostic sau tratament pentru o boală rară.
El sprijină dezvoltarea „Rețelelor europene de referință”, care reunește, pe bază de voluntariat, centre supraspecializate deja consacrate din Europa. Experții în materie de sănătate din întreaga Europă vor putea să-și comunice reciproc cele mai bune practici în materie de asistență medicală și să pună la dispoziție standarde de excelență.

Despre ce amploare a fenomenului este vorba?

Pacienții preferă să primească asistență medicală în țara lor. Acesta este motivul pentru care cererea de asistența medicală acordată în străinătate reprezintă doar aproximativ 1% din cheltuielile publice cu asistența medicală, care în prezent însumează aproximativ 10 miliarde de euro. Această estimare include asistența medicală acordată în străinătate pe care pacienții nu au planificat-o în avans (cum este asistența medicală de urgență). Aceasta înseamnă că mai puțin de 1% din cheltuielile și deplasările pacienților sunt pentru asistență medicală acordată în străinătate planificată, cum este cazul intervențiilor chirurgicale la nivelul șoldului și genunchiului sau pentru cataractă.

Este nevoie de autorizație din partea autorității naționale autohtone înainte de a călători în străinătate pentru tratament?

Autoritățile naționale pot introduce un sistem de „autorizare prealabilă” în 3 cazuri:

1) pentru asistența medicală care implică spitalizare care include cel puțin o noapte;

2) pentru asistența medicală supraspecializată și foarte costisitoare;

3) în cazuri grave și specifice care implică calitatea sau siguranța asistenței medicale acordate în străinătate. În aceste 3 cazuri, ar putea fi necesar ca pacienții să solicite în avans permisiunea din partea autorității naționale de sănătate din țara lor în a cărei competență intră rambursarea.

Poate fi refuzată această autorizație?

Autoritățile naționale pot refuza autorizația dacă tratamentul în cauză sau furnizorul de asistență medicală în cauză pot reprezenta un risc pentru pacient. De asemenea, dacă asistența medicală poate fi acordată în țara de origine în mod corespunzător și într-un termen adecvat, autorizația poate fi refuzată, în schimb statele membre vor fi nevoite să explice de ce o astfel de decizie este necesară.

Ce se întâmplă în cazul refuzării autorizației?

Pacienții au dreptul să solicite o revizuire a oricărei decizii administrative cu privire la asistența medicală acordată în străinătate care îi privește.

În ce proporție va fi rambursat tratamentul efectuat în străinătate?

Pacienților li se va rambursa aceeași sumă pe care ar primi-o în țara lor pentru același tip de asistență medicală. Statele membre în care asistența medicală este gratuită vor fi nevoite să informeze pacienții despre tarifele de rambursare practicate de ele.

Se poate solicita asistență medicală în străinătate dacă tratamentul nu este disponibil în țara de origine?

Da, dacă tratamentul nu este disponibil într-un stat membru, autoritățile naționale de sănătate nu pot refuza autorizația unui pacient care dorește să se trateze într-o altă țară a UE. Totuși, cheltuielile pacienților vor fi rambursate pentru astfel de tratamente cu condiția ca acestea să corespundă „pachetului de servicii de sănătate” oferite la nivel național.

În mod obișnuit, pachetele de servicii publice de sănătate sunt definite într-un mod mai general, dar dacă există liste precise (cum sunt coduri detaliate de costuri medicale), acestea trebuie să fie utilizate în scopul rambursării cheltuielilor cu asistența medicală acordată în străinătate.

E nevoie de plată imediată pentru serviciile de asistență medicală acordată în străinătate?

Da, în general pacientul plătește imediat, iar apoi ar trebui să fie rambursat de către autoritatea națională din țara de origine cât mai rapid posibil. Legislația prevede, de asemenea, că statele membre pot alege să confirme imediat valoarea rambursării în scris, pe baza unei estimări prezentate de pacient.

Vor fi rețetele medicale recunoscute într-un alt stat membru al UE?

O rețetă medicală emisă într-o altă țară a UE va fi recunoscută în țara de reședință a pacientului și viceversa. Aceasta asigură faptul că asistența medicală acordată într-o altă țară a UE este continuată în mod corespunzător la întoarcerea pacientului acasă. Pacienții sunt îndreptățiți să obțină medicamentul prescris cu condiția ca medicamentul în cauză să fie autorizat pentru vânzare și disponibil în țara în care ei doresc să îl primească.

În principiu, rețetele medicale ar trebui să fie deja recunoscute în întreaga UE. Cu toate acestea, în practică, acest aspect nu este întotdeauna respectat. Această nouă directivă va pune la dispoziția farmaciștilor instrumentele necesare pentru a înțelege rețetele medicale emise în străinătate (astfel încât să identifice mai bine medicamentul prescris, precum și doctorii și pacienții în cauză).

Când va intra în vigoare acest act legislativ?

Guvernele naționale au la dispoziție 30 de luni pentru a integra aceste măsuri în legislația lor națională.