Cine e asigurat poate sta liniştit, căci asigurătorul rezolvă totul. Aşa speră orice client care a încheiat o poliţă. Lucrurile nu stau însă mereu astfel.

În cazul unui accident auto asigurat prin casco, nu ne putem alege întotdeauna service-ul cel mai apropiat de casă, iar rapiditatea cu care problema e soluţionată poate lăsa de dorit. Alternativa: lichidatorul independent de daune.

Indiferent dacă avem o poliţă CASCO sau RCA, o daună auto ne creeză neplăceri, pe măsura gravităţii accidentului. Aceste probleme pot fi diminuate însă, dacă asigurătorul de la care am cumpărat poliţa are servicii de calitate în lichidarea daunei, dacă este rapid şi corect.
Ce facem însă pentru a fi siguri că vom avea parte de un tratament corect şi de calitate? „Avantajele asiguratului la soluţionarea daunei printr-un lichidator independent sunt simplu de sintetizat: neutralitate, corectitudine, rapiditate. Dauna va fi soluţionată de către un terţ neutru, şi nu de către un angajat direct al asigurătorului, care poate fi bănuit că ţine partea societăţii pentru care lucrează“, spune Ionel Dima, directorul Avus România International. „Pe de altă parte, lichidatorul este pentru asigurător acel prestator de servicii care îl ajută să ducă la bună îndeplinire promisiunile vândute odată cu poliţa de asigurare“, adaugă Dima.
În majoritatea cazurilor, păgubitul este lipsit de informaţii în ceea ce priveşte modul de soluţionare a daunei. Lichidatorului de daune îi revine sarcina de a explica păgubiţilor procedurile de rezolvare a problemei, de a-i informa corect despre drepturile pe care le au, de a le prezenta toate variantele posibile.

„În prezent, asigurătorii se deosebesc prin rapiditatea în plata daunelor. O externalizare a acestor servicii ar conduce la o maturizare a pieţei asigurărilor. S-ar căuta astfel poliţele cu cele mai bune acoperiri“, spune Viorel Vasile, managing partner la Safety Asigurări. Potrivit lui Vasile, nu trebuie neglijate nici avantajele asigurătorului dintr-o colaborare cu o astfel de companie independentă de lichidare a daunelor. Cel mai important aspect poate fi reducerea costurilor prin externalizarea serviciilor de daună. „Am început să folosim lichidatori de daune independenţi, în functie de concentrarea geografică a clienţilor şi de gradul de încărcare al reţelei teritoriale“, spune Emilia Bunea, vicepreşedintele Interamerican. „Avantajele sunt multiple, de la o flexibilitate mai mare  până la aspecte legate de costuri“, precizează aceasta. O precondiţie pentru lichidarea daunelor prin firme independente este aceea ca asigurătorul să beneficieze de personal intern bine pregătit, care să monitorizeze atent astfel de colaborări.

Deocamdată, piaţa asigurărilor din România foloseşte, în majoritatea sa, serviciile personalului propriu, specializat. De regulă, în cazul daunelor de amploare sau la acele daune produse în domenii pentru care asigurătorii nu au personal specializat, se apelează la serviciile unor experţi tehnici sau lichidatori independenţi. „Aproximăm la circa doi la sută din total, daunele pentru care folosim lichidatori independenţi sau experţi tehnici. Pentru rezolvarea cazurilor de accidente şi decese, folosim exclusiv colaboratori externi“, spune Ovidiu Vadean, manager divizie în cadrul Asirom. „Nu putem să nu luăm în calcul, şi în viitorul apropiat, opţiunea externalizării acestor servicii. Deocamdată, aceasta apare ca fiind eficientă într-un procentaj relativ redus de daune“, conchide acesta. 

Valoarea se vede la final
„Valoarea unei asigurări se vede în momentul daunei. O daună soluţionată favorabil pentru asigurat creează o imagine favorabilă asigurătorului şi conduce la atragerea de noi clienţi.“
Cristian Fugaciu, directorul Marsh România


Avantajele independenţei lichidatorului


DISPONIBILITATE: Lichidatorul se poate deplasa la biroul sau locuinţa asiguratului. Păgubitul nu trebuie să se deplaseze doar la anumite locaţii ale asigurătorului, într-un anumit interval de timp, care, de cele mai multe ori, se suprapune cu programul său de lucru.

FLEXIBILITATE: Lichidatorul scrie nota de constatare cu care deţinătorul unei asigurări auto poate merge la orice service doreşte, nu doar la cele „recomandate“ de inspectorii de daune de la companiile de asigurare.

RAPIDITATE: Asiguratul nu trebuie să înceapă „vânătoarea“ inspectorului de daune de la compania de asigurări care a deschis dosarul de daune. Lucrurile se pot mişca mai repede decât în cazul companiei de asigurări, iar clientul e scutit de pierderile de timp.

NEUTRALITATE: Un alt beneficiu real este cel ce decurge din caracterul neutru al expertului.