substantiale, cu siguranta ca rata de profit ramane consistenta. In urma cu cativa ani, lucrurile stateau cu totul altfel. Pe atunci, era greu de prins o tranzactie mare, iar cuantumul comisionului era de neclintit. „Inainte, cand discutam de un comision de 100.000 de dolari, stiam ca era un prag pe care il atingeai o data pe an. Acum au inceput sa vina clienti seriosi, care cumpara proprietati de zeci de milioane de euro, iar noi am avut, numai in acest an, peste zece comisioane cuprinse intre 100.000 si 300.000 de euro”, explica Ionut Dumitrescu, manager al firmei Eurisko. Daca in 2001 societatea a avut o cifra de afaceri situata cu putin peste noua miliarde de lei, anul trecut s-a reusit depasirea pragului de 40 de miliarde de lei, adica circa un milion de euro. Insa, de departe, anul acesta este unul record: cifra sa de afaceri va urca pana la cinci milioane de euro. Un caz oarecum similar este cel al filialei de pe piata romaneasca a grupului Colliers, care, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, avea in 2001 o cifra de afaceri de aproape 18 miliarde de lei, majorata la sfarsitul anului trecut la peste 40 de miliarde de lei. Practic, afacerile agentiilor imobiliare au mers umar la umar cu cererea venita din partea companiilor din sectoarele economice in expansiune. Domeniile care au plusat in cererea de pe piata au fost bancar, IT si telecom (inclusiv pentru activitatile de tip call-center, pe fondul relocarii diviziilor de profil din vestul Europei in Romania). Noii intrati pe piata, mari companii sau institutii bancare, au amplificat cererea de spatii, fie pentru reprezentante, fie pentru sedii centrale. Insa in acest an se poate spune ca toate segmentele pietei au crescut. Cei care au stiut sa-si diversifice serviciile, in sensul prezentarii atat de oferte de spatii de birouri, cat si de spatii industriale, terenuri, case de lux sau centre comerciale, au simtit imediat un „boom” al numarului de tranzactii, inclusiv al cifrei de afaceri. Este cazul Eurisko, care a inceput in 1997 cu un singur departament, cel rezidential, iar acum are nu mai putin de zece departamente. Si Neocasa a intuit necesitatea diversificarii serviciilor. „Schimbarea majora survenita la noi in acest an este tranzactionarea pe toate domeniile imobiliare, existand in acest moment departamente specializate pentru toate tipurile de proprietate”, spune Mihaela Oroian, director departament rezidential Neocasa.La randul sau, Regatta este de parere ca serviciile personalizate pentru clienti au devenit mai mult decat necesare in conditiile schimbarilor intervenite pe piata de profil. Una dintre ideile firmei este de a practica un comision adecvat fiecarei tranzactii si fiecarui client in parte. Ion Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare, considera ca toata lumea a castigat anul acesta, nu numai firmele de top. „Pentru acest an, estimarea mea personala este ca cifra de afaceri a agentiilor o sa fie de 2,5-3 ori mai mare decat in 2003. In urmatorii patru-cinci ani vom vedea o crestere medie anuala a preturilor de 15% si sigur ca si business-ul agentiilor imobiliare va fi mult mai atragator”, conchide Zilisteanu.

CARE AU FOST TRANZACTIILE ANULUI
· Achizitionarea City Mall din Bucuresti de catre Jaguar Development intr-o tranzactie de 25 de milioane de euro (Regatta)
· Preluarea proiectului Militari Shopping Center de catre Meinl European Land Limited intr-o tranzactie de aproximativ 20 de milioane de euro (Neocasa)
· Cumpararea de catre fondul de investitii austriac Europolis a proiectului Cefin Logistics Park intr-o tranzactie de circa 65 de milioane de euro (DTZ Echinox)
· Inchirierea de catre Raiffeisen Bank a 41.000 mp de birouri in Charles de Gaulle Plaza, Iride Business Park si Victoriei (Eurisko)
· Relocarea call-center-ului Orange in cadrul Iride Business Park intr-o cladire de 8.000 mp (CB Richard Ellis)
· Relocarea sediului grupului de firme UTI in cladirea Palazzo Italia, pe o suprafata inchiriata de 5.048 mp (Colliers).